|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Varför köper man en gammal bmw...säg en 325 e30 el liknande,hade jag köpt så hade de enbart varit för att busköra me den,om den inte var i kalasskick förstås! tror nog många tänker så. Vet kompisar som jämnfört den "dåliga kvalitèn" på bmw...då jämnför dom t.ex en mb 124 220 el liknande me en e30,e36 325...mercan lär ju knappast ha körts så speciellt hårt,medans 325:an har legat på toppvarv dagligen! kanske därför andra märken ofta är i finare skick. | |
|
Rammstein: Ja kan LOVA dig att det med största sannolihet har bytts en hel del på den där 98000milars MB:n:-) Ja menar att en v-låda ger upp efter 50-60000mil skulle jag i vart fall betrakta som normalt:-) En granne kör Taxi (Peugot 406 iofs, -03) o på den bilen har han avverkat 2 växellådor (automat),vattenpump,styrbox,mm...allt detta på ca 23000mil. Och han är/var ändå hyffsat nöjd med den... Man har lätt att "glömma" vissa saker när man e "kär" i sin bil:-) |
|
|
tror knappast heller att en bil oavsett fabrikat kan rulla 98.000 mil utan större repartioner.. brukar vara en sådan typisk kommentar man får höra av dom som kör MB.. speciellt om de gäller en MB E-klass 97a W210.. har jag extremt svårt att tro att den kan vara fräsch i karossen, i alla fall inte om den rullat i saltat väglag... rostar ju helt sanslöst dom bilarna... BMW CS #5139 |
|
|
Flåklypa: Tidiga modeller av fyran som sitter i W201 och W124 (de med enkelkedjan) hade problem med kamaxelhärdningen, dubbelkamkedjemotorerna (88 och äldre) har mig veterligen inte haft några problem med kammens härdning förutom de snurror som vanskötts då. Snurran i coupen min har gått 36000 mil o kammen är fortfarande som ny, och är orörd Däremot gamla sexan som sitter i W124 har div. problem med kamaxelhärdningen men inte så svåra som på fyran ___ Mvh Patrik N. |
|
|
(88 och äldre) ska förstås vara (88 och nyare) inget annat ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
sedan att W124 skulle va mer välbyggda än E34 kan jag inte hålla med om.. brukar va otroligt häckiga dom bilarna. sätet brukar de alltid vara hål i på insteget på ryggstödet på förarsidan alltid rost i framkant på framskärmen under blinkersen dom inre dörrpanelerna som alltid är lösa och trasiga visst har E34an också sina brister med rost i tankluckan samt dörrar mm.. men ändå klarar dom sig bättre är min uppfattning. BMW CS #5139 |
|
|
Det finns bilar som rullar uppåt 1000tkm utan större reparationer, jag tänker på en Volvo 740-90 med 99200mil som det stod om i Vi Bilägare härom året, motor och växellåda var orörda vad jag minns, i Tyska Auto Motor und Sport hade dom en artikel "1997" vem som hade den längst körda bilen, vann gjorde en Audi 100 CC Avant-85 med även den 99200mil, dock var Audin trasig och behövde troligtvis mer omfattande jobb, vilket troligtvis inte skulle ske, snarare dags för skroten, men fram tills dess var den utan större reparationer. Motsatsen bör väl paret som köpte en ny Lotus Omega vara, motorras vid 5000km, ny motor, nya motorn rasar på hemväg från verkstaden, dom får en ny bil, motorn rasar tidigt även på den, GM köper tillbaka bilen, och paret köper något annat. Mvh Stephan |
|
|
Rosten på framskärmarna är en konsruktionsmiss från Mercedes sida, någon tomte har ordnat med ritningarna så att det blivit fickor där idealiskt för grus o annan skit som slungas in dit från däcken att ansamlas och äta på plåten inifrån och ut Sen så har man otroligt bra kontroll på W124:ans bakvagn hela tiden vintertid då det är halt under lååånga fina sladdar så att det nästan är läskigt, men en dålig bakvagn eller dåliga bakdäck gör kärran okontrollerbar Som sagt alla har sina småbekymmer ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Rammstein> Var det AutoEkonomi-stripade silverfärgade w124 kombin? :) Åkt den några gånger på sent 80 000-tal och tidigt 90 000-tal, och måste säga att jag blev enormt imponerad av skicket. Farsan körde då en lite äldre w124 med dryga 40 000 privatmil på mätaren, och den var avgjort mer sliten än taxin. Vad jag fick berättat av åkaren då hade toppen varit lyft, växellåda och bottendelen av motorn var orginal från fabrik. Imponerande är en underdrift, det skicket efter 90 000 mil i yrkestrafik är duktigt gjort. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| vette tusan om jag håller med.tycker skicket på bmw verkar vara mkt bättre än på mercor.här där jag bor ser man sällan en skitig bmw men väldigt ofta deisel sotiga rostiga mercor, | |
|
Allt orginal (utom fälgar) 26år gammal iofrs inte vinterkörd sedan -85. Fast det börjar bli dax att sälja kärran,tror man får inrikta sig på hemlandet. Länk Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Trucker: Den var FRÄSCH :) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Tror inte heller på att Mercan rullat 98.000 mil utan några speciella reparationer. Dom har inte alls nån bra kvalite längre. Lite äldre BMW:ar är ju ungdomsbilar och killarna som åker importerade E36 sköter inte direkt om dom, finns många risiga E36 i trafik. Keep Your Distance! |
|
|
mb rostar som sagt helt sjukt mycket! Tittade på en s-klass -00 i veckan å vad ser jag: rostbubblor på hela taket samt även en -01 med HELT BRUNA HJULHUS fram! Har även sett nya E-klass - med rost på huv å tak. Det är otroligt dåligt, bäst de rättar till sina rostproblem illa kvickt. Det är ju så man kan höra rosten börja knapra så fort man för ut ur leveranshallen...:-/ Nicke |
|
|
Clubsport> Om det är samma Merca som jag har haft nöjet att bli körd av så är den av den äldre, w124-modellen. Den är knappast känd som någon problembil, snarare som den sista serien med den berömda Merca-kvalitén. Som ren kuriositet kan nämnas att jag inte anser 98 000 mil som något speciellt. På jobbet har vi en Chevrolet van (troligen från 90-talet nån gång) som nu har tickat upp i 114 000 mil på orginalmotorn. Det största ingreppet är väl en omgång dörrar, rostskyddet är ju inte direkt övertygande på dom bilarna (e39, nån?:). Ändå, inte illa på en sådan, dom är ju knappast kända för sin kvalité. Vid 100 000 mil bjöds för övrigt verkstaden som har servat bilen sedan ny på tårta :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Min 325 är importerad -02 och har liks förbannat rost i bakre skärmkanter samt lite på bakluckan. Är det kasst rostskydd på E36 eller? |
|
viobebe |
Ibland undrar man verkligen vad kvalitet står för? skall tex en blinkersspak kännas solid och spänstig och kännas som den håller i tusen år? (fast den den troligtvis går sönder direkt) eller skall den kännas billig och skraltig men håller bilen ut? Detta är dagens bilar, det ser fint och dyrt ut på utsidan, men kvaliten på insidan är oftast kass. I detta avseende tänker jag på min 205 GTI-92, en bil som är långt i från kvalitets tänkandet för huvudtaget, en billig skramlig Francois helt enkelt. Men Francois är helt rostfri, han går i ur skur, knappar och reglage ser ut att hålla i en vecka, men inget är bytt, original koppling, hjullager mm, Francois går mycket hårt emellan åt, det enda han får är noggrann service. Francois har inte krånglat alls, vilket mina betydligt dyrare BMW och VW Audi bilar gjort, så jag säger detta att detta är kvalitet för mig! att det håller! Tråkigt nog att en bil i 10.000:- kronors klassen skall hålla så bra. |
|
Min MB -03a är rostigare än min 320 -76a |
|
|
Angående 98.000 mils mercan, jag kör taxi och min åkare har haft tre W210 E220 CDI -01. På samtliga fick aut lådan bytas vid ca 25.000 mil. Så att den mercan med 98.000 mil skulle ha rullat dessa mil med orörd låda det tror jag inte på. Numer har åkarn tre nya E klass E 220 CDI -03 årsm W211(tror jag den heter) på samtliga dessa har momentomvandlaren i aut behövts bytas efter 10.000 mil plus värmeventil bytt 5 ggr på en bil 3 ggr på dom övriga och ett flertal elfel ovanpå det. Nu har dom rullat 20.000+ och håller ännu ...peppar peppar. |
|
| Knäckebröd eller princesstårta, vilken håller längst? Jag vet dock vilken som är godast, för dagen... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.