|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej mekare! Gick igenom mina verktyg och fann att man genom åren samlat på sig ca 125 metallborrar i dim allt från 1 mm - 14 mm. Numera är de flesta slöa men har ändå sparat dom i väntan på "under". Hur gör ni med att vässa upp era borrar? Har köpt ett par olika "borrvässarkit" men inte f*n fungerar borrarna nått vidare för det. Skall man investera i dyrare kit? ... över 500:-? Har ni tips? Skall man idag köpa minsta lilla borr i HSS kostar dom dryga 30 -100:- beroende på dim. MVH /// Paap R |
|
Verktygsslipning är en konst och mer eller mindre ett hantverk. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Vinkla borret så du får rätt attackvinkel, lägg emot borret mot skivan och låt det löpa lätt men bestämt mot skivan. Börja med släppningen och vrid mot skäret. Värme är av ondo, kyl med vatten mellan varven. Beroende på diameter och användningsområde så slipar du ur bakom skäret och "kryssar" mitten. Träna på ett av dina större borr. Är det för litet är det svårt att se vad du gör. Som första punkt så ska du se till att få de två skären lika långa (samma vinkel). Sen får du se till att få lämplig släppning, inte för brant. Som sagt det är oftast inget man bara kan. Jag har jättesvårt att beskriva det i textform märker jag.. Har du ingen gammal stofil som har kunskapen i ryggmärgen så får du öva och träna på egen hand. Jag slipar mina borr själv. Slipar även egna borr för att borra ur punktsvetsar. Oftast blir det bra, ibland gör man om det. Blir det helt fel så kan du slipa borret helt plant och starta utifrån det. Kan vara lättare att starta så. De där jiggarna som finns för att slipa borr i har jag provat några gånger, nån har funkat bra, nån har funkat sämre. Bättre att kunna slipa efter önskemål och tillfälle tycker jag. Hmm detta blev kanske inte så givande ändå. Tre viktiga punker. 1. Släppning från skäret. Skäret måste vara lägsta punkten annars gnider du bara fram värme. 2. Skären ska vara lika långa dvs ha samma vinkel. Om inte så skär bara ena sidan och det blir pannkaka av allt. 3. Värme dödar borret. Vid slipning kyl av ofta. (större diameter på borret kan behöva kryssas där skären möts. Detta för att det ska skära undan ordentligt även i mitten av borret) Mvh /Anton |
|
Paap Reeder |
Tackar för svar! .... jag har långt kvar märker jag .... men jag har också många borr att öva på. Printar ut din beskrivning Anton. MVH /// Paap R |
|
sVÅRT att beskriva i text... slipade själv borr för många år sen när jag jobbade i verkstadsbranschen. Hade även en jigg på pelarslipen som funkade bra för 12-13 mm och större. En hjälp kan vara att slipa och sen jämföra med vinkeln på ett nytt borr. Som sagt- likformig slipning är viktigt- så spetsen hamnar i mitten =) |
|
|
Tillägg: Större borr mår bra av att ha ett mindre hål som tolk. Mät den lilla "dödpunkt" i mitten av spetsen, borra sedan med ett borr som har denna diameter som måttet på "dödpunkten". Genom att göra det så minimerar man risken att man inte skär undan riktigt i mitten av skären. Om detta var svårt att förstå så tror jag ingen anklagar dig. Det här var verkligen svårt att få begripligt i textform. Jag får försöka ta en bild och klottra på i värsta fall. /Anton |
|
Paap Reeder |
... jag är helt med Anton. Tack för info. Skall börja med att skaffa en slipskiva med rätt "Grit" för borrslipning. Min verktygssliparplan är: Först kör jag borren i en jigg där borren roterar mot en slipskiva. Då blir vinkeln och centrum rätt. (Gissar jag ... ) Sedan "kör jag på fri hand" mot en plan roterande slipskiva och "ökar skärets angreppsvinkel" genom att ta bort litet, litet material på "baksidan av skäret". ... ja vi får se. Vintern är lång ...! MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att slipa borrar är en konst, jag har inte träffat på många personer i livet 3-4 st max som verkligen KAN slipa en borr perfekt dvs lika bra som ny, däremot halvbra kan nog de flesta som praktiserat detta sedan yrkesskolan. Men de som gjort det perfekt har slipat på frihand utan jigg. Träna test träna eller hitta en BRA jigg. Eller släng o köp nya hos Clas O även o kvalitet inte är den bästa alla gånger :) ///MVH Hasso Länk |
|
Med stor risk att göra tråden oseriös; om jag stöter på en slö borr som jag behöver omedelbart så brukar jag använda vinkelslipen (!). Man kan naturligtvis glömma korrekta vinklar, centrering och korrekt diameter, men det går i alla fall lätt att få borren att skära bra igen. Sedan tror jag det är viktigt att komma ihåg att borrning är skärande bearbetning. En del verkar tro att det är fråga om att slipa fram ett hål och kör med alldeles för höga varvtal med resultat att borren går varm (detta tror jag dock inte gäller Paap). Så fort en borr blir för varm så tappar den skärpan. Även vid rätt varvtal så bör man alltid försöka kyla borren. Vilken vätska som är korrekt för olika material verkar nästan vara en vetenskap, men i brist på korrekt kylvätska brukar jag ta vad som finns och helst något som även smörjer t ex sprayolja. Med någon kylvätska får man även en bra indikation om att det börjar bli för varmt. När det kommer för mycket rök är det dags att kyla mera och kanske låta borren svalna ett tag. Med rätt skärhastighet och bra kylning så håller bra borrar skärpan länge. |
|
|
De gånger jag slippat borr har jag använt mig utav en bänkslip. Sen hur bra det blev kan man ju fråga sig, de gick att använda i allafall. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag brukar också slipa mina borrar själv, oftast med väldigt bra resultat. Ofta så brukar jag säga på jobbet när vi står där i nåt knivigt läge med en kass borr, att jag ska slipa den. Gubbarna brukar garva då och säga att det är lönlöst för det är inte trä vi ska borra i utan rostfritt stål. De blev jäkligt tysta en gång då min slipade 16 mm borr klarade ca 35-40 hål en natt i ca 30 mm tjocka rostfria plattor. Skar som i smör med långa fina spånor från båda skären efter min frihandsslipning med borren i ena näven och vinkelslipen i den andra. :-) Dr Tinnitus |
|
|
Åk till en bokhandel och köp en verkstadshandbok. Där står slipvinklar och framförallt varvtal för olika borrar och material. Följer man dom anvisningarna så behöver man inte slipa borrarna så ofta. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.