|
|
|
|---|---|
| Nån som har erfarenhet av Dunlop super sport race på gata? Hur slits dom jämfört med vanliga däck? Går dom att köra i vått? | |
|
Dunlop SSR är ett semi-rdäck som är anpassat för gatan men klarar bankörning utan problem. Om jag inte minns fel så har SSR en treadwere runt 100. Så jämfört med vanlga däck slits det ungefär dubbelt så snabbt då vanliga högprestanda gatudäck brukar ha en treadwere på 220. När det gäller våtegenskaper så behöver du inte oroa dig om du inte kommer i stående vatten så klart. Dunlop SSR slutade tillverkas i början på 2005 så de däck som finns att få tag på nya är troligen uppåt ett år gamla, därav tycker jag att priset borde reuceras, kolla datum märkning innan köp. Mer info om r-däck finns på www.rejsa.nu |
|
| Tack för svaret, dom jag tänkte på är tillverkade -02 men oanvända och billiga jämfört med norm. pris. | |
|
Den typen av "bandäck" (som ändå är tillåtna för väg) brukar slitas mycket snabbt vid vanlig körnin, däremot slits de långsammare än gatdäck när de körs hårt på bana eftersom de då kommer upp i sin rätta arbetstemperatur samtidigt som många gatdäck då börjar överhetta. Bandäck tillför inget positivt väghållningsmässigt på gatan, jämfört med bra gatdäck - tvärtom ger de förhållandevis dåligt grepp om de inte blir ordentligt varma. (vilket de sällan eller snarare aldrig blir vid gatkörning) Mvh |
|
| Tack för det svaret också! Blir nog troligen så att jag köper bra gatdäck istället.. | |
|
Jag har kört en hel del med r-däck på gatan. Slitaget är försumbart vid vanlig gatkörning, möjligen håller dom inte som riktiga gatdäck, men har man r-däck förutsätter jag att man använder bilen på bana lite då och då om inte oftare. Därmed förutsätter jag att man kan leva med den lilla merkostnaden det ökade slitaget innebär. Greppet är likvärdigt eller bättre jämfört med gatdäck. Men frågan är när man ska använda det bättre greppet om man bara kör på gatan. Nackdelarna är ljudnivå och spårkänslighet. Det kan spåra något helt otroligt med r-däck på gata. R-däck är dessutom väldigt känsliga för ringtrycket. Jag gissar att det är på den punkten som många gör fel och får ett ökat slitage. Om man inte har temperatur i däcket så måste man ha ett högre kalltryck. Innan jag åkte ut på banan så kunde jag starta med så lite som cirka 1.2 bar i däcken för att efter nåt varv uppnå drygt 2.0 bar vilket fungerade bra för mig. På gatan hade jag klart högre ringtryck, cirka 3 bar. Man får testa sig fram. Notera att jag körde på 15" hjul. Det ågr inte att säga att si och så mycket tryck ska du ha osv. Man kan ge riktlinjer men inte mer. Att testa sig fram själv är aboslut bäst. Det beror på vilket döck man kör på osv. Dunlop SSR har för övrigt utgått och tillverkas inte mer. Det finns ett mindre utbud kvar men det måste vara få däck kvar nu gissar jag. /Anton |
|
|
Just nu har jag Michelin Pilot Sport. Tycker att de är klockrena på torr asfalt, i alla fall på den lilla tiden som jag har provat dem. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.