|
|
|
|---|---|
|
Jahapp då åkte man på ett otrevligt fel i bilen - passagerarstolens ryggstöd drar snett när man ska justera, eller så sitter det helt fast på ena sidan. Det låter inte alls bra när man försöker justera, och det verkar inte gå att hjälpa till med handkraft på den sida som inte rör sig. Vad göra? Demontera hela stolen? Ställer man in ryggstödet så det är rakt är det inga problem att sitta i stolen, den är fast och stabil. Tur man kan vicka hela stolen och på så vis justera lutningen till viss del =) | |
|
Kanske är samma fel som på E32, där vajrarna som driver ryggstödet kan bli för korta medtiden och hoppa loss. Det finns beskrivning någonstans på hur man fixar detta. /Mats J |
|
| Japp, Eldrivna stolen i e32 har några sjukdomar tyvär. När jag frågade om det förut fick jag en länk av någon där det stod utförligt hur man kunde laga det har jag för mig. | |
| Men jag har E38... är dom lika? | |
|
Har kollat på ett liknande probem på en 750-96 som hade problem med att överdelen av ryggstödet inte gick att röra på ena sidan (förar), samt att det drog snett på passagerar stolen. Hittade en knäckt kulled på golvet under den vänstra stolen som förklarade felet. Dvs. demontera bakstycket på stolen så kommer du åt. Det ser inte ut att vara vajer på E38. Återkommer senare när jag fixat det, om inte du hinner före. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Det var alltså i passagerarstolen (som drog snett) du hittade den knäckta kulleden? Ja den som hinner först meddelar såklart hur det fixades :) Jag har förresten utfällbara bord i ryggstödet, hoppas det inte blir så mkt krångligare att demontera då.. Menmen, det löser sig nog. Har inte hunnit se alls hur det ser ut ännu bara. |
|
|
Nej under den vänstra (förarsätet). Den vänstra överdelen fungerar inte alls medan den högra drar snett. Motorerna surrar i bägge stolarna när överdelen på ryggstödet körs. Så långt fungerar det. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Då har jag satt igång mitt projekt att fixa mekaniken (elektroniken?) i passagerarstolens ryggstöd. Har demonterat övre panelen ("flygplansbordet") och nedre panelen. Var inte lätt att få loss övre panelen eftersom att översta delen av ryggstödet inte gick att vicka fram så att man kommer åt de nedre skruvarna som döljs av just övre panelen.. Moment 22 egentligen. Jag fick borra hål i plasten för att komma åt skruvarna bakomför med en mejsel. Hålen kommer att döljas av nedre panelen som ligger utanpå den övre, så det gör ju inget. Allting blev relativt frigjort efter detta, men lik förbaskat blir jag inte speciellt klokare. Ser knappt några rörliga delar.. Hittat en elmotor som är kopplad till en vajer som sköter överdelen, men man kommer inte åt att se vad som är fel. Man känner att det rör sig innaför höljet till vajern, så den är inte av vid motorn i alla fall. Ryggstödets lutning ser ännu svårare ut att fixa. Risken är att man måste lossa hela ryggstödet för att komma åt någonting över huvud taget. Någon som har gjort detta, eller vet om det finns någon bra länk till annan sida? PJ: Har du gjort hunnit fixa något? |
|
|
Hittade lite information på internet angående reparation av ryggstödet. Enligt denna Länk är det ett inte helt ovanligt problem med BMW's stolar.. Vet inte om jag tolkar den engelska texten rätt, men vad jag förstår finns det två motorer - en till varje sida. Och dessa skulle i så fall sitta i framkant av sittdynan. Vidare påstår man att det brukar vara en kabel som går sönder och kan repareras med hjälp av en bränsleslang.. ööhm?? Har jag tolkat helt galet?? Enligt denna reparationsanvisning från BMW TIS verkar det bara sitta EN motor, och då i bakkant av dynan. Länk Måste ut i garaget och undersöka saken, men om någon här på forumet vet något skulle alla tips uppskattas! |
|
|
Har nu studerat hur det ser ut under sätet. Det sitter EN elmotor i framkant av dynan som driver två tjocka vajrar som går till vardera sida av ryggstödet. Nu börjar jag förstå vad dom menar i länken till det amerikanska forumet. När dom pratar "cable" menar dom nog vajer, inte kabel... så nu förstår jag hur man skulle kunna laga den med en bränsleslang: Troligen har vajern inne i plasthöljet blivit snäppet för kort på något vis. Om man då kortar plasthöljet en dryg cm eller så på mitten och sedan pressar ihop höljet får man ju till följd att vajern inuti blir längre så att säga. Ska genast ut och testa! |
|
|
Då var det fixat! Gjorde enligt ovan. Det fungerar som såhär: Vajern (drivs av elmotorn och snurrar snabbt) blir fyrkantig sista biten och är (sannolikt) införd i ett fyrkantsrör som sedan via kraftig nedväxling driver kuggarna som lutar stödet. Vajern trycks ut mot motorn respektive ryggstödet via höljet, på samma sätt som en handbroms på cykel fungerar. Då var det bara överdelen av ryggstödet som går lite trögt, ska se om jag får till det också, men det kändes inte lika viktigt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.