|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag står i valet o kvalet i att köpa en E39 Touring 523I -97, går airbagen på passagerarsidan att koppla ur? Om det går är det krånglit? Jag har läst begagnat guiden och kollat upp en hel del om modellen, någon som orkar dela med sig av något mer som man böra vara observant på? Det är ju så lätt att man förhastar sig och bara köper av ren iver ibland, iallafall jag........ :) | |
|
Hej, man kan antingen lyfta ur den eller koppla ur den mjukvarumässigt. Båda ingreppen görs på verkstad. /M Min bil: Länk |
|
| Vågar man fråga vad det kan kosta ungefär ?? | |
|
Att koppla ur den ligger nog runt 1000 kr och då ingår ett nytt/annat bälte till pass-stolen. Att montera ur den kräver jobb, är dyrare och rekommenderas inte av BMW. Men känns kanske bättre. /M Min bil: Länk |
|
|
Att kopplar ur den och dessutom byta bälte tror jag inte du kan få gjort för 1000kr. När jag fick gjort detta så kostade det knappt 1000-lappen att få airbagen urkopplad. Byte av bälte gäller inte alla bilar men min behövde det och denna operation gick på drygt 1600kr, dvs totalt ca. 2600kr för allt. Proceduren är att du kör in med bilen för en DIS-uppkopplingen där dom läser ut någon form av kod som skickas till Tyskland. Efter ca. 1 vecka så får dom tillbaka en annan kod som vid besök 2 läses tillbaka in i bilen. På detta besök så görs även byte av bälte. ___ //Ulf |
|
|
Kopplade in min airbag igen i höstas gick på ca:1600:- ink bälte.Har ett bälte liggande som ska användas vid urkopplad air bag.Proceduren som Programmer anger stämmer väl. /Whalle. |
|
|
Låter rimligt då man slipper kostnadem för bältet (om man inte lyckats slarva bort det ;) när man kopplar in airbagen igen. ___ //Ulf |
|
|
Är det nån som vet vilket sorts bälte de använder i nyare BMW där man kan koppla ur airbagen med nyckel? BMW Danderyd kunde inte svara på frågan. Känner inte till nån annan tillverkare som byter bälte i samband med airbagurkoppling. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Enligt vad jag förstår verkar det som om bältet ska vara mera elastiskt med airbag.Det är väl därför som de byter när man kopplar ur den.Eller är det för att tjäna pengar+ att få sälja reservdelar? Man kan ju börja fundera. Jag har själv inte hört att man behöver byta bälte på andra bilmodeller. /Whalle |
|
|
Det är den förklaringen som jag också fått men hur har de då löst det på bilar med nyckelurkoppling? Själv börjar jag tro att det bara är för att tjäna pengar.... M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Pratade med en aukt bmw-verkstad och de pratade nog om ett pris närmare 2500:- och då pratar vi mjukvaru-urkoppling... De kunde ej ta ut någon krutladdning... och då sätter jag hellre min knodd i baksätet istället för att han ska sitta bakom en krutladdning... Den vill jag se på marken brevid bilen innan jag sätter ett barn i framsätet... Men min fråga är lite.. Har ni andra fått hela krutladdningen urkopplad? och vad har detta kostat er? Medlem i Farsor med BMW |
|
|
Aldrig i helvetet jag litar på nån flummig kod som nån ska fippla in i bilen. Och efter de ska man sätta sitt barn där bakom och lita på att alla 1:or och 0:or gör vad dom ska. VARFÖR skulle ungen sitta fram över huvud taget?.. bästa platsen är väll vad jag fått höra mitten bak.. bakåtvänd |
|
|
Om jag betraktar min pass.bag från E34:n så finns det inte en chans att koppla ur krutladdning och dess utlösare. Det är som en bomb med en liten tändkrets som sitter på krutbehållaren. På E34 är det pissenkelt att ta ut hela paketet tack vare luckan på i-brädan. Vet inte på E39 men det borde gå att plocka ut underifrån. Glöm ej att koppla bort batteri och installera rätt motstånd. 2,2Ohm på E34. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
Mr Magic |
swe-boy: Har nyss köpt en aktagraco till min 6 mån kille, skall den sitta i mitten bak som hyrstolen från landstinget har gjort så medför det problem vid förarstolsjustering, den fästes ju i stolarna. Ja satte den bakom passagerar stolen istället vilket medförde att den knappast går att använda dvs plats för endast en vuxen i bilen förutom föraren. Jag funderar på att ta ur laddningen och få ett ledigt baksäte. Det är bara att blunda och betala :-) |
| 3600kr kostade det att koppla in det igen om man saknade original bältet men hade airbagen, jag hade dock gamla bältet kvar (och bagen) och klarade mig då med 1600kr. Detta trots att det redan var tillbakamonterat rent fysiskt, helt plötsligt var BMW "ansvarig för funktionen i min bil" och tar betalt som om de själva monterade in grejerna. Synd att det ansvaret inte sträcker sig till den galopperande rosten. Pris från BMW Solna i förrgår. | |
| Varför byter man bältet i samband med urkoppling av airbagen ? | |
|
Det är lätt att plocka ur bagen själv på E39, bara att ploppa loss skyddsluckan på instrumentpanelen, lossa kontaktdonet (efter man kopplat ur batteriet förstås!), och sen loss fyra bultar som håller bagen mot ramen. Det skulle iaf jag göra om aukt verkstad bara kopplar ur den via mjukvara. BMW solna tittade på mig som jag var ett UFO när jag ville ha min tillbakasatt: (jag) Hej, jag har tid idag för att återmontera airbag samt nolla systemet. (bmw solna) Varför sitter den inte i? (jag) För att BMW Linköping plockade ur den för föregående ägares räkning. (bmw solna) Nä, BMW plockar aldrig ur den. (jag) Eh, va? Jag har den i handen, skickades upp från BMW Linköping med företagspaket, hade förvarats i deras kasun. (bmw solna) Nä, BMW plockar aldrig ur den. (jag) Ge mig exit koden så jag kan komma ur ert garage. |
|
|
seb_540: Låter mer som att kundtjänstkillen var ett UFO :-) |
|
| Jo, det var väl ungefär det jag tyckte... o åkte prompt till en annan verkstad :) | |
|
När jag skulle koppla ur airbag på min Mondeo ST220 fick jag följande förklaring på varför man på vissa bilar även måste byta bälte. Det är när bältena är försedda med s.k försträckning. Det innebär att vid en krock så sträcks bältet åt med hjälp av en laddning i bältesrullen kort innan airbagen löser ut. Denna funktion är väl inte så bra att ha tillsammans med bilbarnstol som man delvis sätter fast med bältet. Rätt eller fel...så var förklaringen från Ford åtminstone. Kostnad hos Ford ca 3500 kr. Och ja...jag kör Ford, saknar 525:an ibland...därför hänger jag kvar här. |
|
|
Pharald: Men vad är det isåfall för bälte som sitter när man har urkopplingsbar airbag med nyckel?! M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.