AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.091

Hur mycket snabbare är en E46?

Tjena får man väl säga när det är den första posten man gör =)

Tänkte importera mig en M3 E46 cab till våren men kom att tänka på en liten incident i somras.

Jag råkade hamna i ett spontant race när jag körde om en M3 cab av modellen före E46:an, ingen ide att fråga mig om modellbeteckning.

Själva racet började iof i idealhastighet för treans växel på min Opel men själva grejen är att jag fick en ganska stor lucka till Bmw:n innan det var dags att sakta ner.

Men min undran är den:

Hur mycket snabbare är e46:an än den föregående modellen??
Länk
Länk
Länk
Här hittar du svaret på din fråga.Den föregående modellen heter e36 och som du kommer att märka finns det två olika motorer 3.0l och 3.2l.
Den andra på 3.2l kom 1996 och då slutades tillverka 3.0l.
Länk
Länk
Länk
Här är tider för cab:)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lizzardo: Man får inte glömma att det finns en hel del 320/323/325/328 som är "utklädda" till M3:or, dvs dom har all utvändig och ibland även invändig optik som M3:an har men saknar alltså prestandan...

___
//Ulf
Programmer:

Det är jag mycket medveten om, sådana bilar ser man i varje gatuhörn men saken är att jag stannade och snackade med killen ifråga efteråt och han sa att det var en M3.
Dock så sa han inte vilken av motorerna det var i den
Gå in här och ladda ner filmerna (5 st). Där kör en en M3 e46 cab mot Audi S6 (340hk) och Volvo S60 T5 med steg 3.

Länk: Länk

Flåklypa
Helga
Vilket klipp det är i Volvon. Vet du hkr och vridmoment på den?

//Helga
M-
40
M-peror
325I Cab -01
Lizzardo: Va har du för Opel? spec?
M-peror:

Jag har en Astra Coupe Turbo 315 hk / 380 Nm
Hur många hk har volvon?Den gick rätt bra,audin var dålig:)
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Jo tjena. Blev jag omkörd av en Opel skulle jag lägga ner direkt.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag åkte jämt med en e46 m3 med min m3 e36. och vid röljuset åkte jag från han! rätt skoj.. hade m/t slicksen på, var ute å testade nya däcken stackare ;)... men nu är de mycket roligare att jaga m bilar m.m!

Min bil Länk
Chiles:

Tack för svaret det var givande.
Får jag fråga vad du kör för bil eftersom du har dessa upphöjda tankar om den......

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag fattar inte varför chiles skulle lägga sig ner om han blev omkörd av en Opel??

Jag har själv blivit det och det av en riktigt till utseendet risig Kadett!!!
När jag hade 328an kom jag en gång ifat en kadett GSI som såg skrotfärdig ut... Såg att en ung kille satt i så jag såg min chans till lite race.. jag körde om honom i ca 160.. han låg väl i 100 ca.. När jag precis kommit om så va han uppe och nosade mig i röven... fattar inte hur han kunde liksom nosa mig i röven när jag precis kört om honom i 60 km/H ÖVER HANS FART... Jag fortsatte hålla pedalen stumt mot golvet men han hängde med... På en lång raka körde han om mig som jag stod parkerad... och det gick ändå i ca 180... Denna kadett hade calibra turbomotor.. DEN GICK SOM FAN! jag hade inte hängt med med M3an i accet heller.. Detta tillfälle va bland de roligaste jag gjort!! Det va skoj att "få sättas på plats" av "GAMMAL SKIT"
Undervärdera inte OPEL!!!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Chiles skulle lägga ner menar jag:)

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Peugeot 206. Sportluftfilter och Shortshifter. Ni skulle inte ha en chans.
_WmB_
Chiles:
finns många oplar som går riktig bra faktiskt tex calibra turbo , ascona b ,kadett gsi 16v , lotus omega om den räknas till opel? :)
a_wingard73

Bara för att du nämnde det först. Finns kanske folk som läst om en blå Opel Corsa 95a i Bilsport 2004 tror jag det är. Min kompis som köpt den bilen. Motorn satt i lillPeters gamla Corsa, och det säger ganska mycket. 350hk och vager 1050kg. Trimmad Calibra motor.

Hur kul som helst kan det vara att skoja på motorvägen :)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Helga

En steg-3 trimmat volvo T5 bör ju ha en bit över 300hk beroende på modell. MTE i Stockholm har mätt upp en effetkt ökning på drygt 80hk. enbart vid seriell programering på en T5 av 05 årsmodell alltså facelift modellen med 260hk org. Inte dåligt. Länk Blir nog bra tryck med steg-3:-) har själv haft 2st. S60 T5 en med steg-2 o en med steg-3 dock aut. i steg-3 bilen men det rör på sig ändå.

Grattis Lizzardo
till en mycket fin M3
Vårda den lika fint som Opel´n
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Grattis, vad för M3 blev det?

Bilder?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.