AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.496

Driftsäkrast Automat el. Manuell?

Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Jag söker en 525 TDST -92 till -94. Vad är driftsäkrast på en sådan: automat el manuell vxllåda?
Vad brukar vara problem med lådorna?
Övrigt bra att veta?

Tack för ett mkt bra BMWforum

Mvh Uffe
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Manuell Låda är nog driftsäkrast skulle jag tro! MVH Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Det beror mycket på hur lådan är servad...En automatlåda håller generellt sett bra om de viktiga oljebytena är gjorda som de ska.
Många ägare till bilar med automatlåda byter aldrig olja,knappt kontrollerar oljenivån heller vilket medför problem till slut.

Manuell låda håller också bra(iaf på gamla BMW modeller),men se då till att den också är bytt olja på och inte körts "torr"någon gång..

Vid en kontroll av en automatlåda så kika på färgen på oljan,skall vara klarröd och INTE brun eller svart och lukta "skunk" då är det bara en tidsfråga innan haveriet inträffar.Lådan ska vid driftvarmt tillstånd växla mjukt men ändå distinkt eller hur jag ska skriva.

Vad gäller koll av manuell låda så ska den ju växla fint utan skrap vid snabba växlingar+inte låta illa varken utan växel i(tomgång) eller div missljud/"brummande" i "fart" s.a.s.+kolla oljenivån i den lådan också..

Finns mer att skriva om just dina funderingar på just din modell,det jag skrev här är mera generellt sett "allmänt" kring dina funderingar på lådval..

Prova "sök inlägg" också för mera specifik information om lådor till just "din" bil..

Mvh Janne.
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Tack Janne för tipsen!
Vill själv ha en automat så det lutar nog åt det. Men lådan ska inte styra bilköpet, finns mkt annats också.

Mvh Uffe
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Några andra faktorer att ta hänsyn till vid valet mellan manuell och automatlåda kan vara:
- vad är mest efterfrågat den dagen bilen skall säljas
- vad är dom flesta bilar utrustade med
- är automatlådan eller manuella lådan hållbar i största allmänhet

Har du en manuellt växlad bil och efterfrågan bara är på automatväxlade bilar så får du räkna med ett sämre andrahandsvärde!

Är dom flesta bolar utrustade med automatlåda (som tex en del BMW och Mercedesbilar) kan det vara praktiskt att köpa en automatväxlad bil då det kan vara enklast att få tag på en begagnad automatlåda den dagen då du behöver en "ny" låda! Åtminstone så länge automatlådan har en rimligt lång livslängd så att inte alla begagnade automatlådor säljs så fort dom blir till salu!

Per L
Problemet med manuella bilar är inte själva lådan, utan kopplingen. Lameller måste bytas ibland, men ännu värre är det med hydrauliken. Både huvudcylindern och framför allt slavcylindern kan haverera utan förvarning, och det är minst sagt irriterande. Det gäller visserligen i första hand äldre bilar, men det förekommer även på ganska nya bilar. Automatlådor, vill jag hävda, brukar sällan gå sönder plötsligt. De börjar slira lite gradvis, så man har gott om tid att fixa felet innan man blir stående någonstans.

Men det är generellt sett sällsynt med fel på växellådor, jämfört med en del andra saker på bilarna. Så jag skulle inte låta den detaljen styra mina bilköp allt för mycket.
pa
182
paa
530DA Touring -02
En aspekt som klart talar för automat i ditt fall är det mycket dåliga bottendraget på 525an, vilket gör att du får slita mycket lammeler särskilt om du ska dra släp.

Pelle
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
Visa användare
15
Spider68
525 TDS -93
Tack för alla tipsen :-)
Nu gäller det bara att hitta en -93 el -94:a att kolla in, finns en del objekt på Blocket. Ngn som har en till salu i Norra Sverige?

Mvh Uffe
andha45
Tyvärr är det ju lite så att bilar med dåligt bottendrag varken går bra med manuell eller automat (jfr. vissa 520...); manuell = mkt växlande, automat = automaten får växla mycket. När man kör en klen bil med automat så önskar man sig ibland manuell... och en automat som måste växla mycket slits säkert mer (å andra sidan sliter mycket vridmoment på en låda - och ibland är den inte sämre dimensionerad i en modell med mindre motor).
Måsen
Janne T
Hur kollar man då enklast oljan i exempelvis en 525 92:a?

/Mattias
pa
182
paa
530DA Touring -02
Helt rätt, bilen får ju inte bättre vrid med automat, men det blir ju inte så markant och man slipper ju "kärringstopp" :-)

Pelle
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måsen>>>Ja,det vet jag nu inte så här på "rak arm"på just din låda,men på de flesta "normala" manuella växellådor(förmodar att du har en manuell låda?) så har man en nivåplugg och en avtappningsplugg...Lossa nivåpluggen och kolla nivån med t.ex en böjd ståltråd..
Ska normalt vara i nivå med pluggen för korrekt nivå,dvs det kan droppa lite vid borttagandet av nivåpluggen när du gör din koll,då är nivån helt perfekt..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.