|
|
|
|---|---|
|
undrar vart man får tag på en special nyckel som man andvänder för att lossa fram stöt dömparen på en E30 320.. centrum mutter som sitter i fjäderbens tornet eller vad det heter .. eller finns det något annat sätt att lossa det på .. ar provat med mutterknackare men det hjälpe inte ! behöver byta dämpare omgående ! tacksam för snarast svar | |
|
jag tog hjälp av en bekant och 2 stycken rörtänger/ poligriper modell stora så gick det! men dom sitter riktigt hårt..så ta bara i ;) BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
|
okej tack för tipsert . .vart få jag annars tag på verktyget för jobbet ? |
|
| OBS hur kommer man åt med 2 rörtänger eller poligriper där .. det är inte så gott om plats .. rätt trångt .. | |
|
fan..jag tänkte på fel ställe nu, trodde du menade där nere vid fjäderbenet! jag hade tillgång till en riktigt verkstad då jag gjorde det på min, hade en tryckluftsdriven spärrhylsa till det...vet tyvärr inte hur du får loss det annars BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
|
vart kan man köpa dem speciellla spärr hyllsorna .. då ? |
|
|
Vad är problemet? Med tillräckligt djup hylsa + ev en kort förlängare, lär du i alla fall få bra grepp om muttern. Om du ska kassera stötdämparen, är det enklaste sättet att 'hålla emot' att ta en bastant rörtång och sticka in genom fjädern så kan du knipa åt runt stötdämparens 'stång'. Ska du däremot återmontera stötdämparen, är denna metod olämplig eftersom du skadar ytan (som löper genom en tätning/packbox där den går in i stötdämparröret). Har du tur kan det gå att hålla i övre fjädertallriken med en rörtång, alternativt klämma fast i den ett skruvstycke. I alla händelser är det enklast att demontera hela klabbet ur bilen först, det är ett h..e att få isär och ihop grejorna om fjäderbenet sitter kvar i bilen. (T ex är det svårt att få plats med fjäderspännare i hjulhuset). /// Gunnar E. |
|
|
jo det verkar möjligt.. ska se om det är det .. o hoppas på det för jag har nya dämpare .. endå dem gammla är helt slut . .så den ska kasseras .. endå .. |
|
| men en ska undrar jag fortfarande .. jag vet hur man får loss dämparen . men hur får man den nya på plats utan attt försöra den med en rör tång ? | |
|
Jag brukar köra med tryckluft och en mutterdragare, absolut det bästa enligt mig. Men man kan använda dessa också: Länk -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
´men snurrar inte dämparem när man spänner den då ? när man lossar dämparen .. man lossar mitten muttern där uppe hur får man loss dämparen sen .. är det bara att lyfta "ur " den rätt upp o sätta i en ny eller ? |
|
|
jag tror nog att det är lättast att du frågar på nån verkstad i närheten av dig om hur du ska göra, är nog lättare för dom att förklara öga mot öga än här på forumet BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
|
Om du har fjäderbenet löst, är det sällan något problem att få fast muttern tillräckligt hårt. Oftast går det att hålla emot med övre fjädertallriken, annars kan man ta en stor polygrip och hålla fast allra längst upp på stötdämparstången. Tryckluftsdriven mutterdragare är ett utmärkt hjälpmedel för fastdragningen! Dämparen sitter fast med en stor mutter i övre änden på fjäderbensröret. Muttern är alltså lika stor som röret, som är gängat i toppen. Även här kommer 'stora rörtången' till pass, det är sällan man har något annat verktyg i den dimensionen till hands. /// Gunnar E. |
|
|
Tjena Alex. Jag gjorde så att jag lossade muttern när hela fjäderbenet satt kvar i bilen. När benet är under tryck snurrar inte dämparen. Kom dock ihåg att endast lossa muttern några varv och inte helt skruva bort den. När du sedan ska demontera benet går det enkelt att få bort bulten. Visst motstånd behövas med hjälp av en polygrip. /Calle |
|
|
går alldeles utmärkt att använda rörtång, även om dämparen skall återanvändas, om man bara använder hjärnan lägg massa traost mellan käftarna så funkar det klockrent, gör så varge gång. o om man e ful så kan man ta utan trasor oxå, men då ska man se till att ta högt up, så långt slår inte dämparen igenom nämligen, om det ären normal bile om inte är ÜBERLÅG med orginal dämpare o bortplockade genomslagsgummin. men rörtång o massor med trasor imellan brukar ja köra o det funkar klockrent. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.