AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.240

Dålig tv-mottagning!

sk
21
skantze
BMW X5 3.0 D -02
Har precis skaffat mig en X5 med Navi + TV, tycker att mottagningen på TV:n är extremt dålig! Är den det på alla BMW? Eller är det någon som har ett tipps för hur jag kan få den bättre.

Mvh:

//Skantze
Det varierar väldigt beroende på var man befinner sig. Teracom (eller gamla Televerket Radio) som distribuerar marksänd TV i Sverige har aldrig prioriterat mottagning i fordon, endast i första hand för fastigheter med yttre antenn osv. Likväl finns det många som tycker mottagningen är helt OK i bilarna, det beror även på att de små skärmarna är mycket mera förlåtande mot brus och reflexer jämfört med en större TV. Prova att ta ut din 33" eller liknande i trädgården och mata den med en enkel trådantenn så blir det inte så njutbart.
I andra länder är det i vissa fall annorlunda och länder som t.ex Danmark eller större delen av Tyskland har betydligt enklare geografi får man bättre resultat.
En antenn i rörelse i områden där signalen kan reflekteras ger även mängd störningar, reflexer och utsläckning av signalen, detta är inte mottagarens fel.
Digital marksänd TV har lite andra förutsättningar, när hela det analoga nätet släcks ner så kan dessutom de nya sändarna regleras upp till full effekt.
Det förutsätter förstås att man har digitalmottagare eller tillsats i bilar, båtar, husvagnar osv.

FP
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Folke : Hur fungerar det i de nya s.k Hybrid TV-modulerna? Den kan ta emot som bekant både analoga samt digitala signaler. Vilka kanaler är just nu helt FTA( Free To Air ) som man kan ta emot med en sådan TV-mottagare monterad i bilen?
André:

1.2,svt24,barnkanalen, tv4 och även lokal kanalerna.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
starre: Räcker bra! ;-)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Samtliga digitalt hoppas jag!
André:

Yes, ev är det på g flera fria kanaler om en viss minister får bestämma
sk
21
skantze
BMW X5 3.0 D -02
Hej Folke!

Tack för ditt utförliga svar, jag har ännu inte skaffat någom modul för att ta bort åkspärren i bilen, jag förstår att mottagningen inte är okej om man kör med bilen, men jag tycker ändå att man borde kunna få in åtminstonne en eller två kanaler hyfsat när man står parkerad!

Har inte studerat vad jag skall skaffa för digitaltvmottagare ännu, såg att BMW erbjuder en digitaltv enhet för dyra pengar! Kan jag få hyfsad mottagning med en digitaltv mottagare i bilen eller skall jag börja felsöka så att allt är okej! Är antennen hur den nu fungerar trådar i rutorna eller om det är kopplat till karossen ansluten direkt till tv-mottagaren eller går den genom någon form utav antennförstärkare?

Hälsningar:

//Skantze
Klipper ut från annan tråd, gäller för både radio och TV:
Antennsystemet ingår i bakrutans värmetrådar i många bilar, alternativt i bakre sidorutornas trådar. Till detta hör antennförstärkare med filter osv för strömmen för rutans uppvärmning, sitter oftast på bilarnas bakre sidostolpar. Nånting kanske har hänt med dessa filter/förstärkare i din bil.
En parantes: Jag skulle offra coolfaktorn istf att försöka få TV-mottagning vid färd.
Du blir garanterat störd av bild/ljud från skärmen som är placerad för att synas bra från förarplatsen. Hoppas man slipper möta folk som har TV eller film i huvudskärmen fram i bilen...
Det finns ett par alternativ på 12V-drivna digitalmottagare, även med kortläsare som då tar både öppna kanaler och betalkanaler. Man måste inte handla originalmodul från BMW men man får då vara beredd på att pula en hel del själv i stället.

FP
sk
21
skantze
BMW X5 3.0 D -02
Tack Folke!

Min mening är inte att sitta och glo på TV när man kör, men jag menar att har jag funktionen i bilen så skall den fungera tillfredställande!

Får försöka kolla upp filter och förstärkare!

Tacksam för svaren!

MVH:

//Skantze
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är kass bild i min bil med fast jag tror inte ngt är paj utan att det blir nog inte lika bra som hemma helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.