|
|
|
|---|---|
|
Har tröttnat på att ta ur baksätet varje vår! Har min 750 avställd varje vinter och slö som jag är kör jag den inte, med resultatet att batteriet blir tok-urladdat till våren... (å andra sidan är jag smått fantastiskt snabb på att ta ur/sätta i elbaksäten) Har nu köpte en "CTEC" batteriladdare som ska vara skonsam mot elektroniken kunna sitta i hela vintern samt underhållsladda när det behövs! Ska jag gå efter vad tillverkaren av den säger så ska ena laddsladden sitta på pluspolen, vilket gör att jag ändå behöver ta ur sätet... Kan jag inte bara sätta den där man ansluter startkablarna, och låta den sitta där? Tack på förhand! | |
| Om du kollar lite under huven så sitter det nog en plus kontakt där under ett plastskydd.. | |
|
Jo tack. Som jag skrev. "Kan jag inte bara sätta den där man ansluter startkablarna, och låta den sitta där?" Alltså var frågan OM den kan sitta där en längre tid utan att elektroniken tar skada alternativt om det finns någon bättre punkt för denna typen av laddning! |
|
|
Jag har en Ctech-laddare satt på polen under huven, samt jordat. Funkar perfekt, har startat den samt kollat spänning regelbundet utan att något ska tyda på nå dåligheter. Har suttit nu i fem månader. Jo, den åkte in i garaget tidigt. |
|
| Tack så mycket RonnyL! Då kopplas den på ikväll. | |
| Vart hittar man en sån laddare billigast då? Och har ni bilarna olarmad då eller går det att stänga huven ändå? | |
| Den jag har heter "CTEK multi xs 3600" köpt på AD-center för ca 700:- Och ja, det går att stänga huven och larma. | |
| Claes Ohlsson har laddarna, är väl standardpris där tror jag. Jag har min bil i garage, men det går att ha laddaren med stängd huv utan problem. Den är så pass liten. | |
| Tackar :) | |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Står ju att det även klarar helt urladdade batterier. Kan det verkligen gälla ett stort 750i batteri? Nån som provat? Är på väg till Claes Ohlsson nu för att köpa en. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
C.tek-zaphir upp till 90-100AH använder jag, köpt på clas o. Det tar flera dygn att ladda ett helt urdraget batteri och det är bråttom att tillföra laddning annars blir batteriet förstört, står det kallt så fryser det dessutom sönder. ///MVH Hasso Länk |
|
Nja min står i 26 graders värme :) Men det är ju ändå inte bra att ha ett urladdat batteri stå för länge. Men nu är det köpt och påkopplat iaf så får vi se vad som händer. Köpte en Zafir 90 jag också. Men funkar det inte så har jag en stor med starthjälp också men den är så bökig att plocka fram. |
|
|
Lyfter denna tråden igen... Köpte den lite större CTEKen xs 7000, funkar bra. Men pratade med BMW idag angående att installera kablar direkt på det lilla batteriet i skuffen. Och göra en snygg genomgång i klädseln, istället för att ha kablar hängande ur baksätet. Permanent montage sas. De trodde INTE att det skulle gå att ladda båda batterierna samtidigt den vägen... De måste väl vara sammankopplade på något vis eller? Någon som har elschema över detta eller bättre vetande? |
|
|
sätt laddaren på det stora batteriet så kommer strömmen också till det lilla. det ska sitta en diod mellan dom 2, så du bör få ett spänningsfall på ca 0,5 volt till det lilla. |
|
|
jag undrar om det är diod mellan de batterierna.. hade likadan uppsättning på min förra 525tds-93 med webasto, och jag fick för mig att det lilla batteriet endast får laddning via relä då generatorn ger ström.. Alltså laddas inte det lilla "via" det stora när bilen är avstängd. Men jag kan ha fel.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Var ute och kollade på det lilla batteriet nyss. Det var helt kass... Blir att åter ringa BMW och sätta mer grejer på listan, tror nästan de lever på mig, servicen är enorm i alla fall, haha. Eftersom det verkar finnas olika uppfattningar om hur det fungerar, (det borde ju vara två olika laddreläer, men även diod för att förhindra bakström beroende på hur de är kopplade mot varandra) så mottages gärna kopplingsschema! Har även tvistats i andra trådar hurvida det lilla batteriet bara tillhandahåller ström till Webaston, då kan jag berätta att de inte verkar ha bättre koll på BMW. Fick en vag upplysning att det gick till lite vad som helst, kanske, eller... Kopplingsschema bitte, är trött på att ladda och byta batterier stup i kvarten! |
|
| nästa gång du har bilen igång kan du ju mäta volten på dom två batterierna, ligger båda över 13,5 volt så ligger inte ditt fel på laddningen. | |
|
Lyfter denna tråd, nu har min bil stått i några veckor och vill ju inte att batteriet ska ladda ur. Så jag köpte mig en sån där smart laddare och kopplade på den på plus polen under huven och gav den jord, satte sedan i kontakten i vägguttaget. Jag har ström i batteriet kanske inte fullt men tillräckligt så det går att starta o lite till. Men på batteri laddaren visar den inte att den laddar eller gör den det ändå?. Jag har ställt in den på att jag vill ladda men det finns ju en bild på laddaren som visar "halvfullt" och en som lyser när det är "fulladdat" men där lyser ingenting. Laddas batteriet iaf? Bästa vore ju att koppla den direkt till batteriet men vet inte/vågar inte ta bort el-baksätet! hur gör jag det utan att jag förstör något..? Sen finns det en myt? som säger att man inte får ladda ur batteriet på en e32 750. Vad exakt är det som händer, har sökt men inte hittat något. För koppla bort batteriet går bra tydligen? Hoppas nån orkar svara:P! God JUl// Fabbe. |
|
|
Sittdynan tar du bort genom att lyfta den underifrån i framkant, var inte rädd för att ta i. När den släppt där kan du dra dynan framåt/uppåt för att komma åt att lossa 17 mm-bulten som håller fast dynan på yttersidan (mot dörren alltså, bulten sitter ganska nära rygstödet). När bulten är lossad får du dra den svarta "metallstången" som bulten fäster litegrann bakåt så att den lossar ur sitt främre fäste. Lirka sedan ut dynan samtidigt som du ser till att de två "pinnarna" i bakkant på dynan inte fastnar någonstans. En djupurladdning är skadlig för de flesta batterier, det är inget unikt för en BMW eller specifikt 750n. Som nämnts tidigare kan batteriet frysa vid kombinationen kyla och urladdat batteri. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.