|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska få barn i maj och det har således blivit dags att skaffa min första bil också. Är riktigt sugen på en 120i, men funderar på om man verkligen plats med en barnvagn i bagageutrymmet. Någon som har testat? Om det inte får plats, har ni förslag på alternativa bilar? | |
Coupén |
Be att få låna en bil hos BMW, åk sen till barnvagnsaffären och prova. Skulle tro att du kan hitta någon barnvagn som passar men det går nog inte med alla.... Tänk på att det inte bara är barnvagnen som skall med när man skall ut åka, det är oftast rätt mycket andra prylar också när man skall iväg för övernattning någonstans och då börjar det bli trångt... men omöjligt är det nog inte :-) Skulle nog köpt en 3-serie touring istället om du skall ha en vettigare familjebil. |
| Testa först.Jag är lite tveksam.Jag har en e46ci(som har större bagag än e87).Jag får plats med barnvagnen och en stor väska.Men glöm inte att du ska få plats med bilbarnstol inne i bilen.Barn växer snabbt och då behöver du en jätte stor bilbarnstol också:) | |
|
Så länge du har ett, ganska litet, barn går det säkert alldeles utmärkt. Baksätet går ju att fälla 60/40, så får inte barnvagnen plats i själva skuffen är det bara att fälla ena halvan av ryggstödet. Möjligen får ni välja en barnvagn som inte är alltför skrymmande i ihopfällt skick, det är som Coupén säger - låne an bil av BMW och åk till barnvagnsaffären och testa! Själv åkte jag E30 när jag hade spädbarn, den hade visserligen något större bagageutrymme än E87, men luckan är betydligt mindre och att fälla ryggstöd var inte påtänkt i E30. Det gick utmärkt, men det krävdes teknik för att få in barnvagnsunderredet genom E30:ns trånga skufflucka! /// Gunnar E. |
|
|
kihlbom: Du får ju en fin E46 touring för samma pengar. Kan aldrig tänka mig att det får plats en barnvagn utan att fälla baksätena och frugan och packningen bör ju få plats också. Keep Your Distance! |
|
|
Har du barn på ingående så är det nog bara att acceptera att nästa bil blir en kombi(labrador, husvagn och villa säljes separat). Tycker en 320 låter betydligt mer vettigt för dig och kostar väl bara 30kkr mer. |
|
|
Jag ber att få anmäla avvikande mening! Nog för att det är praktiskt med en kombi när man har småbarn, men ska man enbart se praktiskt på bilägandet är inte heller en 3-serietouring något lysande alternativ. I så fall är en sen 5-serie E39 touring ett bättre val (eller, hemska tanke, en 'Svensson-kombi' typ V...o, S--B, Fårrd eller VW). Om man däremot analyserar sitt tänkta användningssätt för bilen, och kan konstatera att man i huvudsak ska transportera 1-2 vuxna, ett spädbarn i barnstol samt en barnvagn, och sällan har med extra passagerare - då klarar 1-serien uppgiften. Jag åkte som sagt själv 4-dörrars E30 Sedan när det begav sig - den svalde lätt 2 vuxna, samt en 'spädis' och en två-åring inklusive en fullstor Brio liggvagn + en sulky i skuffen. Visst, matkassarna fick stuvas i barnvagnsinsatsen samt på golvet i kupen, men särskilt besvärligt var det inte! Och 1-serien är i princip lika stor som en E30 - skuffen är något mindre, men har klart bättre öppning, bättre form för en barnvagn OCH fällbart baksäte. I slutänden handlar det om vilken bil man själv vill ha - man anpassar sina behov efter vad bilen klarar! /// Gunnar E. |
|
Coupén |
ja, köp en Z4 M Roadster istället, oroa dig inte för barnvagnen, det löser sig :-) |
| Allt går om man vill... ;) | |
|
Coupen, jo, vill man hemskt gärna ha en Z4M löser sig nog det också..... Men här ville kihlbom ha synpunkter på om det funkar med barnstol + barnvagn i en 1-serie, och min åsikt är att det gör det. Det bästa är som sagt att prova - givetvis går inte de allra största barnvagnarna in, och man kan inte åka 5 pers med full semesterpackning heller. Däremot är 'ettan' faktiskt riktigt praktisk för att vara en liten BMW, betydligt mer flexibel än alla 3-seriebilar jag ägt (E21, E30, E36 och E46, dock aldrig någon Touring). Självklart är en större bil, och framför allt en 'riktig' kombi, mer praktisk, men eftersom du har en 'etta' själv vet du ju att den inte är helt hopplös att lasta i. Själv har jag en rymlig takbox för semesterfärder, det fungerar utmärkt! /// Gunnar E. |
|
Coupén |
Håller med, tyckte att det var lite humor bara. Har själv en etta och är imponerad av utrymenna. Speciellt framsätena är otroligt rymliga, är själv 1.95 och jag har min stol någonstans i mittenläge, helt otroligt. Bagaget är också rymligt, speciellt då det går att fälla baksätet. Fraktade en stor TV häromdagen utan problem! Tror definitivt att det går att hitta barnvagn som passar men som sagt, det gäller nog att testa. |
|
Det funkar säkert, det är bara jobbigt att ha för stor bil som förstabil. Vänta med att köpa stor kombi tills du får två barn och måste ha med en dubbelvagn! Länk /M Min bil: Länk |
|
| Stort tack för alla råd och kommentarer! Att kombinera barnvagnsshopping och provkörning är ju genialiskt. | |
|
Hur gick det? Har lite råd om Du inte redan är färdighandlad. /Anders |
|
|
Inget beslut ännu, har fullt upp med att ta körkortet just nu :) Har halka på onsdag, teoriprov på torsdag och förhoppningsvis körkortet inom några veckor. Sen är det dags att börja kolla på bilar ordentligt! Men 1-serien ligger fortfarande väldigt högt upp på önskelistan. Tar gärna emot dina råd Anders! |
|
|
Provade allt pga utrymmesproblem (hissen). Den enda som gäller enligt mig är Teutonia Fun System. En tysk kvalitetsvagn (...och det passar ju bra), som viker ihop sig till en helt otroligt liten smart sak. Tyvärr ny för året, så i just detta fallet har du inte mycket att hämta på Blocket. Det finns lite andra designmärken på marknaden som också tar liten plats (Bugaboo tex), men kvaliteten skiljer, det märker du när du känner på grejerna. Det finns siter med forum att kolla på också, tex www.familjeliv.se, men förvänta dig inte mycket här. Datorovana snackiga tjejer som driver från ämnet på en sekund och taffliga bildiskussioner. Håller ifos med övriga insändare, att det inte bara är vagnen som skall med. Utan att känna till exakta mått hade jag nog tagit en rejäl funderare på en beg 3 eller 5 serie istället... /Anders |
|
|
Glömm inte att säkerheten är viktig i barnvagnen oxå :-) lycka till . |
|
| Haha, har redan beställt en Teutonia Fun System! Bra smak :-) | |
|
hej. har setat o läst om era problem med bagage frågan på en 1 serie. jag har en sådan o har en dotter på 1 år med en sitt o liggvagn som får plats helt utmäkt. man kan ju faktiskt ta bort insynsskydd o visp blev bagaget högt att lasta i. man får välja bil först o sen se till o skaffa en vagn som passar. ALLT för att köra en BMW |
|
|
Jag skippade faktiskt BMW:n. Istället blev det en ny Honda Civic 1,8 Sport. Otroligt cool bil med gott om plats tack vare några väldigt fiffiga lösningar. Segt att behöva vänta till i juni på leverans bara. Får väl vänta tills barnen vuxit upp och flyttat hemifrån. Då blir det nog en Z4 coupé :-) |
|
|
Svikare där.... men det är du som ska stå ut med bilen, inte vi. ;-)) /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.