|
|
|
|---|---|
|
Har märkt en svag doft av bränt när jag står stilla på tomgång, lukten kommer från centrumutblåsen på instrumentpanelen. Märks inget när man har farten uppe. Det luktar även när motorn är avslagen men fläkten igång, så jag antar att det kommer någonstans från ventilationen. Någon som har tips på fel och åtgärd? | |
|
Fläkten på min E34 luktade också bränt, tills jag bytte mikrofiltret. Det var skit som hade samlats intill fläktmotståndet som luktade när det blev varmt. Kanske är det samma lösning på E39? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Låter bra.. min luktar bränt trä.. Ska nog byta filter då kanske? | |
|
Glöm filter, så länge det kommer in lite luft osv. De sätts igen med tiden men släpper inte in nåt skit för det. Det sitter en effektkrets till fläktmotorn instucken i luftkanalen på E39, åtkomlig i mittkonsollen intill handskfacket efter att man tagit bort lite paneler osv. Det förekommer att dessa får fel och glapp i kontaktstycket, då kan det lukta bränt. På äldre bilar sitter det i stället ett effektmotstånd som blir varmt och även de kan glappa och osa lite, sen kan givetvis även själva fläktmotorn lukta bränt om den kärvar, när kolen är slut osv. FP |
|
|
Hmm, verkar som det löste sig av sig själv, igår kände jag ingenting trots att jag med flit stod på tomgång och försökte sniffa mig fram till någonting. Skumt, hur kan något komma igenom microfiltrena? Eller kan det vara något i kanalen som låg emot något varmt? |
|
|
Det kommer ju en viss bränd doft från elektroniken i effektkretsen om den har glappkontakt osv, detta kommer inte från partiklar som ev. går igenom filtret. Sen kan den jobba OK i en tid, kanske flera veckor innan det visar sig igen osv. FP |
|
|
Nä, den brända lukten kommer och går så det är väl effektkretsen som Folke nämner som börjar ge upp. Någon som vet hur man byter? Meckigt eller lätt? Plug-and-play eller lödning och dylikt? |
|
|
Har för mig att det finns nåt mektips, annars sök på kupéfläkt E39 osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.