AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.394

Växellåda...aj aj aj?

zi
230
zigge
740iA -96
Hej på er.

Idag började min blysläde bete sig märkligt. När jag skulle backa ut från parkeringen, så lade jag i backen, och bilen backar fem sex meter innan den plötsligt beter sig som om jag bromsar, för att sedan inte röra sig. En snabb placering av växelväljaren i N och sedan tillbaka i R så backar bilen ytterligare några meter innan det känns som om man bromsar igen. Så får man hålla på tills man backat färdigt....

I övrigt växlar lådan kalasfint och mjukt, varm som kall, och utan klonk och missljud.

Plastkulorna verkar inte ge samma symptom som jag har, och jag kan inte hitta någon med liknande problem.

Någon som har ideer?

///Mats
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du har inte backat med mycket gas och råkat spräcka kopplingen för backen? Det ska tydligen gå att göra på plastkulelådorna. Jag backar med ett ägg på pedalen så att säga..

//Magnus

zi
230
zigge
740iA -96
Nej, jag backar normalt aldrig med gaspådrag, då det är ur parkeringar och så jag normalt backar. Tomgång brukar räcka.

///Mats
zi
230
zigge
740iA -96
En annan fråga, om man nu skulle åka på att få byta hela lådan, är det möjligt att montera en steptronic istället för den jag har idag?

///Mats
zi
230
zigge
740iA -96
Lyfter denna igen, då jag ännu inte hittat problemet. Helt klart är dock att problemet visar sig endast när lådan är varm. Kall fungerar den finfint.

Någon?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det kan inte vara handromsbackar som släppt och låser inne i trumman?
zi
230
zigge
740iA -96
Nix, det är det definitivt inte.
CK
269
CKamondi
740iA -95
"En annan fråga, om man nu skulle åka på att få byta hela lådan, är det möjligt att montera en steptronic istället för den jag har idag?"

Hoppas på ett svar på den frågan då jag är på väg att göra ett växellådsbyte, måste ändå byta styrboxen till lådan också så då kanske man kan byta till steptronic? Eller? :)
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Som det skrivits om här tidigare,
Steptronic är bara en funktion i styrprogrammet och det är samma låda.
Annat växelreglage är också monterat.

Om du byter till steptronic, se till att få med styrbox och reglage.

Om inkodning ellar annan anpassning krävs kan jag tyvärr inte svara på.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
CK
269
CKamondi
740iA -95
Vad innebär reglage då? Det jag kommer på nu som skiljer är mittkonsolen samt växelspaksknoppen. Behövs det något mer? :).

Lixom vadfan, det är väl lika bra att byta till steptronic när man ändå är igång.
zi
230
zigge
740iA -96
Det som är skumt är att när bilen är kall, eller på vinterhalvåret, så fungerar lådan kanon och utan problem. Det är precis som om när lådan är riktigt varm som problemet visar sig. Så här har den nu varit i två år, så problemet verkar vara stabilt, men det är lite irriterande att sitta och jucka med spaken när man skall backa ner för rampen och sjösätta båten, eller andra tillfällen när man skall backa med släp. Har dessutom märkt att om man kör med släp på D och inte 4:an, att lådan växlar lite hårt och lustigt vid kickdon efter att man kopplat av släpet och kör "tomme".

Kan det vara så enkelt som att oljan är "slut" och behöver bytas. 30 000 mil, och jag har ännu inte bytt oljan.

Känner att det är dags att göra något åt det, då jag snart får tjänstebil och bilen måste säljas.

Zigge
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Om oljan aldrig är bytt skulle jag börja där.
Den bör bytas minst varje 10k mil även om BMW anger "lifetime".
Är lite knepigt att byta och det är viktigt att du använder den specialolja
som rekommenderas. Finns många trådar om det hör på forumet.

I slutet på denna länk beskrives oljefyllningen, Länk

mvh.
Lasse

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

CKamondi:
Just det, växelreglaget är annorlunda. Huvudinstrumentet har lite annorlunda indikeringar också.
Detta är bara mina visuella observationer, det bästa vore om någon på forumet med erfarenhet detta kan dela med sig.

mvh.
Lasse

E-
51
E-Bagge
530ia Touring -01 ,530d Touring -11
Kan säga som så att byta oljan till växelådan är lätt som en plätt
om man har bilen på en lyft. Kan också rekomendera det varmt ,
min låda växlade betydligt mjukare efter bytet. Noga med att inte
glömma byta packning när du väl byter filtret , en annan gjorde ju
det misstaget...

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
zigge: Antag att vi kan utelsluta bromsarna. Att det känns som bilen bromsar verkar ju som att ettan går in samtidigt som backen. Börja med att kolla felkoder och kolla kvaliteten och nivån på oljan.

CKamondi: Jag tror inte man ,byta måste styrboxen för att få steptronic. Det behövs inte på Audi och VW med ZF lådor iaf. Däremot behövs spaken såklart och att man kopplar in spakens signalutgångar för manuell växling på styrboxens ingångar.

E-bagge: Nja, det är inte riktigt så plättlätt att byta olja på en 740iA -96 som på en 750iA -88. Några moment tillkommer.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
"Jag tror inte man måste byta styrboxen för att få steptronic", skulle det vara

molle
zi
230
zigge
740iA -96
Har nu fått avläst felkoder från min bil och flertalet av nedan felkod dyker upp:

"16 - Turbine speedsensor - Pins 16, 44 - No signal, Anomalous engine speed signal"

Är det helt enkelt en sensor som gett sig?

///M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.