AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.213

Lackskador på min 330!

BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Hej

igår efter att ha genomfört den första vintertvätten av min 330-02 upptäckte jag till min fasa att det verkar finnas ett stort antal lacksplittringar på skärmarna och bakluckan. Det ser ut som massvisa små stenskott i vilka det finns ytliga rostangrepp. Jag köpte bilen i april i fjol (och den hade då gott drygt 3000 mil) och jag har inte tidigare sett detta trots att jag tvättat bilen för hand flera gånger sedan dess.

Är det någon som kan tipsa mig på vad det skulle kunna vara / bero på? Jag vet att bilen stått avställt under drygt ett år (hos handlaren) innan jag köpte den. Kan det bero på att vissa delar av bilen omlackerats och att detta medfört något problem?

En sak som förvånar mig är att jag inte har sett detta tidigare när jag tvättat bilen. Kan ytliga rostangrepp uppstå under bara några månader?

Jag ska givetvis kontakta handlaren nästa vecka. Hur det än ligger till hoppas jag att detta täcks av den 6-åriga karosserigarantin.

Kan vara stålflissprut från Snöplogen som du garanterat mött eller kört förbi ett par gånger de senaste veckorna.
Flisorna glöder då dom landar på lacken och bränner således in lite men dessa går att polera bort eller tvätta om du är trägen och inte ger dig.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Tack för tipset! När jag gnuggar hårt med fingret ser det ut som att det blir lite bättre. Det borde ju inte gå om det skulle röra sig om splittringar i lacken. Tänkte putsa lite med petroleumbaserad avfettning och se om jag kan få bort det med det

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Precis som Danne523 säger är det flygrost från dubbar eller snöplogen.

//Player
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Flygrost? Ser det då ut som stenskott med ytrost fast det i själva verket är något som ligger utanpå lacken? Verkar det vettigt att testa med p-baserad avfettning eller ska jag använda något annat? Tack Danne och Player

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Lös upp med avfettning och skrapa med nageln. Funkade för mig iaf.

//Player
Njuren
Upptäckte samma sak idag! Sket på mig när jag såg massa små rostfläckar över hela luckan men kunde skrapa bort dem nätt med nageln.Fick oxo tankar om att det var dubbflisor. Puh..

BMW - i nöd och lust?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kan bli samma sak om man varit oaktsam med vinkelslip nära bilen. Drygt att få bort...

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.