AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.408

RW --> 4WD på en E28

Paap Reeder
Fråga till Jesperado angående mina bastudrömmar! ... i dessa snötider här upp vid nordpolen (... nästan i a f vid Stkholm)?

Vad säger du om jag kommer med en 4WD på min M535:a - 86 efter att ha lyft över framvagn + fördlåda från en 525 / E34 iX???

Ut! ur hallen! .. försvinn! .. och kom aldrig mera hit .. eller klarar man en regbes på denna gamla häck?

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det hade varit rätt intressant som det hade gått igenom!

___
Min Bil-Blogg: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har man inte jobb, så kan man ju alltid skaffa sig! ;-)

...eller har du druckit för många pilser i bastun, Paap?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Hej Mugge å ErikW!

På tal om planer ....

Har just mailat till Clark-Feather Tools nånstans åt George Bush till (... nu reggas man även i Echolon ... ) och frågat om honingsstenar till Alusil-block passande till min honingsapparat.

Skall nämligen ta ur burkarna, hona och montera nya ringar i V12:an.

Topparna skall jag sedan låta en vst i Enk renovera upp och då har jag en sprillans genomgången M70.
(Sedan skall jag låta en mätarskruvare ställa om vägmätaren på noll..)

"Finns inte en levande kotte att få tag i som vet nått om honing av alusilblock" ... så nu gör jag det själv ... och kör förbi alla på Knutstorp nu till sommaren.

Senast jag honade nått var på E3 / 3,0 - den bästa och snyggaste bil BMW någonsin byggt - och den gick sedan ca 20 Kmil på dom ringarna och var helt perfekt när jag sålde den vidare.

Nåväl ... nu är långa vinterkvällar innan båten skall i sjön så nått måste man väl pyssla med.

iX till min M30 ingår i mina långsiktiga planer för vinterbilen och det har jag tänkt på länge.
Sedan snön kom har bakhjulen rullat åtskilligt längre än framhjulen.

Kör för övrigt nu på Dunlop SP friktionsdäck. Är MYCKET nöjd! För min del blir det inge mer "dubbande".

MVH /// Paap R

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Heja Paap!

Wilhelm Svenselius
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Paap... Riktigt coolt!!!

Det är inte alla som får möjligheten känna på hur en "ny" M70 känns. :-)

___
Min Bil-Blogg: Länk
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hitta detta på SFRO:s hemsida ( Länk ) "Ändring från fram- till bak- hjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stomme
= Ombygt fordon"

står dock inget om att bygga om från bak till fyrhjulsdrift tyvär

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Paap Reeder
Tack JaJsEn!
Skall studera vidare.

Hade tänkt maila till SFRO men hann inte innan du svarade.
MVH /// Paap R
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
på deras hemsida finns änven en karta emd telefon nummer till alla deras besiktningsmänn (fast dene no inte så jätte uppdaterad) men där kan du ju ringa till besiktningsmannen närmast dej o snacka lite.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Paap Reeder
... satt i bastun igår och läste igenom allt deras material på hemsidan + att jag googlade fram ytterligare info från bl a ASB.

Det VERKAR .. som att man behöver ett intyg från BMW isf att E28- karossen "orkar med" den extra vikten och "påfrestningen" på karosseriet framför vindrutan som delen "FrontWheelDrive" skapar.

Ett sådant papper går aldrig att få fram - det vet vi alla - och däremed är "ombyggt fordon" rökt. ... TROR jag.
"Amatörbyggt" skulle isf kunna gå bättre men då kanske man måste göra fler ändringar ... typ göra den till kombi.

Detta är mina egna slutsatser och jag skall till veckan kontakta ngn av deras besiktningsmän.

MVH /// Paap R
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hej Paap.

Kan du inte köpa lite "prylar" från din arbetsgivare och göra om den till amfibiebil , självklart fyrhjulsdriven :)

må väl
Ando

Paap Reeder
Hej Ando!

Länge sedan senast ... tyvärr.
(Har dock nyss betalat in ett år till till Margareta ... sedan får vi se ...)

Behöver ett lagom svårt men ändå avgränsat projekt som man kan fixa till
över en sommar.
Kommer att behålla båda mina åkdon ... en för resp årstid ... varför jag grubblat över detta en del. Tror att det "rent mekaniskt" inte kommer att bli så svårt men pappersexersisen blir tydligen den stora knäcknöten.

Lägger jag upp 100 Kkr kommer jag inte att få tag i två bilar i så bra skick som mina två är i nu.
Skulle jag sälja dem får jag in 20 Kkr ... totalt! Alltså gäller vidareutvecklingsalternativet.

MVH /// Paap
Inga problem att bygga om en E28 till fyrhjulsdrift och regga som ombyggt fordon. Man kan göra ganska mycket på åttiotalsbilar. Eventuellt får du bygga någon liten förstärkning, men det är knappast något omöjligt. Några intyg från BMW skall du inte behöva, det är jag nästan säker på. På en nyare bil som är helbilsgodkännd så är det dock svårare.

Men hur skall du lösa drivningen för framhjulen? På E34 går ju som bekant ena drivaxeln rakt genom motorns oljetråg. Eller hade du tänkt att byta till motorn från 525ix också? Det är inga problem att regga med den motorn, men det vore ju lite av ett nerbyte.
Paap Reeder
... jo det skulle isf bli hela drivpaketet ty ... mina kolvbultar måste bytas inom ... ca 3000 mil?
Helt rätt att det blir en "effektförlust" ... men i sinom tid måste man börja tagga ner så en tvåochenhalva borde räcka.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.