|
|
|
|---|---|
| Jag tänkte försöka styra upp ljudet i bilen så det når "glidar" kvalitet iaf.Inge värsting eller nått. så nu undrar jag vilken sorts högtalare det går att montera rakt av i hatthyllan på e46 sedan kaross. jag vill inte klippa i plåten eller så, kanske gå ner lite djupare i skuffen men absolut inte förstöra hyllan så jag vill gärna ha tips på högtalare samt måtten som är på standard högtalare i hyllan så man vet vilka man ska köpa. OBS inga värsting grejjer nu för 5000:- basen eller så utan vanliga svensson grejer. | |
| Enligt BRL så skall BMW 3-Serie 8/91-9/99 (E36) ha 6X9" högtalare i hatthyllan med adapterplatta 400SAK1204 men det står inte vilket djup dom får ha så jag kan inte rekommendera dig några högtalare tyvärr. | |
| hmm ok men jag har juh e46 kaross | |
|
Det sitter en icke standardstorlek (ca 6", runda) bak i hatthyllan. Största montagedjup enl. en post på e46fanatics är 4". Är tveksam till att det är fullt så djupt, men det ska nog inte vara några problem med att få plats med en relativt djup högtalare (ca 70mm bör fungera utmärkt.). Gallret bak är bara att ta loss, bänd försiktigt i ett hörn och jobba dig runt, sitter med plastfästen runt om. Då ser du hur fästen och annat ser ut. Med mindre modifikationer (ej synliga) borde du kunna montera en 6,5" högtalare. Det är då vad jag har tänkt att göra, men det blir först till våren så just nu har jag inga definitiva svar. |
|
| ok låter bra ska kolla lite grann nu till helgen | |
|
På MDS finns det nån slags adapter-ringar för montering av högtalare på BMW. Alltså, de högtalare som sitter i hatthyllan original är fästa med 3 skruvar, medans "standard" på högtalare (väl!?) är fyra. På MDS finns iaf sådana ringar med tre hål ytterst som monteras i originalhål på bilen, medans de finns fyra hål i ringen som man fäster elementet i... Lite dåligt skrivet, men du förstår nog. Gå in på mds.se och tryck vidare till adapters, sen välj din bilmodell så ska de finnas där. |
|
|
Jag hade 6.5" i E46 .. De är en sexa i E46an annars . Sågade en trä ring till o de gjorde mycket till ljudet.. Hade dls högtalare. |
|
|
Så där sitter 6or original, men med adapterringen från MDS sätter man i 5,25or? Fick du i 6.5" och kunde ändå ha original galler kvar över? Vill ha mitt kvar så det ser ut precis som originalutförandet! |
|
| Jepp jag hade 6,5" och hade normal galler på. Lite jobb va de att lyckas men de gick. Gallern ville jag oxå ha så jag lyckades. bara se till att de inte för höga om du kör koaxial , för många har höga diskanter ! | |
|
speedy; Vad är det som sitter där original? Är de bara "basar" eller är det mellanregister? Och angående de större elementen i framdörrarna... Är det samma storlek som gäller på dem? Och vilken typ av element är det där? Tycker jag har lite dålig bas framifrån, så funderar på att byta dem oxå! Tackar! |
|
| De är bredbands element på 6" .. De var det i mina 2st E46 1999 och 2002 års modeller ... Fram fick de plats med 5" kit .. De var inte nycket plats så där måste man va noga att se till att inte ha för stor magnet. Jag hade ingen ljud paket. De som har ljud paket har 3vägs kit om jag minns rätt , om de vet jag inte vad som får plats. | |
|
Vad menas med "bredbandselement"? Och, fram har jag tre högtalare i dörren. En uppe i stolpen, en liten mitt på dörren samt en större längst ner. Då bör där väl vara 3vägs delninsfilter eller liknande? |
|
|
Har just själv sågat upp hatthyllan och hängt in ett par 6-9or bytt front kittet och skall slänga in ett 4 kanals slutsteg + en aktiv sub som jag lätt kan ta ur för lite mer långfärder lovar att uppdatera vi senare tillfälle. Det har varit väldans bökigt att passa in 6 -9orna där bak efter som hatt hyllan inte är rak i det minsta utan väldigt krokig.. jag skall först exprementera med att inte täta något extra utan låte en skumgummi matta som ligger under hatt hylle "locket" göra det jobet.. de små öppningar där ljudet skulle kunna läcka är så små och ag kan lappa ihop det vid ett senare tillfälle... För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.