|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
En som sabbade en kompis bil och åkte fast förklarade sina handligar med något i stil med: "J'vla rikemansunge som kör snobb bilar, han får allt han pekar på av sina föräldrar och tror att han är något" , så tyckte han "det är ju ingen fara, han får ju ändå en ny". Ofta ser dessa puckon inte skillnad på en E32 eller en E38 eller liknande, det de ser är BMW/MB/Audi logga, skinn klädsel och stor bil, vilket gör det till "snobb bil". Tror inte att många fattar att de inte rör sig om vanliga människor som sliter och jobbar för sina pengar utan har någon form förvriden bild av BMW/Audi/MB ägare, de tror väl att våra pengar växer på träd och att vi badar i dem ;-) ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Jag tror Snabel menar att avundsjukan som leder till vandalism av det här slaget är uppenbart grundlös när det handlar om 10+ år gamla bilar som kostar mindre än en Nissan Micra i inköp. Köper man en BMW för 50 000 kronor tycks risken att få den vandaliserad vara betydligt större än om man köper en maxad ny V70 för det åttadubbla. Att folk blir avundsjuka på rika människor är förståeligt (om än oacceptabelt), men en gammal bil utstrålar inte precis rikedom på samma sätt som t ex en E60. Så man kan fråga sig varifrån avundsjukan kommer. Är det blotta märket BMW som ger upphov till såna känslor? Eller är det så att vi bara inbillar oss att det bara är BMW-ägare som utsätts för sånt här, eftersom vi nästan bara är BMW-ägare här på forumet? Förstår inte varför folk blev så upprörda på Snabels inlägg, han menar uppenbarligen inte att vandalism av nya bilar är mer acceptabelt än av gamla... vilket vissa tycks ha tolkat in av någon för mig oförståelig anledning. Wilhelm Svenselius |
|
|
Det är konstigt att folk väljer att just vandalisera dessa äldre bilar, då de varken har stort pengamässigt värde, status eller något annat som jag kan tänka mig gör folk avundsjuka. De flesta har väl råd att införskaffa en om de verkligen vill ha en sån? Det gör ju inte bilen sämre för det, det har jag inte påstått, men det känns som ett konstigt "val" av bil att bli avundsjuk på. Sen så tycker jag självklart inte att det "förmildrar" vandalismen på något sätt, det är ju sjukt på vilken bil det än görs. |
|
|
W2k fick fram det som jag försökte klämma ur mig på ett klumpigt sätt Tack. |
|
|
Visst,ok...Men att överhuvudtaget "förstå" dylika tilltag gör att JAG anser detta ger "fel signaler" till vissa individer.. Som alla vet så läses dessa inlägg av inte bara "vanligt hyggligt" folk utan av ligisterna också,vilket i sämsta fall tolkas i deras hjärnor att ok>>>Det verkar ju vara "helt ok" att fortsätta dessa vandaliseringar fortsättningsvis också på vilka objekt det "än vara må"... Man måste "slå tillbaka" på alla påståenden om att "förstå" vandalism anser jag. Vi i Sverige ska ju alltid förstå oss på saker o ting OCH förklara dessutom varför vissa idioter förstör..t.ex.. F-n,bura in dem direkt,"förstå" inte bara så dj*vla mycket bara :) Mvh Janne. |
|
|
Vad får dom som vandaliserar bilar på sånna här sätt för straff? Böter eller klassas det som att dom har problem och får skyddstillsyn? Berätta gärna och om någån råkat ut för liknande vandalisering och lyckats få fast förövaren, vad hände sedan? Jag blir så förbannad över att man på vissa orter / ställen ska behöva vara orolig över vart man parkerar bilen och ha känslan med sig ända tills man kommer tilbaka och får se om det hänt något. DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Det är väl ingen som har sagt något om att föstå vandalisering? Jag är inne på Snabels linje, varför ger man sig inte på det dyraste man hittar om man nu ska visa de där rikemännen vart skåpet ska stå? Men det är ju jante och svenska avundsjukan, en Vålo är en Vålvo oavsett om det är en sprillans för 400 000, en osynlig bil som alla har. En BMW/MB däremot tror ju folk kostar en mille oavsett hur gammal den är. Skulle jag hitta nån som slänger slem på min bil skulle personen få slicka upp skiten och visa att han gillade det.Har själv fått en känga i dörren så jag vet hur det känns, 6000 självrisk senare. Min bil: Länk |
|
|
Otroligt ofta man läser om dessa saker tycker jag. Det är på tiden att larmtillverkarna kommer upp med ett prisvärt larm som skriker när någon går för nära, eller filmar förövarna när bilen vidrörs....något måste ju hända snart som gör att drägget inte ens vågar gå i närheten! Det är verkligen så fruktansvärt trist att man inte ska kunna sova om natten när man har en BMW, jag fick en buckla på ena framskärmen på min första (superfina) M3 coupé...herregud, en 11 år gammal bil...men det stack i ögonen på någon. Kör en Nissan Primera idag, inte lika mulligt men jag sover gott on natten med vetskapen om att ingen kommer repa huven, eller stjäla vare sig backspeglar eller kofångare....dessutom så har jag inte fått några snorloskor / snus / eller ett enda dörruppslag.....rätt skönt faktiskt. |
|
|
Oljekyld>>>Jag tolkade "snabels" första inlägg som så att han hade svårt att förstå varför man gick o "sabbade" gamla bilar,vilket i förlängningen enligt mitt sätt att tolka detta svar innebär att han "förstår" varför vissa saboterar "nyare" bilar. Finns inga "förmildrande" omständigheter kring vandaliseringar öht..De må vara som många skriver "avundsjuka" eller annat men jag tycker INTE man ska börja förstå varför en del saboterar för andra. T.ex varför nyare bilar är inom förståndets gränser att sabotera?? Idioti är det enda svaret jag kan ge till att försöka begripa sig på detta...Inget annat. Men jag läser väl erat skriveri som "Fan läser bibeln" verkar det som på er ;) Mvh Janne. |
|
|
Fan ska inte läsa bibeln ;) Nä, jag håller helt med dig Janne, det är acceptansen som gör att man blir mer och mer likgiltig. Jag förstår inte hur man tänker när man bestämmer sig för att förstöra något för en helt okänd person. Sen är det ointressant vad prislappen är. Min bil: Länk |
|
|
Man blir ledsen för din skull, Anders, speciellt när man har förstått hur du lägger ner stor möda på att hålla dina bilar i kanonskick. Det är bara att hoppas att du hålls skadeslös av ditt försäkringsbolag. Helst av allt skulle man vilja se dessa slynglar stå ett par dygn i en verkstad och rikta upp, slipa och spackla en 740-huv till nyskick så dom fattar vad dom ställer till med. Cheer up, Anders! mvh Håkan |
|
|
kommer nån närmare än en halvmeter ifrån min bmw så skriker den "BACK OFF!" Tar man på den så går larmet! avskräcker nog de en del slödder iaf! |
|
|
Hehe, Vad är det för larm jonaz?? Borde ju vara ett jäkla låtande från din beemer om den står efter en gata =P? DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Hmm, undrar också om det är mer okej om det är en nyare bil.. |
|
| Bara bunta ihop och slå ihjäl!! Fattar inte hur en person kan vara funtad på det sättet! Hittar du på dem så kommer jag gläjeligen och skrämer upp de till bättre tankar!! >:-0 | |
|
bholmberg: Cargard nånting, kommer inte riktigt ihåg vad det heter... jo det är ganska intressant när man parkerat nånstans där det är mycket folk å bilen hojtar till när varannan går förbi...mycket roliga miner! men hellre det än att nån tar nyckeln sin å drar efter sidan typ... |
|
|
CarGard Flame 2000 är rätt fräckt, eldkvastar slår ut om man går närmare än 1 meter....mycket effektivt. 3995:- på Claes Ohlsson! ;) |
|
|
Haha! Låter som trevliga larm det där. :) Måste man ju kolla upp och kanske byta ut sitt nuvarande.. DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Jag hade ett sådant på en tidigare bil. Problem uppstår om man har mörk toning på rutorna då den innehåller metall. Sensorn gillar inte detta och falsklarmar eller larmar inte alls. Köpte sedan ett annat av en polare som lämnade 3 olika meddelanden beroende på om vederbörande stog kvar eller inte. Vid sista varningen räknade den ner... ;) Det var en äldre modell av larmet som det endast finns två ex av i hela sverige. Det blev stulet... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Man får tacka för all sympati! Jag har beslutat mig för att försöka få tag på en garageplats i närheten av hemmet. Det är å andra sidan inte helt lätt...köer, köer, köer...Egentligen skulle det räcka med en plats inne på vår gård, då det är en portal dit in, med två stora smidesgrindar, som verkar vara mycket svåra att forcera..OM de skall in på gården, när dessa är stängda, ja då blir det till att ta en simtur, då gården ligger alldeles intill ån hehe!!! (nej, fan, nu har ju isen lagt sig...satan...:-( men övrig tid funkar det... Skall lämna in bilen på rep. nu i veckan. Funderar även på att installera ett CarGuard t70 (eller s70 eller vad det nu heter?) med GPS o sådan där mobiltelevarning. Jag förmodar att det är ett rätt dyrt larm...skall kolla på deras hemsida, ifall där står några priser...(tur man har rabatt på sånt i och med jobbet...) Jag har iaf. beslutat mig för att "buset" INTE skall få mig att byta bil... Det här slaget skall vinnas.....om jag så skall vänta i busken utanför, vareviga natt ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.