|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga till er som har webasto värmaren i era bilar. Hur stark batteri måste man ha i bilen?? Min 328iaT ska ha en 65Ah batteri i bilen. Nu sitter det nästan ny batteri i bilen på 75Ah. Under hösten har Webaston orkat köra max tid alltså 1 timma, men nu när det har varit som kallast så -5 till -15 så har den bara orkat köra i ca 15-20 minuter sen stänger den av sig eftersom den känner ju av om batteriet börjar bli dålig. Det är väldigt svårt att hitta batteri med 75Ah och mera för att få plats med den i bagagen där den sitter. Höjden får ju max vara 18cm eller nåt sånt och dom flesta batterier är betydligt högre. Så efter mycket letande så blev det till slut Biltema batteri underhållsfritt som då passade in i den lilla utrymmet för batteriet. Och den var den ända 75Ah som passade in där. Jag laddade aldrig batteriet när jag satte in den i bilen kan det vara problemet till att den inte håller för Webaston nu när det är kallare ute? SKa jag ladda den hemma? Hur många Ah har ni i era bilar med webaston? Finns det några märken som har sk slimade batterier? MvH Bmw 4-ever | |
|
Formaten på batterier till bilar är ganska väl standardiserade så det bör inte skilja så mycket. Kolla runt lite på Tudor (Exide), Varta osv, de har utmärkta hemsidor med mått och ritningar osv. 75 Ah är inte lite under förutsättning att batteriet är fulladdat, vilket det sällan blir om man inte kör väldigt långa sträckor under många timmar i sträck osv. Lösningen heter extra laddning hemma under ett par nätter eller helst under ett helt dygn då och då. Detta gäller i synnerhet om man kör med parkeringsvärmare och liknande. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som du kanske vet så sjunker batteriets kapacitet procentuellt med sjunkande gradantal under rumstemp. är det -15 så har du inte mera än ca 50% capacitet av ett fulladdat batteri , var inte batteriet fulladdat vilket bensinvärmarens korta funktion härleder till. Ett 90 el 100 a är nog önskvärt, samt att du som Folke säger måste underhållsladda batteriet ,i princip flera ggr veckan om du kör bensinvärmaren dagligen iom med det så falerar ju bensinvärmarens suveräna function till viss del när man ändå måste ha en sladd ansluten för laddning. En sak till köper man lågprisbatterier så får man också räkna med att de inte funkar lika bra i -15 grader som ett kvalitetsbatteri, det är där skillnaden ligger oftast. Som exempel så körde Asken sin bensinvärmare i Krutis två svängar i Norge för att tina upp bilen utan att köra bilen nån längre stund. Sedan körda han ca 35 mil till Kumla övernattade och jag testade då fjärrfunctionen tillvärmaren morgonen efter som efter ca 10 minuter stängdes av pga låg spänning i batteriet (det var ca - 12-15C) Alla tre bilarna som han hade vid tidpunkten X5 330 540 var utrustade med besninvärmare men fick kompleterats med en Defa laddare under huven för att starta. I en E46 är det inga bekymmer alls att skotta ned ett 90/100 amp. Jag hade bensinvärmare i min Volvo 740 som kördes i 20 minuter om dan, använde motorvärmare hemma och bensinvärmaren på jobbet , bilen gick fyra mil om dan hade monterat ett 75A batteri (55org) samtidigt som jag monterade bensinvärmaren , fungarde utmärkt om jag laddade batteriet ett par gånger under vintern. Fördelen var ju capaciteten på 6kw samt att den värmde motorn och cupén, dvs ca 20 minuter i -10 så var bilen avtinad och motorn varm, Finns nog även vissa fördelar med att ha batteriet i motorrummet då det blir uppvärmt och får en bättre function än när det sitter i ständig kyla i skuffen. ///MVH Hasso Länk |
|
ok tack för den goda läsningen Hasso! Jag måste säga att jag har haft rätt bra erfarnhet från biltema underhållsfria batterier. Har haft i husvagnen både en tudor och biltema batteri i samma Ah. Och biltemas fumgerade faktiskt bättre. Nu till saken! Innan jag köpte detta batteriet så letade jag intesivt i Jönköping efter ett batteri, men ingen hade av minst 75Ah i det måttet jag behövde. Alla var 4cm högre eller mer eller så var dom breddare än vad jag fick in, förutom biltemas ända batteri på 75Ah som passade percis in. Kan det vara så att jag aldrig fulladdade den inte innan jag satte in den i bilen? Enligt Webastos instruktioner ska det räcka med att köra 20km enkel resa för att den ska klara nästa uppvärmning! Jag har ju kört den hela hösten och tills nu varje dag 1-2 gånger per dag. Och det har fungerat. Har ju möjlighet till el på jobbet så kanske en Defa laddare kanske varit på sin plats. Hasso vet du hur den fungerar? Kan man ladda batteriet när den är påkopplad i bilen?? Vad kostar en defa laddare? MvH Bmw 4-ever |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och husvagnen använder du i -15C :) Jo det bör kanske räcka med 20 km landsvägskörning för att ersätta det du just tömt batteriet med bensinvärmaren men vid vilken temperatur är det specificerat till :), men det är ju inte bara den du tömmer batteriet med när du startat bilen som ska ersättas samt hur mycket förbrukare du har på. Defaladdaren är en del av Defas varmup paket, den monteras fast i bilen ansluts med en vanlig miniplugg motorvärmarsladd, kostnad om jag inte minns fel så kostar en sådan runt 1100 spänn för laddaren som är på ca 4amp Alternativet är ju att du köper en Ctek laddare hos clas o tex för en ca 400 spänn och sköter laddningen själv. ///MVH Hasso Länk |
|
nja brukar inte använda vagnen på vintern men ner till minus 10 har man använt den, men som du säger är det stor skillnad på bil och vagn. Det går åt en hel del ström vid bla själva starten och under körningen. Får väl köpa laddare för det lär behövas. Fördelen med defas är väl att den är mindre eller? Fast och andra sidan tar C-tek laddaren inte mycket plats. Men Hasso kan man ladda batteriet utan att elektroniken tar skada i bilen? MvH Bmw 4-ever |
|
Fördelen med Defas är att den är avsett att monteras permanent oftast tillsammans med övrig motorvärmarutrustning och har rätt skyddsklass för det. stora nackdelen är att du inte kan använda den till annat. c-tek laddaren är inte avsett eller har skyddsklass för permanent montage även om det skulle vara fullt möjligt. Sedan är det ju upp till var och ens samvete när det gäller elsäkerheten, sunt förnuft och kännedom kommer man långt med, men det blir garanterat problem med försäkring vid ev skada. Jag har laddat 540 i 12 timmar plockade bort laddaren i morse, den ska på inatt igen (bilen har stått still en hel vecka) kopplar på den på startuttaget under huven, vilket är enklast. Går säkert utmärkt att ansluta den till batteriet också men mycket osmidigare. C.tek laddaren är helt ofarlig för elektroniken så länge man inte råkar klanta till det själv och orsaka nån kortslutning tex. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.