AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.254

Erfarenheter av Alpina B6 E30 med 3,5 l motorn efterfrågas

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Som rubriken lyder, det finns säkert någon eller några här på forumet som äger eller har ägt en sådan och kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter.
Bra tack. En av de mest underhållande BMW man kan äga, brutal och rå som få. Kan jaga Audi S2, gamla S6 4,2, etc utn problem.

Hade den tidiga utan kat med 261 hk, den var ett monster. Mer info omd den:

Länk

Men det är ju B6 3,5 S du ska ha, den är "kungen" av B6 E30 :)

Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Njae, eftersom jag redan har B8 an så kan jag inte riktigt motivera, ens för mig själv att ta ett banklån för att köpa den ultimata entusiastbilen, dessutom så vill jag inte ha nåt som är värre än B8an med tanke på hur sjukt mycket pengar jag har lagt ner på den bilen och hur mycket ytterligare det kommer att kosta att få den i mint condition. Däremot rullar det en del hemmabyggda "b6 3,5", vilka inte kostar fullt så mycket och som i vart fall vad jag läst skulle passa bra för lite banbus.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Kan skriva lite mer sen när jag kommer tillbaka efter fototuren så jag inte hinner nu.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Alpina B8, ja - vad menas med "Uppgraderad!" egentligen?... Vad har du gjort med bilen?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Sani, Med uppgradering menas ändrad bakaxelutväxling samt annan chassieavstämning(ACS sportchassie), kortade växellägen (ACS shortshift) detta pga att jag vill ha en lite sportigare känsla och bättre accelration i bilen.

Vad mer som är gjort eller håller på att göras med bilen är ....nyrenoverad växellåda, ny koppling, nytt svänghjul, ny bakaxel, nya drivaxlar, byte av alla bussningar, byte av lampglas, byte av vindruta, ny lack, rostskyddsbehandling, renovering av fälgar, nya bromsar, byte av motor till begagnad B10 motor, alternativt att skicka blocket till USA för ny nikasilbehandling (beror på ifall jag hittar en lämplig ersättningsmotor eller ej), uppgradering av motorelektroniken blir också aktuellt. Enl Jurgen Weise skall det via mappning gå att få ut ytterligare ca 40 hk ur denna motor.

Med andra ord så kommer denna bil sannolikt ej att säljas då jag vet att jag inte får igen det som investerats i såväl tid som pengar. Förhoppningsvis rullar bilen igen till sommaren 2006, och är färdigrenoverad till sommaren 2007.

Och nu till alla originalfetichisters förfäran.......När bilen lackas om, vilket den behöver pga rost i skärmar o allmänt sliten lack så blir det ej original diamantsvart utan någon blåsvart kulör f ex carbonsvart.
st
2.200
stensth
Ja, det är en helt underbar bil. Det går inte att komma ifrån.
Som Gustav skrev, det är en rå bil som kan skrämma slag i många bilar.
Jag hade modellen med kat och 254 hk men tyckte den gick riktigt bra i alla fall.
Nackdelen är ju servicen på denna bil, men då du redan har en B8 så känner du ju till det och reservdelspriserna.

Sen som du skriver så finns det säkert en hel del egenbyggda B6 3,5:or. Min kompis har en bland annat.
Så en sån räcker helt klart för att köra lite bus med. Han har betalat ca 10000kr komplett för en sån bil. En 320 2-dörrars a 5000kr och en motor och växellåda a 5000kr.

Ska du bara ha en bil till att busa med så rekommenderar jag en "vanlig" BMW och sen byta motor till en 3,5L, på det sättet kommer du undan mot om du skulle köpa en riktigt B6.
Då kan du lägga dem pengar på väghållning och bromsar etc istället.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tack för svaret, låter seriöst - imponerande! Antar att det är 4,6-motorn från B10 som du syftar på?...
wowwe
wow vilken bil altså Alpina B6 3,5S

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Sani, ja givetvis, fast då med alusilbeläggningen ;)
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
En liten fundering bara, problem med Nikasilbeläggningen fanns väl i princip bara i Storbrittanien pga svavelmängden i bränslet. Kommer din bil därifrån, eller är det en säkerhetsgrej från din sida, att du vill ha Nikasilen ersatt?

Hur som helst, ett rejält arbete du gör på en go bil! Hats off! :)

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
635 csi, nope min har rullat i Tyskland o Sverige, men likväl så uppkom de tecken som tyder på just nikasilproblemet, varefter cylinderväggarna kontrollerades med fiberoptikkamera och det konstaterades att det fanns porer (skador)i nikasilen i några av cylindrarna. Nu är detta i sig inte värre än att motorn säkert hade fungerat i många tusen mil ytterligare, men........
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
635 csi....ruggigt fin bil du har.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Alpina B8:
Ok! då förstår jag, jag hade gjort som du, garanterat.
Tack för berömmet av "kompisen".

Jag kom att tänka på en sak, förresten:
En eftermiddag 2003 eller -04 , då jag pluggade i Skåne under vår-försommar. Hade jag (som jag gjorde varje vecka) vart och tvättat pärlan på OK i Lund och lufttorkade den på motorvägen mellan Lund och Åkarp. Bäst som jag låg där i ca:140-150km/h kom en svart e36:a med vinge och blåste förbi. Jag höll utkik framåt och såg till min glädje att den svängde av mot Åkarp= min väg. Jag såg till att hänga efter, dock med stor lucka. E36:an svängde höger mot Åkarp och lade sig sedan i vänsterfilen. Trafikljusen lyste rött och jag hann precis ifatt, tappa hakan över att bilen var en B8 4.6, glida upp bredvid i högerfilen samt göra tummen upp och få en uppskattande tumme tillbaka innan det blev grönt och vi åkte åt var sitt håll.
Kan det ha varit du? Det vimlar ju inte direkt av B8:or.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
japp det var jag, bor där i krokarna och hade flickvännen i Lund på den tiden :)
Yes, reservdelarna var inget kul. Köpte belläg för 2300 kr tror jag det kostade. Samt indikering för växellägena på mittkonsolen för 19 kr ;) Kom i stor kartong från Tyskland till BMW Sverige. Men det var dock det enda, tyckte de dryga tusen milen jag körde var rätt problemfria.

Annars gick den klockrent, 95 liters tank funkar utmärkt från Nürnberg till norr om Hamburg a 1,7 liter milen.
st
2.200
stensth
Va synd bara att inte dem svensksålda hade den stora tanken, samt även AC!
I Alpinablå smat med Alcantara instrumentpanel vore fint. Det hade f.ö. "Billy B" gamla B6 3,5.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.