|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är väl som med "räven och rönnbären" ;-) (skämt) Håller med coupén, jätteroligt att honda byggt en så fantastisk bil. |
|
|
Byt däck och extrautrusta bilen så är det "nog" inget fel på den. Allt borde kunna åtgärdas utom dom hårdplastiga klonkande dörrsidorna. Länk ;) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Hmm ! Njaa det inget fel i Hondan, snygg men men .. Känner man på plåten så märker man snart att det är skilnad som natt o dag. ;-) |
|
|
Powermac: Du är hopplös, dörrsidorna klonkar icke det minsta. De 17" Bridgestone potenza som sitter på min bil är det inga fel på, förmodligen hänger jag av vilken liten civic somhelst (utom Type-R då) Kan tillägga att jag kör mestadels små krokiga sk.kostigar till väg. Jag upplever inga brister i väguppträdande. Och jag kör dokumenterat (laser ;-) fort. Men jag antar att om man skulle köra på bana, då kanske man vill ha mer grepp. |
|
|
He, he. ;) Potenza finns även i Run Flat variant. Ärligt talat så tror jag att din bil skulle bli mycket bättre med andra däck. Har dock inte haft möjlighet att prova. ;) Fjädringskomforten är dock mycket bättre i en e87 än i nya Honda Civic kan jag säga. Dessutom mycket tystare och vuxnare i uppträdandet, samt driver på rätt hjulpar. Känns det bättre nu? :) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Allting kan alltid bli bättre, ofta brukar det bli det genom sk. utveckling. BMW är grymt bra på det ;-) |
|
|
Lite roligt att ni har jämfört 1:an mot Civicen. Det är samma "bryderi" som jag haft. Slutade dock med att det blev en Honda Civic 1,8 Sport. Leverans i Juni. Prisskillnaden mellan bilarna var definitivt det som fällde avgörandet. När allt kommer till kritan så är BMW:n för dyr om man vill ha den med samma utrustning som man får med som standard på Hondan. Om man jämför grundpriset på en 118i mot Civicen så skiljer det "bara" 40 000 kr vilket jag skulle kunna godta, men ska man sen ha en välutrustad 118i så hamnar man snarare uppåt 260'. Nu har jag i och för sig inte testat att pruta på 1:an, så jag kan inte säga vad prisskillnaden skulle blivit i realiteten. Och för att ha råd med en 130i så skulle jag behöva sälja min M3:a. Det har jag ingen lust med alls! ;) Vad det gäller bagageutrymmet i 1:an så tror jag att man kan få plats med barnvagn, men man får nog köpa bilen först och vagnen sen för man får knappast in vilken stor monstervagn som hellst. //Daniel |
|
Coupén |
Hahaha!!! Ärligt talat, den här debatten är ju helt sjuk. En flickvän hade en Honda Civic CRX Vtec för ca 15 år sedan. Jag kommer ihåg den som en rolig och rapp bil med hög kvalité (jfrt med andra bilar vid den tidpunkten). Därför blev jag inspirirerad av vår lilla debatt här att jag tänkte att det faktiskt möjligen kunde ligga något i det som PowerMac sa, dvs., att Honda återigen lyckats göra en vettig bil, en riktig konkurrent till 1-serien (och audi, golf mfl.) Glad i hågen gasade jag 130:n raka vägen bort till Scanauto i Göteborg som tydligen blivit återförsäljare. Min tanke var verkligen att försöka ha en objektiv syn på utvärderingen av civic. Bilen är onekligen lite annorlunda i den exteriöra designen så den kan man ju tycka vad man vill om. Jag tycker nog inte att den är så kul. Passar nog bättre i Tokyo än i Göteborg om man säger så, speciellt om man monterar lite blå lampor i underredet etc.... En del tycker att ettan har en annorlunda design, men mest annorlunda är nog ändå civic... Vad gäller plastighet så vinner Civic på knockout! Herrej-lar så mycket plast både interiört och exteriört. Hela panelen är i riktigt plastig plast och tanklocket som verkar vara i vit plast som man sprayat med silverspray!! Nice :-) Vad gäller instrumentering och instrumentpanel så är den nog jättefin, dvs., om man gillar Star Trek, annars föredrar jag nog en mer traditionell instrumentering. PowerMac, du tyckte ju att ettans växelspak var plastig. Vad kallar du civic's dito? Plastig är förnamnet och då pratar vi om hela växelväljaren inte bara knoppen och spaken. För att inte tala om dörrsidorna och armstöden. Mittarmstödet var för övrigt redan sönder på den bil som stod i hallen som hade rullat 0 km... Och så till körupplevelsen, eller rättare sagt avsaknaden av körupplevelse... Nu kör jag ju 130 som har 100 hästar mer så den jämförelsen haltar väl lite men snälla nån.... Ärligt talat, det svaga minne jag hade av CRX Vtec är numera helt utsuddat. Finns väldigt lite som är kul med nya honda civic. Största skillnaden mellan ettan och civic stavas nog kvalité. Civic har kanske tänkt rätt någonstans men sen prutade man bort allt vad som heter kvalité, dvs., den innehåller mycket utrustning som måste köpas till på BMW men kvalitén är lika hög som om man köpt utrustningen på postorder och monterat den själv. Även om jag försöker tvinga mig att tänka objektivt så kan jag inte annat än att tycka att civic är en rätt taskig bil vad gäller det mesta. Skulle jag välja en budget-barnvagnsbil så skulle exvis SKODA ligga mycket högre på listan än civic. |
Coupén |
Daniel: Vad ligger en M3 -87:a på? Dvs., vad skulle du begära för din vid försäljning? |
| Men starta en Civic hemsa med eget forum istället. ;) | |
|
Coupén: Om jag skulle sälja i nuläget så hamnar man väl på ca 90'. Jag menar ju förstås inte att jag skulle sälja M3:an för att med dom pengarna köpa en 130, det räcker det inte till på långa vägar. Det var mer så att jag skulle behöva få tag på mer pengar för kontantinsatsen, plus att lämna lite ekonomiskt svängrum för 130:ns högre driftskostnader. Kan helt klart hålla med om att 1:an har en högre upplevd kvalitet både exteriört och interiört. "Japsarna" har en förmåga att inte kännas så solida men i praktiken hamnar dom alltid i topp på kvalitetsundersökningar. Vad det gäller 1:an så har jag bara provkört 118i/120i och måste faktiskt säga att motorerna i dom inte var sådär jätteroliga. Kan tänka mig att motorn i 130i gör bilen mer rättvisa. Som sagt, var länge helt inställd på att köpa en 1:a men som så ofta i livet så handlar det tyvärr om att göra kompromisser. Med större budget så hade det helt klart blivit en 130i och sen hade jag behållt min M3:a och haft som sommarbil. //Daniel |
|
Coupén |
Daniel: Nej, det förstod jag. Var bara nyfiken allmänt, det är ju trots allt en bil med snart tjugo år på nacken men den håller ju ändå ett relativt högt värde. Vad är det som gör att du tycker den är värd att hålla fast vid? Man får väl ändå anta att det hänt en del på 20 år både vad gäller prestanda och annat? |
|
Jo, i ren prestanda så finns det många bilar nu som kan köra ifrån en M3 E30, men den har en charm som är svår att förklara. Det är liksom en väldigt "ren" körkänsla i den. Mycket beror väl på att numera måste man bygga krocksäkra bilar som då väger betydligt mer. Allt är mer direkt och "närmare" i M3:an. Sen tycker jag dessutom att den rent utseendemässigt är jäkligt läcker. Att andrahandsvärdet på E30:n verkar ha stabiliserat sig är också en klar fördel. Tror att jag skulle ångra mig om jag sålde M3:an, så jag låter bli helt enkelt. ;) Hmm, det är sånt här Moderatorer brukar kalla för offtopic tror jag! :) Kanske ska hålla oss till diskussionen huruvida man kan använda 1:an som barnvagnstransportör. //Daniel |
|
|
Årets off topic-pris kan väl härmed redan utdelas??? Hallå...var är farbror Moderator? /Anders |
|
|
Hej! Jag har en 116i och kan meddela att barnvagn går in! Vi har en Quinny Freestyle med Buzz liggdel (köpt på babyland). Vagnen är en stabil och bra 3 hjuling. För att få in den måste den fällas ihop och hjulen plockas bort. Sen kan man lägga liggdelen ovanpå. Går bra och skyddet som ska skymma det man har i bagageluckan går igen utan problem!! När man storhandlar osv går det också bra. Ca 4 matkassar går in tillsamans med vagnen där bak. En födel med själva vagnen är att man inte behöver ta med liggdelen när man tex storhlandlar (det räcker med chassit) eftersom bilbarnstolen (Maxi Cosi) går att sätta direkt i chassit på vagnen. Tips.. Man måste packa hyffsat noga för att sakerna ska gå ner. Har en blå slitstark Ikea kasse för vagns hjulen där bak. Bra så de inte skräpar ner bilen. Lycka till! //Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.