AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
604

Hjälp! Min bil är död...söker förslag/tips/ideer på vad det kan vara för fel.

Ph
6
Phil
520i - 84
Min bil går igång hur lätt som helst när den är kall och går perfekt. Men den gör det bara i cirka 5 minuter eller max 10 minuter för att sedan bara lägga av och efter det bli omöjlig att få igång igen. Först trodde jag det var någon slags isbildning som ströp soppatillförseln (det har ju varit äckligt kallt) men det kan avskrivas eftersom bilen har stått inomhus i 3 dagar nu. Bilen gick innan den la av (på motorvägen förstås i full snöstorm) perfekt.
-Vad kan vara felet?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla gnistan och om du har soppa fram när den lägger av!
Luktar det soppa i avgasröret när du försöker dra igång den? När den tjurar?

Inte? -kanske soppapumpen lagt av eller ngt relä, osäkert kolla ett stift direkt efter startförsöken... fuktigt luktar soppa? Försök lyssna bak under bilen när du har i läget innan startmotorn går igång med nyckeln, tror den skall pumpa upp tryck i ngn sec. Pumpen kanske går lite halvdant suger luft, levererar inte rätt tryck... Kan ju kolla med soppaslangen förlänga den så du kan ha en hink under... ser du om det bubblar är bra flöde, trycket finns det mätare du kan köta på tex biltema. ((Tror det går att brygga några stift i säkringsdosan så att pumpen går hela tiden, det gör det på TDS i alla fall)) Tror det står i olika gör det själv manualer vad den skall pumpa/tid och vad trycket skall vara, finns kanske ngn som kan rota fram uppgifterna.

Ja? - tändning kolla fördelare, har varit med om att rotorn gått av....

Kolla säkringar...
Vakum/luftslangar...

Detta är väl de första jag kommer på, sen kan det ju vara vad som helst.
Kanske ett härligt kamremsras eller överkugg, men då borde det i alla fall poffa lite i avgasröret tycker man.

Lycka till, hoppas några andra kommer med bra förslag.

-Phil
Tog mig alltså över 11 minuter att skriva, snabb du är dd.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.