AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
849

Turbo / tändsystem

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Hur ställer man ner tändningen billigast på elektroniska tändsystem vid laddtryck? Har en 02a med turbo och original tändsystem + MicroDynamics box men tänkte kanske använda tändsystem från 318 E30 i nästa 02a. Blir kanske turbo i en 325 E30 åxå och antar att svaret gäller den bilen med då tändsystemen väl är av samma typ?
Topchop

MVH Topchop
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Okey, samma fråga igen men denna gång struntar vi i "på billigaste sätt" bara jag får reda på hur ni har gjort.
MVH Topchop

MVH Topchop
Hej på dej Peter!
Boxen du har på 02an funkar även på det tändsystem du tänker ta från 02an.
Har för mig att Jesper W byggde om en vaccumdosa med två ingångar så att han fick retard vid laddtryck (skitbilligt).
Kör själv med MSD tändsystem som retardar vid laddtyck fungerar mkt bra.Beg priserna på MSD prylar är helt OK.

MVH Homegrown
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Tackar så mycket men problemet är att jag ska ha flera turbobilar och grejorna jag har räcker inte till så mer behövs, men vad? Det är ju en del elektronik i de "nyare" bilarna och frågan är igentligen om man kan modifiera något för vettig funktion, t.ex i en 318 eller 325 från slutet av 80talet utan "köpeboxar"

MVH Topchop
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Homegrown, vad är det för box du har, är det en MSD 6 BTM eller?

MVH Topchop
Körde med en sådan förra sommaren och kunde höja laddtrycket ca 0.4bar jämfört med ems 6an som jag hade tidigare.
Till i år så har jag köpt grejer(twostepp modul med en rpm modul selektor ) så att jag får launchkontroll eller igentligen två varvstopp.
BTM boxen växer inte på träd som beg men du kan få samma funktioner om man köper lite tilläggs dosor.
Enda nackdelen med MSD är att den låter som en hel getingsvärm (har min i förar utrymmet).

MVH Homegrown
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.