|
|
|
|---|---|
|
hej behöver ha lite hjälp är kanska säker på att toppackningen har gått på min bil.. i går när jag åkte hem från en polare så började bilen rycka vit när den blev varm som ett ånglok ungefär och sen stannade den för mig men sen var det bara att starta den igen och det luktade även bränt. Ärdet värt att byta toppackning på bmw 525 -91 som gått 25000mil jobbar nämligen på en verkstad har ej skruvat med en bmw tänkte vad man behöver för special verktyg och sånt och vad det kostar i delar ellr om någon vet nån som gör det för en bra peng bor i Karlskoga... ps bilen har ej kokat för mig MVH Andreas tacksam för alla svar! | |
|
Tycker definitivt att det är värt besväret,om bilen är i bra skick annars. delarna kostar inte så mycket(sotningsats topp) har jag för mig(besök BMW åf/ring och fråga, orig delar ofta inte dyrare än mekonomen och du får rätt delar). Har du tappat mycket kylvätska? vatten i oljan eller tvärtom? Det ska väl inte behövas några speciella verktyg som inte finns på en välutrustad bilverkstad. Så bara sätt i gång.... MVH: Sakke |
|
|
Hej bilen är väl typ i bruksskick nån bula och så finns väl men var nere och kollade nu det var vatten i oljan... jag har märkt ett tag att jag fått fylla på kanske 1 lite på en månad eller nåt! tror du att man måste plana toppen? måste man inte ha något verktyg till kammarna? jag jobbar på en märkes verkstad som servar audi och vw. MVH Andreas |
|
|
problemet är bara det att topparna spricker i 9 fall av 10... vege utbytesmotorer har toppar för ca 10k (genomgågna och allt) Medlem i Farsor med BMW |
|
|
finns det någon risk att toppen har blivit skev ? behövs det något special verktyg till att byta toppackning? MVH Andreas |
|
|
nån som vet nån sida som beskriver hur man byter toppackning och åtdragnings moment o vilka verktyg som man behöver? MVH Andreas |
|
| ett gott råd!!!provtryck och plana toppen innan du sätter på den!!!!dom är extremt känsliga!! | |
|
palmen_83. Det är inte nödvändigt men det underlättar en hel del om du kan få tag på det specialverktyg som låser kammarna i rätt läge vid Ö.D. Kamdreven är sedan justerbara på bägge kammarna. Jag åkte själv på samma sak på min 525i -91 jag hade förr. Topplockspackningen gick och när toppen lyftes av hittades även en spricka i toppen. Jag fick fatt i en annan hel topp och den planade jag för säkerhets skull, vilket innebar att samtliga 24V fick demonteras för annars hade man fräst av en bit på dem också. Det gick en del timmar åt att demontera och montera ventilerna igen kan jag säga... Glöm ej att märka upp dem för var cylinder! Lägg dem i numrerade påsar eller något. Jag plande f.ö. 0.3mm för då kan man köpa en ny topplockspackning som är just 0.3mm tjockare än original på Mekonomen. Det är lite arbete men kan definitivt vara värt det. En bil med defekt topp går väl knappt att sälja, medans du fortfarande kan få 20´ eller mer beroende på bilens skick om den har en frisk motor. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.