AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
416

Första BMW(bil) - köpet

Hej. Jag har en hel drös med frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.
Det är så att jag faktiskt ännu inte har fått mitt körkort, om allt går som det ska så är det dock i hamn om 3-4 veckor. Så kommer man till den delikata frågan: vad ska jag ha för bil?

Enligt de flesta som jag diskuterat med och enligt branschorgan på nätet så verkar BMW vara ett bra köp. Har personligen alltid tyckt att de är bland de snyggaste utseendemässigt som finns, så det lutar starkt åt att det blir en BMW. Har under de senaste veckorna läst in mig väldigt mkt på ämnet men det finns fortfarande diverse saker som jag undrar över.

Kan vad jag vet, pga av att jag inte har körkort, provköra bilar från firmor, ska in och provsitta lite modeller under helgen hade jag tänkt :) Om man är 193 och väger strax över 100 pannor får man då plats i 3-serien? , har tittat lite på måtten på BMW:s hemsida och märkte att det inte skiljde mkt mellan 3 och 5 serien. Vill inte gärna åka iväg och kolla på någon 3-modell o inte få plats i den, skulle kännas aningen pinsamt.. hehe

Vilken serie och vilken bil är bästa köp om man högst vill lägga 150k på bilen? Det som krävs i utrustningväg är AC, Ställbar ratt, mittarmstöd, antispinn. Gärna lite annat lull-lull men det är inte lika viktigt. Beträffande motorkraft så behöver jag inte heller där ha nått monster, bättre med lite lagom eftersom jag förmodligen inte kan tygla alla hästar när man inte har någon kör erfarenhet.

Om nu någon har orkat läsa igenom allt så vore det kul om ni kunde dela med er lite av era åsikter och ge lite tips kanske.

Tack på förhand
//Fredde

köp en billig bil som du har råd att krocka eller repa. Ta inte illa upp det händer även den bäste nybörjaren.
Du kommer att uppskatta ett senare köp av BMW mera om du rullar omkring i en billig 626 typ 92 ett tag och insuper erfarenhet och får lite mera rutin.
mvh
Förstår ditt resonemang, har själv tänkt i samma banor. Men varför nöja sig med något sämre? Kul om man sitter där med en unge på halsen eller blir av med jobbet eller så om några år, varför inte satsa när tillfälle bjuds? :)
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Klart du ska ha en BMW ju, nöj dig inte med nå annat bara för att du inte har så mycket körerfarenhet än. Det är bara att ta det lungt i början i stället. Har dess värre inge svar på dina frågor men om det går skaffa en 3 serie, dom är för jä.la roliga att köra.

Hellre leva en dag som varg än 100 år som får!
Jirar
Jag tycker inte att man ska åka omkring i en skrotbil bara för att man precis har tagit körkort.
Jag gjorde det misstaget ,började med en Nissan Micra,köpte sen en rostig Saab9000 innan jag kom på att det inte var lika kul längre med dessa bilar som ständigt strular(Gäller inte alla).
Satsa på nåt schysst direkt istället.
Har själv en 523IATouring som jag är väldigt nöjd med.
Lite nyfiken bara,tänkte du köpa splittny bil eller???

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skulle rekommendera en 5-serie med tanke på din längd, se gärna till att den har sportstolar då dom har längdställbart lårstöd, bra för långa ben. Åk förbi en lokal bmwhandlare och prata med en säljare du kan säkert få bra hjälp där. Ett gott köp kan vara en långmilare, under förutsättning att den är välservad och välskött, BMW håller för mil inga problem. Har du pengar så är det bara att köpa, tänk bara på att inte lägga varenda krona på bilen utan ha en buffert på 10-20 kkr om något skulle gå sönder mot förmodan. Om du använder bilbörsen till vänster kan du få en bra bild av ungefärliga marknadspriser.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Jag är 1.95 och har gott om plats i en E36 sedan, förutsatt att det är sportstolar.
Jirar: Näe, inte spritt ny. Såna pengar finns inte :) Har satt en maxgräns på 150k, men får gärna vara något billigare.

Asken: Jo, har suttit och tittar runt ett tag nu. Verkar som det bästa man får är runt en 96:a med strax över 10 000 mil för mina pengar.

Har hittat en som jag tycker ser hyfsad ut här i området, Länk

Någon som har några åsikter om denna. Har hört att Coupen är rymligare än sedan. Är det så?

MvH //Fredde
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Den där bilen hade ju den gamla ac`n. Kom inte den nya med 96 års modell?
Coupen är så jä*la mycket snyggare än sedanen!

BMW rules!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bacardi: Om du inte känner att du har behov, titta hellre efter en något nyare 320 eller 520, dom blir biligare i försäkring(tung post). Undvik den bilen i annonsen, den har ingen AC vad jag kan, kan bli MYCKET svårsålt när du ska kränga vidare om något år. Börja tex titta efter en 318iS Coupe, den har 4cyl 140 hkr och går helt ok, nästan billig i drift. Då drar du inte heller på dig maxkostander. Sen om något år och du fått känslan köp en större bil eller en sexa. En rekommendation. gå in på tex www.bytbil.com och titta runt där finns en del. Tex i sthlmsområdet ligger priserna generellt sett lägre än i övriga landet, fråga mig inte varför.
Asken: Jo, har tänkt på det. AC är ett av mina krav som jag inte tänker rucka på. Fick ett erbjudande om en 528i 97'a 13800mil, full servad, all utrustning jag är intresserad av. Bilen har några småblesyrer som måste åtgärdas, antingen av mig eller av säljaren. Priset ligger runt 130k. Vad tror du om detta? Försäkringen skiljde enligt prisuppgift hos Länsförsäkringars hemsida inte mkt jämfört med en 520.

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
BMW är verkligen helrätt val! Du lär ju vara ganska ensam med en beemer i den prisklassen som förstabil.....
Om 528:an är schysst, och med full servicebok, dokumentation och historik, låter det som ett väldigt bra pris. är det privat eller bilhandlare? och vad är det för småblesyrer du nämner?
Är det bara småskit verkar det som sagt onekligen vara köpläge (Glöm bara inte M-test eller liknande). Provkörde en 528 hos bmw group solna, det är verkligen en helt otrolig bil!

let the Best Machine Win!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.