|
|
|
|---|---|
|
Har läst på vissa ställen att man bör byta olja på bilen efter vinteravställningen. Och vissa säger tom att man bör byta olja både innan och efter avställningen, Varför? Räcker det inte om man följer servicebokens intervaller? | |
| Det blir ofta kondens i motorrummet under vintern och det blandas sen med oljan. Dvs. det blir vatten i oljan. | |
|
Största anledningen att byta oljan INNAN avställningen på hösten är att sura förbränningsrester tenderar att fräta/korrodera metallerna i motorn..Dvs dessa rester finns överallt i den gamla smörjoljan..Byt även oljefiltret kanske måste tilläggas. Att också byta oljan efter en avställning "över vinter'n" är onödigt,byt istället också då efter säsongen är slut(OM du nu inte kör extremt mycket med din entusiastbil på sommaren förstås). Mvh Janne. |
|
|
Jag byter alltid EFTER vinteravställningen för att få bort kondensvatten och bensin som samlas i oljan under vintern. Alpinan får dock ny olja både före och efter :-) /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Totalt onödigt att byta olja efter vinteravställning om man slagit på fräsch olja innan avställningen. Den lilla mängd kondensvatten (och ev. bränsle vid uppstarter under vintern) försvinner så fort oljan kommit upp i arbetstemperatur vid första vårturen. Byt olja INNAN avställningen om ni vill vara petnoga, i stället! Mvh |
|
| Kan man i så fall inte tömma ur den gammla oljan när bilen ställs av och fylla på ny till våren när den ska tas ibruk igen? Det kan väl knappast vara onyttigt för motorn att stå utan olja i några månader? Eller har jag fel? | |
|
Eftersom oljan har en rostskyddande egenskap är det inte att rekommendera att låta motorn stå utan olja någon längre tid. Om man nu inte bytt olja inför påbörjade vinterförvaring, behöver man inte drabbas av panik - så farligt är det inte att låta motorn stå med gammal olja!. Det är bättre att ha gammal olja i motorn än ingen alls...däremot kan man ju byta oljan innan nästa vinteravställning om man vill vara lite extra pedantisk. Mvh |
|
| Har (gammal?) olja i min (900 mil, knappt 10 månader) tänkte ta ut och varmköra den till våren och därefter byta direkt. Gör jag fel då? | |
|
jigga: Läs Janne T:s inlägg, där har du svaret. Vid dom milen så är det vettigt att byta olja när du ställer av på hösten. Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! -Drift Team 2004- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.