AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
990

Automaten växlar inte

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Körde idag några mil när jag kom in i ett samhälle. Bilen växlade ner till 2:an i en rondell men sedan vägrade den växla upp till 3:an. Jag la då i sportläget och då växlade den direkt. Det vanliga D läget fungerade sedan normalt igen. När jag några timmar senare skulle hem hände samma sak. Bilen är en 540iA -02. Motortempen kan ju inte ha med saken att göra då det inträffar vid både kall och varm motor och rullomkretsen på hjulen är också korrekt. Vad kan det vara? Har sökt men inte funnit något. Tacksam för hjälp.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är bara åka in till BMW och avläsa felkoderna.

MvH Bmw 4-ever
Prova med en "master reset" för att få ur lite av "dumheterna" i lådans minne: väck med pluskabeln från batteriet bak i skuffen , lägg kabeln mot jord ( för att ladda ur ev. minneskondingar mm) , vänta 20 minuter sen är det bara att lägga på pluskabeln igen opch ta en sväng på 20-30 km i NORMALT tempo så lådan kan "lära sig på nytt" hur du kör, blir det inte bättre då så ta en sväng om till BMW för DIS uppkoppling för ev. felkoder

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Korrigering av Gasar-Magnus inlägg: Lossa MINUS-polen på batteriet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Och detta därför att??

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tack för detta. Jag ska ut och köra lite idag, får se om det återkommer. Batteriet kan jag ju testa men annars verkar det vara att åka till bmw.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ganska förvirrande med batterikabelskruvandet här grabbar..

För att det inte ska vara förvirrande så tar vi det igen "bay the book."

Lossa BÄGGE batterikablarna och lägg därefter ihop Plus och Minus - kabelskona , vänta därefter 20 minuter innan du skruvar tillbaka dom på batteriet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Skall + och - ligga ihop i c:a 20 min eller räcker det att man för dem samman i några sekunder och sedan väntar i 20 min? Jag har dock lite "korta" kablar bak i skuffen så jag kan inte vidröra + med -, något förslag på vad jag kan använda som ledare?

Anledningen till att jag vill göra denna reset är för att stolsminnet har tappat sina inställningar ibland. Detta tapp har dock bara påverkat själva stolen inte ratten eller sidospeglarnas inställning. Bör det funka att bara reseta eller kan det vara ngt annat som spökar?

Vh/ Kermit.
Se alltid till att lossa minuskabeln först! Skruvar man på pluskabeln först och kommer mot karossen med verktyget så är det inte så lyckat...

Hasso: vaffödåfö?? var i ligger skillnaden i dom olika förfarandena?? Kan du dra fram något konkret svar till varför bägge polerna skall av?? Möjligen om man kombinerar ditt förfarande med att jorda bilen mot marken med t.ex. järnspett för att avlägsna ev. potential i karossen..... eller gör jag en tanke vurpa här??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.