|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Nu när våren så smått börjar nalkas kommer de flesta av oss att putsa lite extra på pärlan. Bilen skall tvättas, vaxas och dammsugas för att bli riktigt fin. De flesta kommer nog precis som jag göra bilen fin genom att lägga ned en dag på bilvård. Men så finns det en grupp av människor som det hela kommer urarta för till en orgie av putsande och frenetiskt polerande för att uppnå total perfektion. Jag talar givetvis om pedanterna! Alla känner vi någon som har ett minst sagt speciellt förhållande till bilen. Jag har två personer i min bekantskapskrets som behandlar sina bilar som ett övernaturligt väsen. Den ene vägrar använda vindrutarspolningen då det kan repa vindrutan. Den andre har kvar de pappersskydd som låg på golvet då bilen var ny. Detta för att gummimattorna inte skall bli smutsiga... Nu tror självklart alla att dessa "bekanta" är undertecknad, sådant är dock inte fallet! Extremt eller ej det får ni avgöra! Hur vårdar ni själva era bilar? Är det rent sporadiskt eller lägger ni hela er själ i arbetet för att behålla bilen vacker? | |
| Har man inte bättre för sig så kan man ju stå vakta bilen tills nästa dammkorn råkar falla ner... Själv brukar jag tvätta den 2 ggr/månad (beroende på läderveken) smörja in lädret 2 ggr/år och tvätta av den invändigt kanske 4 ggr/år. Motortvätt 1gång/år på ditecanläggning. That's enough for me... | |
|
Utvändig tvätt varje/ varannan vecka(avfettning+högtryck). Ca en gång i månaden svampning samt lätt invändig tvätt. Vår och höst rejäl stortvätt inne och ute, läderinsmörjning samt motortvätt. Var 18:e månad ditecbehandling det får räcka. Bilen är ett verktyg och skall brukas. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
netsix |
Tvätt 2 ggr i veckan ( med avfettning + svamp, högtryck ). Tvätt invändigt varannan månad. Polering+vax 1 gång per år och ett lager vax till per år. Tillgång till allt på jobbet så då blir allt lite enklare. /netsix |
|
Tvättning 2-3 ggr i veckan med avfettning och schampo. Torkning. Vaxning+polering 3-4 ggr per år. Dammsugning och tvättning inuti 1-2 ggr per månad. Läderinsmörjning 2-3 ggr per år. Dessutom rullar den inte på vintern... Pedantiskt eller överdrift???????? BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Maskinpolering och Waxning på våren för att få bort vinters tvättrepor,rengörning och waxning av dörrgångar samt polering och nogrann Waxning sent på hösten för att klara minst 10 maskintvättar utan att waxxlagret försvinner,Handvättning på sommaren ca 1 gång i veckan. Invändigt rejäl putsning 2 ggr året samt efter behov beroende på användande(dottern rider så det blir en del tvätt av mattorna) Förarstolen får en behandling 3 ggr samt passargerar stolen 2 ggr. Baksätet har jag inte gjort nåt åt än då det knappt är använt. Bilen är först ett fortskaffningsmedel och ingen altartavla.Men att inte sköta sin bil på ett bra sätt är för mig oavsett bilmärke ett missbruk. MVH Hasso med 01-optik-9,5 |
|
Tvätt och damsugning två gånger i veckan, maskin polering upp till tre gånger mellan April och oktober. Två senaste bilarna har jag inte använt på vintrarna. Överdrift i polering och städning,Ja! Jag kan bara inte se bilen skitig eller mindre blank. |
|
|
Jag erkänner, det blir alldeles för sällan. Kanske 1,5 ggr i månaden. 2-3 ggr i veckan låter ju inte riktigt klokt, ursäkta min uppriktigthet. Ni vet väl också att man inte får tvätta bilen på garageuppfarten... |
|
|
Jag är en annan sorts pedant. Jag har svårt att uthärda om något inte fungerar så bra som det kan. Är i full färd med att renovera hjulupphängningen just nu då jag hatar effekterna av slappa gummibussningar och leder. Visst tvättar och vaxar jag vagnen ibland fast högst oregelbundet. Blir det för jäkligt tvekar jag inte att åka genom en automattvätt. Det är bakom ratten med V8:an ylande på en slingrig vägsträcka som jag uppskattar denna bilen allra mest och det är detta jag lägger huvuddelen av min "pedant-energi" på. Visst är det trevligt med en blank och repfri bil, i synnerhet när man hämtar eller lämnar folk men det är sekundärt för mig även om jag ibland även lägger ned jobb på detta. Finns det andra här som är likadana? Mvh Björn |
|
| Min bil rullar inte många mil med något fel som jag kan upptäcka i alla fall, är dock ingen mekaniker av världsklass. | |
|
Hade jag haft en nyare bil (min är trots allt 10 bast!) hade jag kanske lagt ner lite mer tid på den. Nu får det räcka med tvätt 2-3 ggr/månad. När jag väl gör det är jag väldigt noga, och när den brukas gillar jag inte typ "drivers dog-papper" på golvet osv. En polering + vaxning till våren. Under sommarhalvåret brukar den invändiga städningen bli mer noggrann också eftersom jag inte orkar hålla efter all skit efter slasken på vintern.(kanske borde va tvärtom?) Tyvärr får man ju nu börja ägna sig åt lite rostborttagning också vilket tar några minuter extra. Motortvätt brukar jag göra varannan månad kanske, då tillsammans med en ordentlig rengöring undertill. Hmmm, längtar dessutom efter att tvätta dom bökiga sommarfälgarna (när dom är monterade alltså) ! Tussilago, var är du !? :) Mvh Anders S. |
|
|
Tvättar min bil till varje besiktning antingen det behöves eller ej! Mvh, Steaman |
|
|
Blir en gång i månaden för mig, högtryckstvätt och schamponering. Men så står ju bilen mycket i garaget under vintern.. PB: vadå inte tvätta på garageuppfarten?? ///Tomas M BMW M528i -86 BMW E28 registrer #001 |
|
| Om man har brunn på uppfarten får man inte tvätta eftersom lösningsmedlet går ner i dagvattnet. Om man INTE har brunn utan det går direkt ner i marken, vad gäller då? | |
|
Balmgren: håller med dig, finns inte det minsta fel, vibration, oljud som går förbi obemärkt och inte noteras. Kanske man lärde sig när man åkte 80 tals porsche en sommar :) Ren och fräsh bil visst men 2-3 gånger i veckan är lite för mycket. :) |
|
|
Tompas, ingen aning. Ur miljösynpunkt är det iofs bättre att tvätta bilen på gräsmattan eftersom det sugs upp i marken då. Dagvatten och biltvätt tror jag att det är kommunen som är mest emot. |
|
|
Jag har också en bekant som kör Chrysler neon, man får ej skrapa bort isen på rutorna på vintern för glasrutorna rispas?! -Alltså vad är detta? Inte är det ditt barn du skrapar loss isen från... Han har inte garage så det betyder att bilen får först gå 10-15min på tomgång nästan varenda vintermorgon tills isen har smultit bort. Känner ni någon miljöpolis? Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Ni som vaxar och sen tvättar med avfettning, jag hade för mig att avfettningen tar bort vaxlagret?? eller har jag fel? - g - |
|
| Det låter inget vidare att varmköra en motor på tomgång, är det inte bättre att värma den med måttlig belastning? | |
|
Tvättar man bilen hemma och avloppsvattnet inte är anslutet via oljeavskiljare till dagvattnet så bör en miljöanpassad microavfettning i samband med att stå på grus/gräsmatta vara det skonsammaste för miljön. Avfettning löser vax ja. Avfettning är dock en fördel framför att skrapa runt gruset i en svamp. dock skall inte fettning släppas ut i naturen. Lämnplig gdsplatta el motsvarande är ekologiskt riktigt. I tyskland är tex biltvätt hemma på planen regionalt förbjudet pga detta. |
|
| finns inte motsvarande förbud i Sverige, är nästa säker på att det är örbjudet här också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.