AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
777

Hastighetsmätaren död, hjälp

bi
14
bichler
E34 M5 Touring 3.8 -92
E92 335i -2007
Slår upp till maxhastighet så snart jag slår på tändningen.
Konstigt nog fungerar ABS. Jag trodde hastighetsmätaren fick signal från en av de främre "ABS givarna".
Har jag fel?
Tips tas tacksamt emot.
Hastighetsrelaterade funktioner i färdatorn, samt farthållaren också ur funktion.

///Thomas
[E28] M535i
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej farthållaren funkar inte pga samma fel som hastighetsmätare dvs får ingen hastighets info. ABS givaren sitter vid varje hjul o den tar info från en krans bakom bromsskivan.
Troligen är det själva hastighets givaren som hade pajat, den sitter i slutväxeln eller kabel.

MVH Grabber

Felet bör ligga i instrumentets kretskort. Givaren till mätaren (pulsgivare) kan knappast ge maxvärde redan när man vrider om nyckeln, däremot kan den vid fel göra så att mätaren stannar kvar på noll när man börjar köra. Men prova ändå att koppla ur givaren, det kan också tänkas att det är avbrott i kretsen och att det kommer in störningar med en frekvens som motsvarar full mätare.
På E39 används vänster ABS-givare bak även till hastighetssignal för de olika systemen i bilen, på din bil sitter det troligen en separat givare på bakaxelklumpen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.