|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket effekt klarar en automatlåda som min? Det är förövrigt samma låda till alla bensinare utom 540:n om inte jag fel. När jag har boxen högt uppställd och drar på för fullt till ca: 60-70 km/h ungefär, och sedan släpper gasen lite för att hålla runt 70km/h så dröjer det ett tag och sen dunkar växelådan i nästa växel. Det känns inte bra. kan det vara elektroniken som inte hänger med? Går det justera på nåt vis? Rickard | |
|
vad en låda klarar mätar man inte i effekt utan vrid. ju mera vrid på löägre varv detso mera slits allt. Och det är ju jusst det som det blir i en diesel. Jag tror alla lådor gör så, om du håller högt varv och släpper gasen fort så har ju lådan högt oljetryck och slänger då i nästa växel ganska kraftigt, hjälper mycket på en automatare att köra mjukt med gasen, annars blir det välldigt ryckit... så upplever jag det i alla fall. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
jomen kör jag utan boxen så reagerar den inteså utan då växlar den hyffsat mjukt även vid fullgas och släpp av gasen. Men med boxen beter sig sig lådan annorlunda... Rickard |
|
|
hmmm, lustigt, boxen gör väl ingenting med lådan? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| tarzan325: Vad lådan klarar för maxvrid står specificerat i betäckningen på växellådan. | |
|
nån som vet den kan tänkas ha för beteckning? Rickard |
|
|
Kolla www.zf.com,(om du nu har en ZF-låda.) Sök under products/transmission...så har du en lista på Max input Torque. nct |
|
|
Va?! Enligt deras spec så klarar ju knappt ZF4HP22 originalvridet i 745:an?! Vad har de egentligen för marginaler när de skriver dessa specar, 50% eller?? <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
det som är angivet innebär väl itne att det rasar om man kommer 1nm över gränsen, utan är ett mått på hur stor motor den får sitta på... sen görs ju allt med en viss säkerhetsmarginal... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Har en A5S560Z i min, där "560" anger det maximala vridmoment den klarar av... fast på det finns nog 20% eller så minst... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.