|
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Vad gäller försäkrningsmässig vid ägarebyte ? Köper man bilen kl 18.00 på kvällen, och vill åka hem kan man ju inte försökraden ? |
| From datum för ägarbyte måste den nya ägaren ha giltig försäkring på bilen. Notera tidpunkt på kvittot så är du säkerställd på din sida och posta ägarbyteslappen själv. Försäkring kan inte tecknas retroaktivt. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Asken, är du säker på detta.. Jag läste i natt "Vid fordonsbyte gäller försäkringen med samma omfattning som innan för det gamla fordonet, dock maximalt i sju dagar." på LF hemsida... |
|
Jag kanske uttryckte mig oklart. Den nye ägaren måste ha en giltig försäkring på bilen from köpedatum, dvs han kan inte åka på din försäkring. Du får ha två bilar på din försäkring i max 7 dagar om du är påväg att sälja den ena dock får inte köparen använda din försäkring. Detta sa LF till mig när jag sålde min M5 E34 2000. Lite klarare? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
En anekdot från förr: Köpte min 740 på en lördag ca 13:00 och naturligtvis kände sig ett rådjur tvunget att bekanta sig lite bättre med min grill kl. 23:30 dagen efter. Jag ringde 112 och berättade vad som hänt. Enligt den personen jag pratade med då så slutar den förra ägarens försäkring att gälla vid det ögonblick som ägarbytes-papperen skrivs. Jag hade då ingen försäkring på bilen men personen i luren berättade då att, och jag citerar: "om jag hade någon annan försäkrning i vilket bolag som helst gick det att använda den" Vet fortfarande inte riktigt vad han menade :) Eftersom skadorna inte kostade mer än självrisken så behövde det aldrig bli någon försäkringsfråga och det slutade lyckligt ändå... |
|
![]() 2.226 530d G31
Novis, låter konstig, men det du säger är tydligen rätt. Det går INTE att skriva ägarbyte till dagenefter, och åka på säljarens försäkring. Utan det är som Asken och du säger, när nya ägaren tar nycklarna en Chefen för skadeavd som jag spenderade en timme med. |
|
Ett bra sätt att fixa detta är om man känner till ett ombud för sitt försäkringsbolag så förvarnar man honom och ringer när affären är gjord.Dom är ju antagligen kontaktbara när som helst bara man snackar med dom före. |
|
|
Jag gjorde exakt som curigan beskrev. Gjorde upp alla detaljer med försäkringsbolaget innan och det var bara aktiveringsdatum som saknades. Jag såg till att köpa bilen när kundtjänst är öppet (vilket de har ganska länge på de flesta bolag) jag åkte 500 m parkerade, ringde upp och eftersom allt var fixt och färdigt (och snyggt dokumenterat i deras ärendesystem) var det en 10 sekundersmanöver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.