|
|
|
|---|---|
|
Min airbaglampa lyser och idag testade jag med Bosch dator testrigg (eller vad det heter) på bilverkstad. Fick felmedelande nått i stil med "bältessträckare passagerare, och något med styrbox" Det fanns nått som hette typ "radera felkoder" men det gav inget resultat. Ska jag köpa ett nytt kablage och byta eller ska jag göra en felkoll på riktig BMW verkstad? Ger det något mer tror ni som är experter? Är det alltid kablaget på bältessträckaren det är fel på? Det såg ju väldigt fint ut.? Det där med "styrbox" gör mig illamående. Bilen är en 530iA Touring -01 Richard | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bosch diagnos duger utmärkt, och du bör kunna lite på detta och byta ut kablaget, fick ni inte bort felkoden och kunde släcka lampan så ligger felet konstant, Du kan ev först kolla kontaktblocket under stolen dra isär det och sprya med elektronikspray, stiften i blocken är klena och ger oftast glappkontakt tillfälligt när man flyttar stolen och sedan brukar man kunna släcka lampan, men den kommer oftast tillbaka , en del drar ihop kontaktblocket med strajp för att det inte ska kunna röra sig och glapp uppstår. Din beskriving är lite luddig när det gäller styrbox, begär alltid en utskrift av diagnosen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso! Instrumentet visade "kan inte kommunicera med styrbox" eller liknande. Petade ut kontakten på bältessträckaren (2 svarta kablar). Var tar andra änden slut? Den går ju ihop med en större trejpad härva efter en bit. Är det hela kablaget eller ska man dra upp tejpen och dela det. Tack för svar MVH Richard |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag kan inte svar på hur kablaget är samman satt, har inte rivit med det själv, och det har säkert ändrats genom åresmodellerna just pga problem. Sist jag hade en bältesträckarbil hemma en 97a stoppade jag in handen och hittade kontaktblocket och det sa klick när jag klämde ihop det, det satt inte ihop ordentligt på ena kanten, sedan var det bara att radera felkoden. Men jag misstänker att det ser annorlunda ut på en -01 och törs inte på rak arm säga vad som är rätt o fel. ///MVH Hasso Länk |
Du ska inte bekymmra dig över "kan inte kommunicera med styrbox" kan vara en box som inte finns tex. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Som hasso säger. Inget att oroa sig över. Instumenten som man kopplar upp bilen mot är förinstallerad med alla styrboxar som kan finnas i en BMW. Det är inte säkert att just din bil har den styrboxen Mercedes Åker Man! BMW Kör Man! |
|
|
Hej! Jodå man åkte ju på att byta styrbox också. Och så var ju batteriet dåligt. Dessutom fungerar helt plötsligt inte fläkten. Indikeringsstaplarna går upp och ner men fläkten är tyst som graven. Fläktmotståndet månne? Hälsningar Rille |
|
Aj fasiken böt du bälteskablaget också ?? Har en kollega med en 523 -00 som får indikering för airbagstyrboxen då och då, vad gick en sådan på ?? Men där blir det en felkod för styrboxen om jag inte minns fel, inte Bosch diagnos. Du kan nog inrikta dig på "fläktmotståndet" eller effektmoststånd som det visst ska heta egentligen igelkott är ett annat smeknamn. och hoppas på att det är felet (vanligt) inte hutlöst dyrt i allfall. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Bälteskablage 330:- Styrbox 4000:- Jag fick också veta att de bytt en lampa till nummerskylten utan resultat. Jag skulle bli tvungen att byta hela list/lamphållaren 1400:- (silverlackad) Men det måste man ju kunna fixa till tycker man. Kan det vara ett kabelbrott eller hur ser det ut där inne? Jag läste här på forumet (tror jag) att en kille skrev "laga aldrig alla fel på din bil, för då kommer det bara nya" Det tyckte jag stämmer för det mesta. Det är inte många dagar på året som allting är helt bekymmerslöst när det gäller bilar. Tyckte att jag såg en lista av de vanligaste felen på E-39orna. Jag får väl läsa och förbereda mig mentalt. Jag har ju betat av en hel del nu faktiskt. Konstigt att man inte har lyckats förbättra grejjorna på dessa åren. Tack för svaren. mvh Rille |
|
|
Hoppsan! Nu fungerar fläkten plötsligt som vanligt igen. Den har varit död hela helgen. Tur att det var så fint väder :-) Is på insidan av rutan minsann, tur att airbagarna fungerar nu. Tog av kontakten och sprayade kontaktspray i Fredags utan resultat? Kan effektmotståndet vara så instabilt? Är det någon som vet hur man demonterar belysningsrampen till nummerskylten så kommentera gärna. Tänkte börja "bräcka" på den i morgon. Rille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.