|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min drar också 0.8/mil............i nerförs backe. /Geson |
|
|
Suck, stackars liten.. //Magnus |
|
| ehum... | |
teamchameleont |
hoppas inte det var mig du prata om 944?? samt om era inte dricker det är ju inte mitt fel, utan min dricker det.. sa ju bara vad jag hade för erfarenheter.. |
|
teamchameleont: jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på din vagn.. hade varit väldigt roligt att se den och få köra den, de måste vara ett extremt ovanligt exemplar som klarar sig med en så låg förbrukning. BMW själva anger ju 14.3 liter/100 km som snittförbrukning. jag har själv ägt 4 st 750 E32 och 2 st 750 E38, och E32an har jag aldrig lyckats köra på mindre än 14-15 liter /100 km och oftast mycket mer, den mycket modernare E38 ca 12-13 liter/100, blandad körning.. vad är hemligheten? BMW CS #5139 |
|
teamchameleont |
varsegod, bara o komma o prova henne... som sagt, jag vet inte varför hon är som hon är, men visst stampar jag på så dricker hon ju, men kör man försiktigt o tänker på bensinen så dricker hon inte mycket.. |
|
Konstigt....ingenjörerna i tyskland borde få sparken som inte kan få ner förbrukningen på v12:an mer än 1.4 l/mil. När det finns dom som kommer ner till 0,8-0,9l/mil. Hur bär du dig åt.....några knep? Med tanke på att en liten bil typ Golf drar 0,6-0,8l/mil 1.39L/mil står det i instruktionsboken, stämmer ganska bra för mig. /Geson |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Med risk för att inte bli trodd kan jag tillägga följande erfarenheter: Familjens första E32 750ia -88 var chippad och hade gått 23 000 mil och drog ungefär 1,15 vid försiktig blandad körning. Familjens andra E32 750ial -91 med 16 000 mil är inte chippad och drar 1,25 - 1,3 vid blandad någorlunda lugn körning. Min före detta E32 750ial highline -90 med 32 000 mil var chippad och drog 0,95 vid lugn motorväg i laglig hastighet och min nuvarande E32 Alpina B12 5.0 -90 med 21 000 mil drar 1,15 - 1.2 vid lugn körning. En teori är att chippning sänker förbrukningen med cirka en deciliter samt att om bilarna är välskötta/välservade och har gått långt så har friktionen i motorn minskat? Låter konstigt men det verkar så enligt mina empiriska observationer :) |
|
Trodde uppgifterna gällde blandad körning. Vid lugn motorvägsfart kommer man nog under litern. Boken säger Landsvägskörning: 1.00 l/mil Stadkörning : 1.70 l/mil Blandadkörning : 1.39 l/mil Visst tror jag att man kan komma under dom här siffrorna. Men det är långt från 1,4 till 0,9 ,om det är blandad körning som avses. Är det däremot landsvägskörning som avses är ju skillnaden inte så stor från 1,0 till 0,9. /Geson |
|
teamchameleont |
det är ju landsväg jag menar.. |
|
Då kom saken i ett annat ljus!!! :) /Geson |
|
teamchameleont |
ja har inte sagt annat... eller hur?? men jag har den fetaste bilen däremot... he he.. kan inte lägga upp bilder, så dom som vill se kan ju säga till.. |
|
Ja....maila mej bild på den ! Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
på xillyalpina@hotmail.com Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
teamchameleont |
la dig på msn listan.. |
Paap Reeder |
... efter att jag bytt ringar räknar jag med 0,71-0,73 på jämn motorväg vid 110 verklig fart (118 mätarfart). Med 195 däck lär jag komma under 0,7 ... ca 0,68 tror jag! MVH /// Paap R |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jag tror jag skall göra som dig Paap men lägga på 165 däck och komma ner på halvlitern :P Nej men allvarligt, det skall bli intressant att höra om du får stora skillnader i lekadown och gångkultur samt bränsleförbrukning efter din renovering på M70 Paap. |
| teamchameleont: En bild vore inte fel:) richardharlin@hotmail.com | |
| Det du säger är omöjligt om du inte kör i konstant svagt nedförslut i konstant fart.. Eller om du kanske byggt om den till el-hybrid? | |
| Ovan inlägg var naturligtvis ämnat för teamchameleont. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.