AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
880

Hur många bälten & nackskydd är det i baksätet på en facelitad E38 ?

Tjena ?

Hur många bälten & nackskydd är det i baksätet på en facelitad E38 ?
Scheckheft
Hej
Samma som på en prefaceliftad.

Mvh
Scheckheft
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dvs 3*trepunktsbälten samt 3*nackskydd.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
(för visst är det som ett nackskydd även i mitten? Blev fasen lite osäker nu, man kan väl dra upp det mittre lite så det blir högre?)
Min -95:a hade bara två ordentliga nackstöd och bälten ... eller letade jag inte tillräckligt noga? :)

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
3-punktsbälte i mitten är jag då säker på, men nackstödet måste jag ta en titt på i morgon om ingen hinner före. Visst finns det en liten bula där, men den måste nog kunna höjas lite om det ska vara till någon nytta.
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Så här var det och är det:

Alternativ 1.
Två stycken rullbälten (3-punktsbälten) i mitten som fästs i ytterkanterna, detta med två stycken ordentliga nackstöd som finns både som manuella och elektriska. Om elektriska åker dem upp när man knäpper bältet (inte 100säker på detta). Mittenplatsen ett midjebälte av rulltyp. "Nackstödet" i mitten är locket till förbandslådan= stenhårt.

Alternativ 2. (Väldigt ovanligt)
Tre stycken rullbälten (3-punktsbälten) i mitten, dubbelt på den ena rullen. Nackstöd i mitten en liten förhöjd skumfylldkudde i design som dem övriga nackstöden mixat med designen på locket till förbandslådan då det är midjebälte i mitten. Btw förbandslådan hittar man i dessa exemplar i framkanten på höger passagerarstol.
Scheckheft
Hej
En enkel fråga som tydligen kräver minsta 6 svar :) Trepunktbälte i mitten var inte standard, om du har det är det bara att gratulera dig Johan -sällsynt. Det förklarar isf att du kan reglera mittplatsens nackstöd. Det har dock inte med facelift -prefacelift att göra.
E38 är egentligen inte byggt för fem personer. Platsen i mitten är mer ett "nödsäte" försedd med midjebälte även om avslutningen (översta delen) påminner om övriga nackstöd i bilen.

Mvh
Scheckheft
Scheckheft
Hej
Du var snabbare gustaf...

Mvh
Scheckheft
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
NU blev jag så nervös att jag farit fram med osanning att jag stegade ut till garaget och kollade.. hur ofta sitter man själv i mitten eller studerar bältena där? =)

Tydligen är det som så att jag har haft bilden av någon annan bil i mitt huvud, troligen farsans Volvo 960, för något trepunktsbälte har jag icket! Nackstödet verkar även det sitta fast som bara den ;) Även där hade jag nog minnen från Volvon.. dom ligger ju trots allt i framkant i säkerhetstänkandet.

Så, man ska aldrig säga att man är säker om man inte är riktigt, riktigt säker =)

Sorry!
Hej !

Så om jag förstod det hela rätt så är det bara 2 bälten & nackstöd i baksätet på en E38 facelift.

Det är i så fall j-vligt dåligt med tanke på att det är en så stor bil, tom E39:an har ju 3 bälten & nackstöd.

Men E39:ans baksäte är ingen höjdare precis om man ska ha två barnstolar och en vuxen i baksätet.

Kanske det får bli en Volvo S80 som har en av dem bekvämaste baksäten om man ska vara 3 personer där bak, men i övrigt är jag inte så förtjust i Volvo.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
alltså det är ju ett tvåpunktsbälte i mitten... bättre än inget, men knappast bra..
Scheckheft
Hej
Carlito: läste du inte mitt inlägg?
"E38 är egentligen inte byggt för fem personer" och det var heller aldrig meningen att E38 modellen skulle vara en familjebil. Målgruppen var en helt annan. Dåligt eller ej så är detta ett faktum. Du gör helt rätt i att fundera över en S80 istället som passar dina behov bättre.

Mvh
Scheckheft
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Det är en bil gjord för 4, men du kan åka 5. Oftast två dock. 1 Chaffeur + 1 Passagerare i langversion med baksätespaketet. Nej men, bilens målgrupp är inte familjer. Den stora massan skulle köra 3:an eller 5:an ansåg BMW.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har då och då funderat på hur alla kan veta så exakt vad BMW ledningen i tyskland har för avsikter och planer med olika modeller etc - är det bara antaganden som med tiden blivit allmännt taget för sanning? Scheckheft kan jag tro har en hel del "forskning" bakom sina påståenden, men alla andra?

Inget påhopp, bara en fundering :)
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Nej, haha, no Problem. Analyserar man marknadsföringen på 3, 5 & 7, t.ex. broschyrerna tycker jag att det är glasklart. Lika så filmen som jag fick -94 hem i brevlådan av BMW på e38:an. Enkom businessfolk i 7:ans marknadsföring.

Ungefär som att Ericssons "hajfene-modell" och tidigare stöttåliga modeller inte direkt är riktade till modeintresserade tjejer i 20-årsåldern. 7:an är inte riktad till smutsiga barnfamiljer med barnvagn. Det räcker att bara kolla att det inte sitter en kombibaklucka monterad. Tror iofs. inte att BMW tackar nej till några kunder, bara kunden är nöjd.

*Kan någon ringa till München och fråga om deras marketingstrategi och positionering i segmenten och nichning?* Hade varit trevligt att få höra, tror iofs. att det är lite konfidentiellt.
Scheckheft
Hej
Mina uppgifter kommer från boken "Fahrkultur auf einem neuen Höhepunkt.BMW 7er." Boken som beskriver tillkomsten av E38 modellen. De som uttalar sig är bl a Wolfgang Reitzle en av de som var ansvarig för utvecklingen av modellen. Mycket läsvärt material, visste ni att Chris Bangle redan var chefdesigner när E38:an planerades som bäst? Som tur var kunde han inte påverka designen nämnvärt :). Claus Luthe ritade bilen.
Nåja, detta tillhör avdelningen onödigt vetande. Men boken rekommenderas, drygt 150 sidor med fantastiskt bildmaterial och mycket informativ text.

Mvh
Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.