AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
782

led belysningen i kupen

pe
9
peters333
BMW M5 E34 -89
hallå
jag har sett att 5serien e39 har mys belysning i kupen..
Fick tanken att jag ska montera det i e34 m5 men undrar då om det e nån speciell led eller kan man köpa vilken som helds på elfa??
Finns denna som lör reservdel på bmw kanske??

nån som vet nått??

pettan
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
LED dioderna är anpassade för ca. 2-3 volt och behöver ett förkopplingsmotsånd annars bränns dom omedelbums om man kopplar 12v direkt. Sen finns det oändligt med olika styrkor och färger som man nästan måste köpa och testa för att se om det blir lagom starkt som mys-belysning. dioderna är inte dyra så det är bara att handla ett gäng som man tror kan fungera och sedan testa i bilen innan dom byggs in i någon panel eller liknande.
Jag har köpt en massa dioder från den här killen, seriös sida och han levererar snabbt, kräver dock betalt i förskott men för mej fungerade det helt OK. Länk
Dioderna för detta ändamål bör ju ha en ganska smal spridning. En vanlig diod för indikering har ju en väldigt bred spridning för att synas från alla håll, och fungerar därför inte så bra som belysning av ett begränsat område som en mittkonsol på en bil.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
På sidan jag länkade till ovan så har dom spridningsvinklar mellan 8 - 60 grader så någon av dom lägre vinklarna borde fungera tycker jag. Dioden med 8 grader är gul så den kanske är hyfsat lik dom originalmonterade i E-39 som har en gul-brun nyans.
pe
9
peters333
BMW M5 E34 -89
tja

man tackar så mycket för länken ....
har beställt lite olika sorter får vi se vilken som ser bäst ut....

mvh pettan

TJACK PÅ ER!!!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Man får med förkopplingsmotstånd som passar till 12v med alla dioder man köper av honom. tänkt på att dioderna har plus och minus sida, har du motsåndet på plats så är den inte känslig för fel vändning utan lyser bara inte om den kopplas fel.

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.