|
|
|
|---|---|
andha45 |
...verkar inte stämma riktigt. Ett kort besök på bmw-treff.de och mercedes-forum.com talar mkt om rost... t ex: Länk 525dT från 10/02, rost för andra gången på bakluckan... trist. |
|
Verkligen trisst... Jag hoppas verkligen inte E60 blir lika rostig! Vi har mjukvara problem i E60 - rost får E39 ta hand om ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
Croazia |
Det är som och välja mellan pest och kolera. Blir man drabbad av det blir man less om inte annat. Mvh BMW bröder. |
|
Tyvärr är det ju så att alla bilar rostar. Vissa mer, vissa mindre. Måndags-ex eller dåligt skött. Ägaren kanske jobbar i saltbruk? :) ___ E36 325i "CSL" |
|
| Vi E60/E61 ägare får ställa vårt hopp till att det är mycket aluminium i karossen och att de har lärt sig något av rostandet från de tidigare modellerna. | |
|
Dom saltar ju vägarna i tyskland med, men inte så mycket som vi gör det här! Så det är väl inte så konstigt att det rostar! Men det är ju inte bara saltet som ställer till det! Det är ju bla det sura regnet! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Bilar i Norra tyskland rostar i princip lika mycket som här som jag förstått det. Det saltas snarare mer där då dubbdäck är förbjudet i landet. Jag har släkt i Hamburg trakten de saltas för kung o fosterland där. E46/E39 problem med rost har inget att göra med skötsel, de rör sig snarare om ihållande fabrikationsfel. Skall bli intressant och se om de fortsätter med E60/E90. Jag har sett problem på 2 år gamla E46/E39 med mindre än 2000 mil på mätaren,så E60 kan börja när som. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Väntar med spänning också för att se hur de nyare modellerna klarar sig mot korrision. mvh |
|
|
Att E39 och E46 rostar beror på fabrikationsfel, just E39ans baklucka är felkonstruerad. Jag letade E39or innan jag köpte min E46 och på samtliga bilar var det rostangrepp på bakluckans nederkant. I många av fallen beror rostangreppen på bakluckorna att dämparna är för tight åtskruvade från fabriken med följd av att luckans plåt nöter på karosseriet. Efter ett par vintersäsonger är sedan rosten ett faktum. Det är en svensk myt att tyskarna skulle vara mer sparsamma med vägsaltet än oss svenskar, jag skulle snarare vilja hävda motsatsen. Jag kan bara bekräfta det som "wendtan" skriver i sitt inlägg. Det saltas rejält i södra tyskland och centraleuropa också, det har man fått erfara de gånger man varit nere under skidsäsongerna. Bilarna som korsat Tyskland vecka 8 brukar vara rejält insaltade när de rullar av färjorna i Rödby. |
|
|
Det saltas mycket i Tyskland, helt säkert. Men jag tror ändå inte att det är lika mkt som det görs i Sverige, då antalet dagar med snö/minus grader är färre där än i tex Stockholm. Jag märker skillnad på Stockholm och Köpenhamn, där jag bor nu. Vi har inte lika många dagar här med snö och halka = mindre salt. Men när det snöar, eller är halt är det likadant i Sverige, Tyskland och Danmark, då saltas det friskt! En kul grej med Danmark är dock att 50 % av bilarna åker på sommardäck vintertid, så varje gång det snöar blir det rena kaoset här... Ska själv till Österrike i E60 i vecka 7, så får vi se hur saltig bilen är när vi kommer hem efter 220 mil motorväg... Jag hoppas på en frostig, klar vinternatt :-) Har precis tvättat bilen idag, utomhus (!), inget rost på vår E60 ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Stål i karossen och Otto-motor under huven. Är det år 2000 ännu? ;) Länk | |
|
Måste bara komma med ett snabbt inlägg i den här synnerligen omdiskuterade rostfrågan, då särskilt på E39! Jag påtalade i mitt första, dock ej sista inlägg här om en polares 03a som han bytt huv på! Igår snackade ja med rekaren på BMW där jag bor som är en bra polare sen många år tillbaka, och dessutom Xtrem SUPERPEDANT! Vad säger han till mig då:citat....Köp för fan ingen E39a, du anar inte va mycke dörrar,huvar,bakluckor vi byter här! Tilläggas bör att killen i fråga själv kör E39 touring, en 98 som gått cirka 19,000-mil och är inne på baklucka nr.2 och förardörr nr.1 ! Finns bara ett ord......BEDRÖVLIGT!!! Ja som gick i glada funderingar på o byta bort min Mercakombi mot en E39! Det får nog vara! Väntar spänt nu på en massa mothugg från E39 fantaster som bokstavligen tvättar bilarna i saltvatten.....OCH INTE EN ENDA ROSTFLÄCK!! Tråkigt på en vansinnigt fin kärra som det snart blir kilopris på, SUCK o ADIOS!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.