|
|
|
|---|---|
|
Fick en GPS av min fru i julklapp, en enkel model men den duger för mig. Det är en Nawman 320. Hur har ni med era GPS och mottagning? Min sitter för tillfället framme i rutan med orginal hållaren. Den har fungerat rätt bra fram tills idag. När jag fick den så var batteriet någorlunda uppladdat för det gick att starta igång den, men hittade ingen gps mottagning hemifrån från fönstret, tyckte att det var lite konstigt. Men när man var i bilen och startade den så fick den mottagning efter bara 1 min. Den har fungerat bra tills idag. Det tog lång tid innan den hittade var man befann sig och när den väl fick mottagning så, vissade den vägen rätt från början. När man väl var ute på E4:an söderut så förlorade den kontakten flera gånger plus när den fick upp kontakten med sateliten så vissade den helt annan väg flera gånger om. Visserligen visste jag vägen dit vi skulle, så jag tog en annan väg en den vissade mig från början. Började åka genom mindre samhälle och flera gånger försvann mottagningen. Då när vi svängde av motorvägen för att köra en annan väg så ändrade den routen som den ska göra! Sen var det raka vägen dit vi skulle. Men helt plötsligt vid 2-3 tillfällen så den till mig att svänga av vägen och köra en annan, alltså ta en riktig omväg!! T o m att göra en laglig u-sväng. PÅ hemväg så knappade jag in "hem", men fick inte in nån mottagning!!! Bara enstaka gånger mn lika snabbt försvann den! Ska den göra så?? är det normalt? Blir det svårare att få mottagning när det är mörkt? Kan GPS:en få fnatt ibland? Min sitter framm vid rutan och det har fungerat bra hittills. Ska jag lämna in den? MvH Bmw 4-ever | |
|
Det låter inte normalt. Ingen större skillnad på de olika modeller och fabrikat som säljs vad gäller mottagningen. Det bör finnas en meny som visar hur många satelliter och vilken styrka osv den tar emot, kolla på denna så ser du status osv. Man bör få kontakt med några satelliter även inomhus om man placerar navigatorn i fönsterkarmen, prova ev. i olika väderstreck. Verkar som den har dålig mottagning, defekt antenn eller liknande på beskrivningen. FP |
|
|
Ha den still och låt den vara på länge så den hittar "rätt". Om du gör en sk kallstart från ett annat ställe än du stängde av den på senast kan det ta lite extra lång tid för den att hitta sin position. Framför allt om den sitter i en bil i rörelse. Då ändras ju positionen hela tiden. Förmodligen har du ett läge i någon meny där du kan tala om för mottagaren var du är genom att peka på din position på kartan. Så kan man göra i Garmin och TomTom om de skulle "hänga sig" någon gång. Då kommer de igång på ett litet kick. Vad det gäller rutterna beror det nog på vilka inställningar du har gjort. Du kan välja om den ska visa snabbaste eller kortaste vägen t ex. Det hela handlar om radiosignaler så om det är mörkt eller inte spelar ingen som helst roll. "Kan GPS:en få fnatt ibland?" Det kan du lita på :) Men det är sällan särskilt allvarligt eller långvarit. Däremot finns ett sk "5-års fel" i GPS-systemet som gör att allt lägger av en tid. Men det hände senast under 2005 (kanske sent 2004) så det dröjer att tag till. När du sedan guidas rätt på okända gator kan du skicka en tacksamhetens tanke till Ronald Reagan och de amerikanska skattebetalarna för att vi kan använda ett sådant system (dessutom helt gratis). "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
i meny för hur många sateliter man har kontakt med har jag haft några st (4-7st) med grön inikiering och kanske någon orange. Men igår och även idag finns det bara 1-4st oranga. Alltså den får ingen kontakt med sateliterna, det står att gps söker mottagnig. Ska testa bood råd att ställa den på ett ställe en stund och se om den hittar mottagning. Det konstiga att det började strula helt plötsligt på öppna E4:an! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Prova att reseta hela navigatorn och börja om från scratch, det kan ju vara nån korrupt inställning som lever kvar i systemet. 4 satelliter är minimum för att den skall navigera och visa rätt och oftast har man kontakt med 7-8st eller mera. Som bood skriver, i fallet med GPS-systemets frekvenser runt 1,5Ghz är det ingen större skillnad på natt/dag men annars är radiosignaler på lägre frekvensband mycket beroende på skiftningarna av E och F-skiktens höjd över jorden, vilka i sin tur ändras i skymning/gryning. Det där 5-års felet har jag inte råkat på, har jag missat nåt? FP |
|
|
5-års felet är bara kortvarit (någon timme?). Har man inte mottagaren på när det händer märker man inget om man sätter igång den när felet är borta. Hela systemet flippar ur, konstigt nog. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.