AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.302

Om byte till större motor..

Sida 1 av 2
Har 1.8liters motorn i min Z3a.
Visst duger väl den till en söndagstur, men om jag vill uppgradera mig UTAN att byta bil.. vad ska jag leta efter som passar någorlunda?
T.ex en motor från E36 325, 328, passar det med fästen osv?
Kan jag i så fall behålla växellådan från min 1,8?
Elektroniken.. stämmer det mellan dom olika motorerna eller får jag riva ur allt från donatorbilen? Vad behövs i så fall?
Alla tips och åsikter välkomna, då jag inte har stor hum om detta.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Motorfästen torde passa utan större problem, däremot motordator och liknande är annorlunda. Däremot är väl besiktningen bara att glömma? Eller hur har du tänkt dig att lösa det?

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Okej.. men undrar om det är mycket bök att få elektroniken att lira då?
Borde det inte gå att besikta eftersom modellen finns med betydligt värre motorer? Om man byter bromsar o.sv som jag antar skiljer.
Åker nog ändå på en reg.bes antar jag p.ga andra saker.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Gissar att du måste byta allt i drivlinan samt elektronik sen som Masten säger så är nog inte SBP medgörliga, enklare att sälja din bil och byta upp sig till en Z3 2.8.

mvh
byt upp dig till en 2.8... du får inga problem vid besiktningen och bilen tappar inte i värde desutom är 2.8 karossen snyggare
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
djaccess:
Det är inte det det handlar om. Du måste isåfall typa om din bil helt. Den är intypad med en 1.8 och det FÅR du inte ändra. Om du krockar eller i värsta fall kör ihjäl någon med en modifierad bil så kan du bli skuldsatt för resten av livet. Ett bättre alternativ är väl att sälja din bil och sedan köpa en 2.8 istället...
Nej att byta bil är inte aktuellt, vilket ni kommer förstå till sommaren.
Får väl pysa runt med 1,8 motorn ändå då :(
Men för att ta ett exempel.. Opel Calibra finns ju som 2.0 med, och utan Turbo.
Den ska vad jag har hört inte vara några problem att stoppa i turbomotorn i en bil som är utan T från början.. om man även byter bromsar.
Har det att göra med årsmodell o.sv? Min Z3a är en 96:a. Går inte gränsen där nånstans? Nyare bilar får man ju knappt byta torkarblad på utan att det är olagligt.. men äldre bilar kan man ju modifiera bäst man vill.. typ.
hållerdu på o bygger en showbil eller... varför inte turbokonvertera den eller sätta in kompressor
Nja, p.ga vissa omstädigheter kan/vill jag inte byta bort den om vi säger så.

Jag har tänkt på det.. men hur tålig är den där lilla 1,8:an då?
Behöver man göra nåt åt motorn för att våga lägga på en turbo t.ex?
Jag är inte ute efter 400hk utan kanske uppåt 200.

hur många hk är den på nu då??
ja vad är det.. 116 tror jag..
visst kan man säkert sätta in turbo, men du kommer behöva byta så mkt å de kommer bli dyrt, dessutom är det troligvis lika olagligt som att byta motor helt...

//Svebba
- Jag är schnell !
byta avgas system och sportfilter borte väl ge 10-15 hk mer plus att du får mycket grymmare ljud... vet inte om det finns chip till den motorn men det ger väl oxå ca 10-15hk
modano
bästa och billigaste tipset för att få mera hästar : byt bil!
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
Kolla Hamann eller andra firmor (av kvalitet?) som konverterar BMW 1,8 med kompressor / turbo.

Men som föregående talare påpekar - det är nog mer jobb än nytta när det kommer till besikning eller om ole-do-lyckan skulle vara framme.

Om du vill ha bakhjulsdrivet, liten sugmotor och mkt hästar skulle jag satsa på en Honda S2000...
/J

______
Joel - Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hade också bytt bil. Varför hålla på och pilla och byta ut nästan hela bilen när du kan få en typ 2,8.a för inte allt för dyra pengar?

Vad jag förstår av dina tidigare inlägg så var det inte akuellt att byta bil så jag hade nog bara satsat på mindre modifieringar. Det finns ju fortfarande mycket skoj man kan göra med en bil utan att sätta i en värstingmotor.

Mvh
K =)
En tanke, borde det inte vara hyffsat enkelt att pilla dit 1.8 16V motorn. Den version jag har i min 318 har ju 136 Hk och en något uppdaterad maskin som sitter i E36 modellen hade 140 Hk. En riktigt trevlig maskin som det finns en del trim till. Så är du ju ett steg närmare dina önskade 200 Hk.

/Fredrik
Nej som sagt för tredje gången så är inte bilbyte aktuellt..

Jag ville bara höra mig för om det fanns nåt folk här som mekat mycket med BMW motorer och har koll på vad man kan göra..
om det nu hade gått rakt av att stoppa i en lite värre motor för säg 10-20000:-så hade det vart värt att tänka på.. men det verkar ju inte så att döma av era svar.
Men ska ändå kolla vidare med stans hemmapulare om dom vet nån motor som passar "rakt av".
Jag menar.. eftersom modellen finns med t.ex 2.8 motor.. som vad jag förstår finns i även E36-E46 (vanligare på skroten) så bör det ju gå att ta en sån motor och elektronik om det är samma.
Men slutar säkert med standardtrim som filter/avgas ändå :)

motorn från e36 m3 finns ju oxå till z3:an
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Problemet kvarstår - bilen kommer aldrig godkännas av SBP! Enda möjligheten skulle vara om man som Fredrik M föreslår monterar 140-hästarsfyran eftersom motorerna utseende- och ljudmässigt är rätt lika varandra.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
okej.. jag är med på det.. men KAN man inte reg.besikta eller vad man kallar det.. alltså så bilen blir reggad med större motor. Eftersom modellen har större motorer! Så att bilen på pappret blir en Z3 2.8 istället för Z3 1,8. Ev. som jag sa uppgradera bromsar.
Vet som sagt att man kan göra så med äldre bilar iaf.. men är det nån skillnad med "nya" bilar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.