AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.221

330Xi: Hur funkar fyrhjulsdriften? Känns som att framhjulen inte tar ibland..

Hej på er, ni förhoppningsvis mer kunniga än mig!

Jag funderar hur fyrhjulsdriften fungerar på min 33Xi!? Jag märker helt klart att det driver på framhjulen, men om man tar till lite inspirerande körning(typ snurra på en parkering) så känns det ibland som inte framhjulen tar just alls, och hugger i efter lite bakhjulsspinn!?
Sitter det ngn slags slirkoppling i fördelningslådan som kan va slut?
Ska bilen på packad snö-underlag jassa när man drar iväg rakt fram? Har hört att den ska driva mer på bakhjulen än fram, men så mycket skillnad? Det känns som att den alltid driver lite för mycket i bak.
Kopplingen, kan den ha inverkan på detta? För den e lite dålig..

Om ni känner igen nåt av detta, tacksam för svar!!!!
Ru
21
RuneL
2001 330ci
Hej Simon,

jeg har ikke selv kørt en Xi, men så vidt jeg har læst mig til fungerer på det følgende måde.

Normalt har baghjulene 100% af trækkraften.
Elektronikken opdager ved hjælp af ABS-sensorerne at baghjulene spinner.
Mellem gearkasse og bagerste differentiale, sidder en kobling det kan styres elektronisk af motorstyringen.
Når motorstyringen opdager baghjulene spinner, kobler den forhjulene til. Op til 33% af trækkraften kan overføres til forhjulene.

Jeg vil tro den lille forsinkelse du oplever inden forhjulene tager fat, er den tid som elektronikken er om at opdage at baghjulene spinner, og får koblet forhjulene ind. Koblingen kan justeres helt trinløst (utan steg) dvs. alting mellem 0 og 33% kan overføres til forhjulene.

Den bedste forklaring jeg lige umiddelbart kan finde er denne:
Länk

Håber du forstår,

Rune
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har inte själv kört denna bil men har ändå en liten historia att berätta.

Chefen för målarfirman vi anlitar på jobbet har i många år åkt Subaru, dels för att han känner en Subaruförsäljare, dels för att han ofta åker till sitt landställe som ligger enslig lång ute i skogen men några grotest branta backar, 4WD krävs helt enkelt för att komma dit på vintern.

Men nu på äldre dagar ville han ha en lite finare bil och köpte just en 330 IX.

En dag när första snön lagt sig kom han in till oss i fikarummet och frågade mig " Var kopplar man in 4 hjulsdriften ?? biljäveln far ju som en vante på vägen !!" Jag förklarade att den är innkopplad konstant men att drivningen är fördelad mera till bakhjulen.

han åkte även till BMW för att kolla om det var nått fel på den, men så var inte fallet, så det blev bilbyte igen, för som han sa själv " Är ju inte ens nån ide att jag ens provar att åka till landet med den här"

I test med 3 andra 4WD bilar kom IXen ohjälpligt sist just när det gällde 4WDn, det gick helt enkelt inte att åka lika fort på snöig väg, Jaguar av alla bilar vann den testen !!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.