AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
997

e36 touring, 318i vs 320

zo
33
zod
320i Touring -89
Ligger när till att jag skaffar mig en sån som bruksbil (notera ordvalet) och funderar mellan dessa motoralternativ. Tänkte förövrigt på en -97 eller nyare, antisladd/spinn blev väl standard då?

Drar en 318 mindre bensin också om man lastar tungt eller måste man pressa den för att kunna hålla normalt tempo? Och hurpass törstig är en 320 egentligen?

Skiljer det mycket i försäkringskostnader på dessa två eller ligger de i samma klass? Generalisera lite för enkelhetens skull :)

Är det nån annan viktig skillnad jag missat?

Två tyskar avklarade, dags för nästa..
Jag hade satsat på 320i. Visst, 318i drar lite mindre bensin och är väl någon krona billigare att serva, men 320i har å andra sidan en trevligare gång i motorn och känns följaktligen roligare och "lyxigare" - en liten extra krydda i vardagen?

Försäkringskostnad och inköpspris är likvärdiga.

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
320 är inte lika surrig att köra och om du ska lasta lite då och då så behövs en 6:a för att ta sig fram, köp 320 dem är trevliga att köra,Om du inte är 18 år så har du liknande försäkringskostnader ochså.Jag har kört 320 kombi och haft en 318 och eftersom det är en bruksbil så har du råd med lite ökade kostnader kan jag tänka mig,Som Kalle skriver 320i är mitt råd!

Mpower
... men jag måste ju även tillägga att 323i är ett mycket trevligare val än de båda nämnda, och inte heller dyrare på något sätt än 320i, varken i försäkringskostnad eller service!

Bästa kompromissen torde alltså vara 323i Touring.

Mvh,
Kalle

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp måste instämma! En 320i kostar ju lika mkt att försäkra och serva som en 323:a, jag tycker det vore lite osmart att då köpa en 320. Inköpspriset skiljer ju antagligen en del kanske. 323:an har en rätt stark 2,5L sexa som är väldigt fin.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Länk

Länk

Länk

Några förslag. Om du ska ha den som bruksbil så är inte M-pkt & fina fälgar så viktigt så dessa duger nog alldels utmärkt.
zo
33
zod
320i Touring -89
En följdfråga blir ju då hurpass mycket soppa en 323:a vill ha? Blir (tyvärr) en hel del stadskörning för min del och stor motor brukar ju vilja ha en del då..
Låga driftskostnader är nåt jag prioriterar.

Två tyskar avklarade, dags för nästa..
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

zod:
Mitt råd är att du provkör båda varianterna.
För mig vore valet solklart 318, effektskillnaden är marginell mellan modellerna och sexan kostar mer i drift och underhåll, för vissa är det marginellt men det är ändå en skillnad.
En 320 väger mer vilket ger högre skatt och till viss del en annan känsla.

Vore jag dig skulle jag se det som 318 eller 323/328.
Ska man ändå dra på sig driftkostnaderna för en sexa så är det ju kul att få lite mer effekt än i en 318.

Bränsleförbrukning enligt modellguiden:
318iT -97 0,79
320iT -97 0,91
323iT -97 0,91
328iT -97 0,93

Sexan sjunger fint men underskatta inte BMW's fyror, provkör!

//Stenback
Jag håller med Stenback, provkör båda varianterna och bilda dig en egen uppfattning. 318 med sitt fina bottenvrid går riktigt bra och är därför ett utmärkt val som bruksbil. Jag hade utan att tveka valt en 318 om ekonomin är viktigaste posten. Om man vill ha en 3-serie med sexa utan för stora utlägg hade jag valt en 323.

Jag hade en 318 E36 under ca 2 år och den drog aldrig över litern, oavsett hur hårt man körde den. Blandad körning låg på 0.75-0.8 med 50% stads/motorvägskörning.

320 går mjukare med en trevligare ljudkuliss än 318 men behöver rejält med varv för att vakna till. Gör sig därför mer lämplig för entusiasten eller vägsmiskaren.
Kör man 320 får man räkna med en blandad förbrukning på runt 1l/milen och en försäkringskostnad på ca 1000-2000kr mer/år än för 318.
Jag vill hävda att 323i går att köra snålare än 320i, tack vare bättre bottendrag i motorn = behövs inte belastas lika hårt = går snålare.

Mvh,
Kalle

Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Tror att 320i generellt sett är snällare körd än 323-328.
320i inbjuder inte i lika hög grad till hård körning utan mera till glidning.

Wargen
Jag säger absolut att du ska välja en 320 om du väljer mellan 318 och 320! När jag köpte min 320 Touring så kollade jag först efter 318, men efter en provtur i en 318 var det bara att glömma att köpa 4cyldrigt iallafall. Jämfört med en 318 så tycker jag att min 320 känns fantastiskt pigg och det skiljer ju faktiskt 35 hk så självklart märks skillnaden. Min 320 drar ca 0.7 liter/milen landsvägskörning och närmare 1 liter/milen stadskörning. För mig var skillnaden i försäkring endast några 100 lappar till 318´s fördel när jag kollade upp sådant och jag betalar ca 4000 kr om året för en helförsäkring. När jag köpte min så var prissteget upp till 323 ganska så stort men om dom ligger någorlunda lika i prisklass nu så skulle ju en 323 kanske vara något att titta på.
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Jag kör sedan i höstas en 318iAt från -96. Den fungerar alldeles utmärkt för den lilla familjen. Nog för att en sexa hade varit roligt, men jag har fler bilar att leka med.
M43-motorn har en fin gång och är ganska pigg trots att jag har automatlåda. Visst kan jag sakna morret från en sexa, men Stockholm - Sälen på 0,63 tycker jag är bra.
Är tyvärr till salu till förmån för stor fest...

Provkör en 318 och jmf. 320.
Lycka till.

Gr8ride
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.