|
|
|
|---|---|
| jag har precis skaffat mig en 328 touring-96 tycker att det klonkar till ibland när jag växlar från bakaxeln eller nåt. | |
|
hejsan. mm min mor har likadant på sin 328 touring kombi, vi har inte blivit av med allt oljud, utan d var från flera olika ställen, ett av dem var dem skyyds plåtar på kattarna som var lösa.. satte in en stor bult i mellan katten o plåten så blev den tyst, sen var d en dålig stötdämpare bak som förde oväsen osså... hoppas nått av detta kan hjälpa |
|
|
samma här! chris76 |
|
| det händer mer när jag trycker ner kopplingen å sen släpper så klonkar det till | |
|
hmmm ok ok... har den gått långt??? kan ju vara sleten i bakaxlen så d glappar där,o då kan d ju klonka till när bilen börjar driva... |
|
|
KAN vara "silent blocken" (bakvagnsbussningarna) alternativt "övre stötdämpar fästet"...Om du upplever att bilen så att säga är mer vinglig o "styr" med bakhjulen så e de nog silentblocken..."Klonkar" det när du kör över större ojämnheter, typ dåliga vägskarvar? Kan ju oxå vara som någon skrev att du har ett litet men ofarligt glapp i drivlinan... |
|
|
låter inte helt omöjligt,den har gått 17700 men den ä i väldigt bra skick. men det händer bara ibland å det ä precis när jag släpper kopplingen som det låter. Jag har precis köpt den så jag har fortfarande garanti. Men hur kollar man upp om det ä glapp i bakaxeln. Det låter faktiskt som det ä som du säger när den börjar driva. |
|
|
Det kanske ä fel att säga att det klonkar till,det kanske är mer som ett dunkande ljud,det ä svårt att beskriva. Oftast bara mellan 1:an till 2:an växel. ps tack till alla som bry sig o skriver. |
|
|
hmmm ja du får lyfta upp den, ha den i växel o testa vrida på kardanen e där mycket glapp där så e d ju som d e sletet sen kan d ju vara silentblocken osså som e sletna, d e vanligt på E 36 att man får byta dem... |
|
|
Vet inte riktigt vad det kan vara men har varit med om det på en 323 -98 samt på en 523 -00 när den var ny. _______ //Niklas |
|
|
Min uppför sig likadant, ska byta bussningar till våren. Den har också gått 17 000 nu...När jag hade den uppe såg mina bussningar dåliga ut, framför allt två av dem. Titta på de här 4 bussningarna till att börja med! Länk |
|
|
Kolla även "Hardyskivan" min va i dåligt skick och efter bytet försvann mitt klonkande ljud. Hardyskivan = Gummiskivan som sitter bakom växellådan som binder fast drivaxlen. |
|
| På min var hardyskivan helt frisk, tvivlar på att den brukar ge sig så lätt. Som sagts, den binder samman utgående axel från växellådan med kardanaxeln. | |
|
Ska prova hissa upp den i veckan å se va det kan vara. Tack så mycket för alla goda råd grabbar uppskattar det jätte mycket. För övrigt ä min bmw det goaste jag någonsin kört......låter förbannat gött. |
|
| intressant. min beter sig likadant, tycker dock inte att det är så irriterande, men det är ju värt att kolla upp om det bara är bussnimgarna | |
|
Hm min är likadan ibland |
|
|
jag har samma problem, även ibland när jag trycker ner kopplingen.. Om det är bakaxeln som är sliten vad kostar en ny sån?? Mvh |
|
| Behöver nog inte oroa dig för bakaxeln. Är oftast bussningarna i bakvagnen eller i värsta fall bakaxelfästena ifall det glappar. Men det är ett vanligt fel på e36. Du kan ju bända lite där bussningarna sitter med en kofot och känna efter glapp. Fick byta på min 325:a då den hade gått 20500 mil. Fullt normalt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.