AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.499

Hur tar man bort 250-spärren?

Vad är det enklaste sättet att ta bort hastighetsspärren på en 540iA på?
Måste man gå till någon chip-trimmare eller kan man få bort den hos BMW?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tja! Det är chipen som bestämmer detta men det finns "firmor" som kan fixa sånt med hjälp av nån PC program som typ BMW-verkstan eller såna www."nåt"racing.shop....

MVH Grabber

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
....Men 250+? Var?
Ska du åka ifrån "disco"bilar :)

Mr
91
Mr Bean
330ciM -04 E-46
Ja, det kan man undra? Vad ska du köra ifrån ?
Ska du inte passa på och chiptrimma den när du ändå håller på, kan ju få några hästar till :)
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Då min hastighetsmätare visar ca. 260km/h(ca 5000rpm på 6:an) så känns det som att den inte vill öka mer. Detta oberoende om jag har 235/45-17(vinter) eller 245/35--275/30-19. Även oberoende av uppför/nedförsbacke.

Ska inte fartspärren stoppa vid 250km/h på mätaren eller går den på något annat?

Har ju t.ex. sett att om man ställer farthållaren på en viss hastighet och sedan återställer genomsnitt i färddatorn så visar färddatorn något mindre digitalt än vad hastighetsmätaren visar analogt.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Det är hastigheten i färddatorn som är den riktiga. Vad visar den om du nollställer vid full fart? Det är väl också möjligt att BMW lagt spärren ett par km/h högre än 250.
fjamsetramsa
Går bilen speciellt mkt snabbare utan spärr då?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
TCG: Min fartspärr går in vid ~260km/h enligt mätaren, om man däremot knappar fram den riktiga hastigheten i instrumentklustret så visar den 250km/h där.

Bilen ska gå 268km/h verklig fart när den inte orkar mer utan fartspärr.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
tsaros: "knappar fram den riktiga hastigheten i instrumentklustret"
Med det avser du att nollställa snitthastigheten antar jag, eller finns det ett annat sätt att se sin nuvarande hastighet digitalt?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det finns andra sätt, Länk
Min sista post i den tråden beskriver hur du gör.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Har förstått att många tycker det verkar konstigt att man ska ta bort spärren, men jag tycker att även om man inte kör så fort så ofta så är det lite av en principsak att man ska kunna utnyttja bilen fullt ut.
Läste om en peugeot superbil-prototyp nu med massor av hästkrafter, tror det var runt 600hkr, som var spärrad i 100 km/tim av säkerhetsskäl. Då kan man lika gärna köra Volvo (gud förbjude!).

Dittling, fd dir
Dittling

Om jag inte minns del var just den Peugeoten värd ca 10 milj kr
så man kanske kan förstå just den spärren.
Vore ju tråkigt att låta motorjournalister testa en bil värd så mycket
och smälla den i ett träd eller liknande......

sw
www.itsfun.nu kan ta bort spärren till er.
Wadstedt!

Om man är så rädd om en prototyp borde man aldrig tillverkat den!

Dittling, fd dir
Grabber!
I ett land som heter Tyskland finns det långa fina breda motorvägar som inspirerat folk att bygga bilar som BMW, Mercedes och Porsche. I deras vision finns ingen 250-spärr!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.