|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar på att köpa mig en 540iT men där katalysatorerna är dåliga på. Någon här inne som har bytt på sin och kan säga vad det kostade, dels reservdelspris samt kostnad på byte på BMW? Bilen det handlar om är en 94, det var väl först på 4,6L som problemen med oljebultarna blev löst, så det ska man väl kolla över vid en eventuellt affär. Är det något annat man ska kolla på dessa bilar? Har ju en M5 touring sen tidigare så lite vet jag. Men det som kan vara värt att kolla upp extra. Sitter manuell låda i också, hur är det med reservdelar till en sådan på exempelvis Mobimech? Vet att dem börjar få slut på vissa delar till exempelvis E30 växellådor och bakaxlar. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag bytte på min 540 E39, kattarna kostade 900 kr/st, sedan kostade det 800 kr att få dem ditsvetsade. efter det besiktigade jag med 1 i HC-värde istället för 750 eller nåt sådant.... till E39 kostar kattarna 18000 kr plus montering på BMW.... mvh Johan |
|
Vart fick du tag på så billiga kattar? Svetsning är inga problem då jag fixar det själv. Saken hör till att jag inte vet om det är kattarna som är dåliga, enligt personen som säljer bilen så är dem dåliga. Så det får nog bli att besöka nån som kan kolla upp värdena innan jag besiktigar bilen. |
|
|
Jarls bilservice i helsingborg tar 12000 kr för att byta kattarna på en 540. länk till Jarls: Länk ___ Vagnparken: Länk |
|
|
stensth: Jag skulle rekommendera att du köpte metallkärnekattar som är något dyrare (1600-1750:-) Länk Länk men mycket hållbarare än keramikdito som Johan använde sig av. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
www.rakaror.se Har kattar de brukar leverera med rätt anslutningar anpassade för 540 bara att svets i. Åtminstone till E39 540. Oljepumpsbultarn gäller M60-M62 alla årsmodeller ///MVH Hasso Länk |
|
Eller så kan du kolla med www.ferrita.com Jag vet inte om hur bra de är eller så (någon får gärna kommentera som har dessa) men jag kommer troligen byta snart, fick pris på två nya helmetalliska kattar monterat och klart på min bil för ca 10 000:- Får se när jag har råd att byta, ska snart besiktiga bilen så om de är slut borde väl det visa sig där...(?) Priset fick jag förra året, vet inte om de har justerat det sedan dess. /Hammar |
|
|
Det är en 540iT E34 som det gäller. Tack för tipsen, får nog bli att åka till Rakarör i sådana fall, är ju bara 13 mil dit. Kollade lite snabbt på Rakarörs hemsida och där fanns inte BMW med i deras lista, kanske jag som såg fel pga av den snabba titten. Men som sagt det återstår att se om det är kattarna det är fel på. Hur märker man om det är lamdasonden/erna som är dåliga i stället för katalysatorerna? |
|
|
Var in en sväng på BMW i Skövde när jag ändå hade andra ärenden i staden. Dem skulle ha 9980kr st om jag inte minns fel plus montering. Men som det lutar åt nu, så blir det nog inget köp av den aktuella bilen... Lite skum verkar den vara... |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag köpte dessa: Länk tror jag köpte 2 1/4-tummarna om jag minns rätt. de som svetsade dit dem sa att passformen inte var perfekt, men det gick att svetsa utan större problem. sedan är de mycket mindre än originalarna, så det ser lite tomt ut därunder. men de är ju godkända för 4 liters cylindervolym per styck så det ska väl räcka? och de funkar ju bevisligen, åtminstone för mig.... mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.