AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.152

Vad menas med inre eller yttre spindelled?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har hos bilprovningen fått följande anmärkning
Spindelled, vänster, glapp.

När jag sedan kollar upp spindelleden på mekonomens internetsida, så har de något de kallar för nedra inre och nedre yttre spindelled.

Menar man med inre spindelled, den led som sitter mitt på länkarmen och med yttre spindelled den led som sitter på länkarmens yttre del?

Är den yttre spindelleden som bilprovningen menar när man säger spindelled eller kan det vara vilken som?

Bild på Länkarm med leder från ETK ---> Länk

___
Min Bil-Blogg: Länk
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
kolla vilken av dom som e glapp
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bilprovningen menar den yttre, för det är den som är spindelled. Den innre bör inte kallas för spindelled, utan snarare länkarms led eller liknade.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
precis det jag misstänkte.. tack så mycket!

___
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Kan tillägga att ordet spindelled beror på att navet (som håller i skivan, som fjäderbenet sitter fast i osv) heter just spindel.

Spindel + led mot länkarm = spindelled :)

Mekaniker i Umeå, skrik till om ni behöver hjälp :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
magican, tackar för erbjudandet om hjälp.

Det ska väl inte vara speciellt svårt att byta spindelled va? man behöver väl inga specialverktyg eller press eller så?

___
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo press är just vad man behöver, iaf om det är en E30.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Mugge, du bor i Malmö va? Har precis fått bytt bägge mina spindelleder av en kille i Malmö som är bra att ha att göra med. Sök på Jönssons bilservice på Eniro. Hett tips!

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Einsteigen, abkoppeln, losfahren.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Travel-In-Style:

Tack för tipset, men jag skruvar helst själv med mina bilar... är lite kinkig med att lämna iväg bilar till verkstäder. Speciellt med billigare bilar som dessa. Är det så att jag absolut måste lämna iväg bilen så blir det till verkstäder som enbart är inriktade på BMW och nästan alltid Need For Speed i Malmö, då jag är bekant med ägaren och vet att jag kan lita på honom.

Tackar för tipset ändå :-)

___
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hissade upp bilen, och kikade under idag.

Bilens framvagn: Länk

Jag förväntade mig att glappet skulle sitta i objekt nr 6 är mutter till.
Men där kunde jag inte konstatera något glapp, istället kunde jag se att objekt nr 7 och 8 var i mycket taskigt skick.

Kan det var den som bilprovningen syftade på när de skrev glapp i spindelled?

___
Vagnparken: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Spindelleden är den som muttern med nummer 6 sitter på, ingenting annat på bilden är spindelled.
Del nummer 8, och den delen som mutter nummer 5 sitter på är båda länkarmslagringar, dessa ska vara betydligt mer glappa än en spindelled för att generera en anmärkning vid kontrollbesiktningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki tack, då byter jag spindelleden, så får man ta sig an länkarmslagringarna när det börjar bli lite varmare.

Någon som vet var man kan köpa en lämplig press, för att kunna byta spindelleden? och vad det kostar?

___
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Inget illa jesperado men bilprovningen kan vara som vädergubben, visst kan de menat inre, köp komplett arm istället inkl. spindelled. Är du ovan, kommer du med stor sannolikhet pajja den friska leden när du ska ta loss armen. Lite tricks och Mycket bra verktyg är nödvändigt för att smidigt lossa koniska spindelled.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Hade det funnits en inre hade möjligheten till förväxling funnits, men det finns bara en på varje sida. Hade det funntis fler än en hade läget angivits därefter, t.ex. undre, övre, främre eller bakre. Inre spindelled är en motsägelse i sig själv, en spindelled måste sitta vid hjulspindeln eller utgöra en hjulspindel i sig själv, och då kan den inte gärna vara innanför en annan spindelled.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är det ingen som vet var man kan få tag på nödvändig utrustning för att kunna utföra bytet?

___
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok. Den kanske inte heter spindelled, säg kulled då. Minns jag rätt så är de identiska, den inre och den yttre.

Skit samma, mekonomen har en bra kulledsavdragare om jag minns rätt. Lägg gärna minst 4-500:- på en riktig avdragare, det lönar sig. Sen brukar jag värma försiktigt på länkarmen (akta fettet i den friska leden, och använd skyddglasögon, varm fett är inte bra i ögat) samtidigt som avdragaren skruvas, trycker leden ut alltså.

I regel brukar jag byta alla kullederna (eller spindelled, hur man nu vill ha det) när jag demonterat de, det är inte kul att sätta tillbaka och behöva byta igen efter 6mån...

Mvh:

Zoltan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för hjälpen, jag har nu bytt spindelleden på bilen. Jag fick ta loss hela länkarmen och ta med den till en verkstad med press, de tog 400 kr för att dra ut och pressa i den nya leden.

Tack för alla tips o råd.

___
E3
1.828
E36
USA bilar
Den inrte och yttre leden är absolut inte identiska, den inre har en bra mycket längre tapp, samt, lite annan kona!
Sen ang benämningen, så har ju det varit upp flera ggr till diskussion, och korrekt benämning är just spindelled, resp länkarmsalagring, men i dagligt tal talar man ofta just om yttre och inre spindelled.
Mugge, när du ändå hade allt löst skulle du ha bytt bägge 2! Kanske även gummibussningen i bakkant..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Precis som E36 säger så har den inre mycket längre tapp, samt annan kona.
Ska jag betala 2 x 400 kr för in och ur pressning av spindelleder i länkarmen så hade det varit smartare att köpa en komplett länkarm inkl. alla leder för 950 kr. Hade jag vetat att han skulle ta 400 kr för att pressa i och ur lederna så hade jag förmodligen gjort så också.

___
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag visste det att på E36 (bytte på en för några år sedan) är det olika men E30 var längesen jag bytte på... Men nu vet man.

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.