|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 528 -96 som jag tänkte ge lite nya oljor. 1. Stämmer det att det ska va castrol SAF-XO 75W-90 i bakaxeln? 2. Vad kostar den på BMW ? 3. Hur mycket går det i bakaxeln? 4. Kan man ta reda på vilken olja det ska va i växellådan utan att kolla under? (Har förståt att det finns olika) 5. Hur mycket går det i växellådan? 6. Vilka bytesintervaller är det på dessa enheter normalt? | |
|
Hej allt detta står i insrtuktionsboken! Växellådsolja kanske står inte med men annars är det ATF olja i manual låda. MVH Grabber |
|
| Jag har tyvärr inte någon instruktionsbok. | |
|
Aj då! Kan kolla det till imorn om ingen annan gör det förre... |
|
|
1. Det ska vara helst SAE 90 2. Ingen aning köp den på macken 3. ca 1,8l 4. Ja det ska stå på lånan om det är automat annars är det ATF för det mesta. 5. ZF 1,2L, Getrag 1,5L automat 3,0 till 3,5 6. Ca var 4-5000 mil enligt dom uppgifter jag har fått Lycka till! MVH Grabber |
|
|
I bakaxeln skall du ha en Transmissionsolja som är avsedd för hypoidibakaxlar (större filmstyrka), viskositeten skall vara 75W90. BMW brukar rekommendera Castrol SAF XO 75W90. Kostar nog ca 140 kr/litern hos BMW eller hos t ex Mekonomen, fördelen med att köpa hos BMW är att du kan köpa lösvikt om du tar med dig en ren flaska (typ ursköljd/torkad PET-flaska). Volymen bör komma fram om du knappar in ditt chassinummer här: Länk Om du är osäker på oljekvaliteten i den manuella växellådan kan du alltid använda BMW:s specialolja: MTF LT1 som är en "livstidsolja", kostar ca 180kr/litern hos BMW. Har du automatlåda bör du köpa oljan hos BMW, för får du fel oljetyp kan lådan haverera i värsta fall... Har för mig att dessa oljor byts vid insp.2, innan man slog i "livstidsolja" i bakaxel och växellåda - dock är det inte fel att byta olja ändå efter ca 8000 mil eller så... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jaha, tack för svaren. Blev inte riktigt klok på volymerna bara. Den där länken som Johan B hade funkar inte nåt vidare? | |
|
Länk Prova nu i stället! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo nu kom jag till en sida där jag kunde slå in chassinummret. Men när jag gör så så händer inget. Nummret bara försvinner. | |
|
Knappar du in dina sista sju bokstäver/siffror? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Japp. Två bokstäver följt av fem siffror. | |
|
Märkligt! Fungerar på mitt chassinummer i alla fall... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja mycket märkligt. Jag har provat några andra chassinummer nu oxå. Det är likadant, bara försvinner. Hittar jag på nåt nr på måfå så står det error. Men inte med chassinr. | |
|
Mitt Chassie nr funkar klockrent. Alla volymer, tillverkningsdatum, motortyp m.m. anges. Ville bara meddela:) Vh/ Kermit. |
|
|
Mycket skumt detta. Har provat idag igen med flertalet nr. Men samma sak! När jag trycker på "decode" så söker den typ en sekund sen försvinner nummret bara. Någon som vill va schysst o kolla min bil efter ojemängd i bakaxel och växellåda? Chnr: BP03726 Tack på förhand. |
|
|
Chassis number BP03726 Vehicle code DD51 Series E39 Model 528i Body type saloon Catalog model ECE Production date 1996 / 02 Engine M52 Transmission Manual Steering Left Catalyzer YES Production FROM : 1995/09/01 TO : 1997/08/31 Engine M52 Engine Oil 6.50 Liter Transmission Manual Transmission Model S5D 320Z Transmission Oil 1.30 Liter Rear Axle Oil 1.00 Liter Coolant(w/o Air Conditioner) 10.50 Liter Coolant(with Air Conditioner) 10.50 Liter Brake fluid 1.00 Liter // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Tackar mycket!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.