|
|
|
|---|---|
|
Hej. Kopplade in slutsteg igår i min E39 Touring med navi, buisness stereo. Allt funkade fint o det lät bra i högerdörr. Men hur jag än gjorde så fick jag inget "slutstegsljud" i förardörren, utan bara från bilen original förstärkare... Kan detta ha ett samband med att bilen har itegrerad telefon. För den hörs ju bara i just vänster dörr om jag inte missminner mig. Så jag skulle bli hemskt glad om någon här vet vad som e "fel" eller hur jag ska göra för att få ljud även i vänsterdörr.. mvh / Andreas | |
|
Du skall ju inte ha originalförstärkaren inkopplad samtidigt som ett slutsteg på samma högtalare! I min bil gick telefonen går på egna talspolar i högtalarna(som har dubbla talspolar) i hö och vä dörr så telefonen är alltså inte ihop kopplad med stereon(förutom mute) utan ligger separerat. Du har nog kopplat steget på fel kablar för vä kanal , antingen på signalsidan eller högtalar sidan. |
|
|
nja jag använde mig av en hög/lågnivå adapter. Och inget är felkopplat vad jag tror. Kan även tillägga att även om jag kopplade bort vänster framdör (bak vid förstärkaren) så lät det i vänster dörr... Och eftersom jag använder hög/lågnivå adapter så kan jag ju dessutom inte göra tabben att köra båda original förstärkare o nyinstallerat slutsteg... Jag fattar inget av mitt problem... |
|
| Har du kopplat adaptrarna parallellt med högtalar kablarna eller klippt högtkablarna och sedan matat adaptrarna med dom? Om det låter trots att du kopplat ur vä fram bak vid steget så måste det ju betyda att du kopplar ur fel högt , det skulle vara tyst om du vore på rätt kablar.Om du har original steg så behöver du inte adaptrar utan det skall finnas 4.5V lågnivå i signal matningen till original steget. | |
| Var sitter i så fall steget? Jag har en business anläggnign tror jag.. Kopplade in efter "radiomodulen". | |
|
I touringen vet jag inte exakt vart steget sitter men någonstans under golvet i bagaget efter vad jag hört , Jag plockar också ut ljudet från radio modulen , se länk: Länk Oavsett om du har originalförstärkare eller ej så är stift nr1 +Vä fram och stift nr8 minus vä fram samt nr2 +hö fram och nr11 minus hö fram på radiomodulens stora kontakt(uppmärkt). Har du original steg i bilen så skall du kunna använda dessa utan hög/lågnivå omvandlare om jag förstått rätt , Robsarve här på forumet tror jag vet. Jag har inget original steg i min men kör också utan hög/lågnivå omvandlare , har endast 2st isolatorer. Länk |
|
|
Ser bra ut det du gjort, trots att jag inte fattar så mycket av hur du har gjort... ;) Man får kanske skita i det med tanke på mina kunskaper om bilstereo. Verkar ju vara klyddigt :/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.