|
|
|
|---|---|
bmwiktor |
Hej Jag har precis köpt en BMW 530 e60 med SMG-Låda. Jag är supernöjd med bilen i säg, men smg-lådan kunde ha växlat lite rappare. Vid växling stryper den gasen och de känns nästan som man skulle kunna växla manuellt lika fort. Någon mer som känner detta på sina smg-lådor, kanske är de fel på min?! Undrar om de går att ställa lådan så växlingarna går snabbare. Problemet är inte lika stort när bilen är varm, men de är fortfarande så man stör sig lite på det. |
|
bmwiktor: SMG lådan är tyvärr inte den bästa, ju mer du pressar bilar desto snabbare växlar den, vilket gör att den kan kännas lite seg vid "vanliga" växlingar. Du kan inte ställa snabbheten, det går endast på SMG II och SMG III. Provkörde du inte SMG innan du valde att köpa en bil med SMG? |
|
bmwiktor |
Som sagt, den blir bättre när motorn är varm. Bara störde mig lite på den när den är kall och tappar av gasen lite just vid växlingen. Men de kan jag leva med inga som helst problem=) I övrigt är det en grym bil iaf. Jag testade ej SMG låda innan, kollade dock runt men inte så många bmw handlare som har såna här bilar som demo-ex direkt så därför fick jag chansa lite. |
|
acey: Menar du att det går ställa snabbheten på SMG II och III? Men vad har 530 e60 för SMG? Borde det inte vara SMG III? MvH Bmw 4-ever |
|
| Kör man i automatläget så växlar den segt.Använder man sig däremot av det "manuella" läget så växlar den perfekt utan någon som helst seghet tycker jag. | |
|
Som BMW själva säger det i broshyren: "Med växellådan i sportläget talar vi om rakknivsvass växling på bråkdelar av en sekund." |
|
bmwiktor |
bayern mûnchen : Vid lite mer sportig körning utan sportknapp itryckt med man- elller autoläge, drar min bil av kraftigt på gasen samt börjar motorbromsa innan växling sker. Detta tycker jag är lite smått störande. Trycker jag i sportknappen och göra samma sak går växlingar flefritt utan att gasavdrag mm sker. Så skulle jag vilja ha växellådan hela tiden. Får bara inse helt enkelt att ska jag köra sportigt så får jag trycka i kanppen för detta. Inge större problem . hehe. |
| Varför har du den inte sportläge hela tiden? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.