|
|
|
|---|---|
|
Jag har börjat titta runt efter något rymligare och funderar på att importera själv, ev osedd från handlare. Det finns ju lite olika typer av återförsäljare: BMW Niederlassung Autohaus mfl Är det någon som blivit lurad alt hittat konstigheter hos någon Autohaus återförsäljare ? Vilka har köpt osedda bilar och blivit nöjda vid lev ? Jag har hittat lämpligt objekt hos Länk men som känns lite billig, det är en 530i Topazblå 10' mil 19.800 € Mvh Sibbe Länk Länk | |
|
Länk till bilen: Länk Mvh Sibbe Länk Länk |
|
| Jag köpte min osedd på en BMW Niederlassung. Det känns också som det säkraste valet om man nu skall handla osett. Skicket på bilen var bättre än vad säljaren beskrev över telefon. | |
|
BMW Niederlassung är väl en sak men Autohaus kan väl vara vilken bilhandlare som helst, eller? Jag köpte min nästan identiska bil på Autohaus Cloppenburg som är en BMW-återförsäljare som finns på flera orter. Det Autohaus du länkar till verkar ju i och för sig vara hyffsat seriösa men det är ingen BMW-åf. Jag köpte min osedd och det jag sett från foto och säljarens beskrivning stämde bra med verkligheten. Priset på den aktuella bilen är nog ganska normalt. Tittar du på www.bmw.de så ligger dom nog aningen högre men hos en icke BMW-handlare så är priserna lägre. Jag hade personligen tvekat att köpa denna osedd om jag inte fått firman rekomenderad. ___ //Ulf |
|
|
Programmer, vad tycker du om last utrymmena i e39 touring jämfört med V70N ? Hur är V70 jämfört med 530in i övrigt ? Får man in en barnvagn utan att dela den ? Vad kostade det att få hit bilen och regga den totalt ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Bimmer Seb: lastutrymmet i V70'n är större och mer lättlastat (rakare linjer). Vi har en Brio Nova och i V70'n så går vagnen ihopfälld in på längden vilket gör att du har ett större sammanhängade utrymme kvar att lasta i. I E39T så måste vagnen lastas på bredden vilket innebär att den tar upp nästan hela bagaget och du lasta lite här och lite där bredvid vagnen. Jag har aldrig behövt dela vagnen. Nu när lillgrabben är 20 månader så har vi många gånger en mindre sittvagn istället och den tar ingen plats i någon av bilarna. Om man ska jämföra bilarna i övrigt så är Volvons starka sidor: * stolar * utrymme * bensinsnål i förhållande till 530 * billig försäkring * bra prestanda medan 530'ns starka sidor är: * körglädje * köregenskaper (stabilare och mer direkt på vägen) * komfort * tyst * mer lull lull * är en BMW Har säkert glömt något. Har haft V70'n i drygt 1,5 år och 3500 mil och det är helt klart en bil som är kompetent och som går att leva med men den saknar den där speciella känslan som jag har hittat i samtliga BMW jag haft. När det gäller kostnaderna så är det ju mycket beroende på var i Tyskland bilen finns och var i Sverige man bor. Vissa fasta kostnader som har med själva registreringen i Sverige drabbar ju alla och det är ca. 4000kr (reg bes, skrotningavg och skyltar). Jag flög ner på EuroBonus-poäng (300kr), hyrde bil (500kr), bodde en natt på hotell (500kr), tankade hyrbil (100kr), bensin för hemresa (750kr), Färja Puttgarden-Rödby (500kr), Öresundsbron (140kr). Sen tillkommer ju lite för mat under dagen jag körde hem. Totalt kanske 3000kr. Bilen fanns ju i norra delen av Tyskland och jag bor i södra Sverige samt att jag reste ner billigt så denna summa kan ju lätt växa om förutsättningarna är annorlunda. Sen ska man inte glömma att väl hemma i Sverige så vill ju de flesta försäkringsbolag att man gör en nyckelkontroll samt att man vill aktivera automatiskt halvljus. Där går en tusenlapp till... Jag kom väl då undan med totalt 8000kr men man ska nog räkna med 10-12000kr som normalt. ___ //Ulf |
|
|
Tack Uffe för ett bra utförligt svar, jag är lite förvånad över bensin förbrukningen dock. Trodde det skulle vara rättså lika mellan dem. Jag har svårt att bestämma mig, men har ett tag till att fundera på bilvalet. Har du haft några rost problem på din 530 eller volvon ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Jag trodde också att förbrukningen skulle vara jämnt skägg mellan dom men 530'n drar minst 1,5dl mer per mil. På Volvon har jag inte sätt tillstymmelsen till någon rost medan 530'n står på väntelista för att få byta baklucka. Båda bilarna är ju 02:or men Volvon är ganska exakt ett år nyare och dom har rullat nästan lika långt också 7-8000 mil. Kommer förmodligen att ersätta Volvon med en 320dAT eftersom min fru pendlar 16 mil per dag. Samtidigt så tror jag den värsta värdeminskningen på Volvon har varit och en 3-4000mil på 1,5 år framåt tror jag inte att den kommer att sjunka så farligt. Det är ju bara att jämföra priser i dag på en 02:a med 7000 mil och en 01:a med 11000mil, så det kanske ändå finns ekonomi att behålla den... ___ //Ulf |
|
|
Klart du ska byta volvon ;-), men det verkar som om volvo lyckts bättre med att hålla bilarna rost fria. Om jag nu köper en 530 så kommer jag främst leta en med manuell låda och då borde förbrukningen sjunka något tycker jag, har din V70n man el aut ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Man ska passa sig lite, det finns olika "nivåer" av bmw-handlare. Niederl. var bäst kring Frankfurt, men också dyrast. Det fanns mycket skit hos t.ex. de här Länk de höll inte alls måttet. Kraftfahrzeughandel i Koblenz blev det sist, de var över förväntan. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Tackar för tipsen, jag har gått över till att söka bland bmw.de's gebrauchte wagen istället för mobile.de och på så vis borde man ju slippa de sämsta handlarna hoppas jag. Men det känns ju alltid lite osäkert att ev. köpa en osedd bil. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Bimmer Seb: Båda bilarna är automat, dvs steptronic respektive geartronic. Frugan har två önskemål (krav) när det gäller bilar, automat och PDC. I övrigt så överlåter hon bilköpen till mig ;) Tror säkert en manuell går avsevärt snålare och känns säkert lite kvickare också. Var lite beskviken på prestandan för 530'n men det är kanske för att jag tidigare kört 540 och sedan en V70 med 250+hk/400+Nm. 530'n är absolut inte slö men saknar lite av bettet som de andra bilarna har. Tror att du är ganska säker på www.bmw.de men det finns ju alltid undantag som FD-Ormen nämner. Hittar du en bil som är Premium Selection så är ju risken ännu mindre att det skulle vara något skräp eftersom dessa bilar uppfyller ett antal kvalitetskrav. ___ //Ulf |
|
|
Ok och tack återigen. Jag har varit runt och kollat på div bilar idag och kan nog säga att någon V70 kommer vi nog inte köpa, trots att jag har rätt skaplig rabatt genom jobbet på just Volvo & Ford. Vi provade 2 Saab 9-5 Aero från -02, en V70 T5 från -03 och en Ford ST220 -03(tror jag). Och tyvärr så hamnade Volvo på sista platsen rent körmässigt, den är rättså lik min Sambo's Corolla -Nästan utan vägkänsla. Men både Forden och Aero'n var trevliga att köra med lite kakburks känsla på Forden samt ålderkommen instrumentering på Saaben. Men vilka stolar de var i Saab samt vrid. Uffe, kan du mäta bagage rums måtten i 530in (Höjd/Bredd/Djup) ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Hej, Kör oxå en 530 Touring och jag ligger blandad på ca 1,09 Blandad körning med vinterdäck 225/45-17 trodde faktiskt oxå att bilen skulle vara lite snålare.. Kan varmt rekomendera 530 faktiskt.. Jag köpte föv min bil osedd hoss denna firma: www.ditting.de Kan varmt rekomendera dom.. Här har du ett lite info vad det kostade mig.. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.