AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.227

Varför blir BMW så lätt risiga?

Sida 1 av 3
Ba
41
Bavarian Brat
BMW M5 -03
BMW M3 CSL -03
m. m.
Varför är det så? Mercedes behåller lystern lättare och längre än BMW. Dörrarna på en BMW börjar knarra och tappa i känsla medan på en Mercedes känns de lika gedigna efter tio år som när den var ny. Jag tycker ju hemskt mycket om BMW men detta är något jag funderar över ganska ofta. Titta på BMW från 80-talet - hur ofta ser man en snygg sådan järfört med en Mercedes dito? Har ni också funderat över detta.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
har jag alldrig vart med om! kanske beror på hur man sköter dom??

Mina pärlor: Länk
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
hm, på den tiden jag jobbade på bilrekond så upplevde vi precis så. Äldre bmw tappade fortare finishen och kvalitetskänslan än Mercedes. Ingen skillnad i funktion utan bara i känslan.

ha de/benke-med e21 abstinens
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hur ofta ser du en välvårdad Saab från 80-talet då?

Detta fenomen är skapat i ditt huvud tror jag, det hänger endast på hur man sköter bilen. Vad jag vet så ser man sällan snygga Mercedes från 80-talet, i alla fall inte oftare än BMW.
Däremot så är det mycket ovanligt med en mint condition Saab från 80-talet, vilket inte är så konstigt kanske, inte så många därute som tycker det är kul att spara och vårda en gammal Saab.

mvh/Flisan
Ba
41
Bavarian Brat
BMW M5 -03
BMW M3 CSL -03
m. m.
Och jag tror faktiskt inte att det är något som blivit eller blir bättre med åren. Nya 5-serien känns plastig på ett sätt som inte bådar särskilt gott för framtiden i det avseendet. Det gäller för övrigt inte endast utsidan. Kolla träet i en 7-serie från sent 80- eller tidigt nittiotal! Det ser ut som om bilen stått utomhus med öppna fönster under lång tid.
Det jag är mest besviken på är egentligen kvaliteten på BMW:s skinninredning. Den är verkligen medioker jämfört med ex Mercedes (eller SAAB eller Volvo för den delen). Skinnet tappar färg och nöts håligt och dessutom är det sällan utsträckt utan säckigt vilket är ordentligt illavarslande.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
får tillägga att jämförelsen jag gjorde endast gäller Mb och bmw från tex 80talet. Saab på 80talet är inte alls som bmw eller Mb. Det vet jag eftersom jag skramlar runt i en 900 -86 och min gamla e21:a satt t o m ihop bättre

ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest
Ba
41
Bavarian Brat
BMW M5 -03
BMW M3 CSL -03
m. m.
Flisan:

Jag syftar inte endast på bevarade, äldre bilar utan på bilar som inte är särskilt gamla och som rimligen borde kännas bättre än vad de gör utan att ha blivit överdrivet underhållna. Jag tror att BMW-ägare som regel oftare är entusiaster än SAAB-ägare men jag vill faktiskt påstå att SAAB i allmänhet ser bra mycket bättre ut än BMW som brukar bli särskilt saggiga.
Äldre Mercor typ W124 håller väldigt bra om dom nu inte rostat bort. Solida vid 40 000mil på ett sätt som inte dåtidens BMW kunde uppbringa. Dom nyare plaståken från Stuttgart har inget att hämta mot BMW i något avseende. Vilket är något som folk har börjat uppmärksamma. Därav vikande försäljningssiffror för MB. Varför köpa en tråkig och ful bil med hög prislapp när inte ens bromsarna fungerar och plåten är genomrostad innan man hinner hem. ;)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är lite svårt att jämföra en bil för gubbe kontra inriktning ungdom.Handen på hjärtat hur ofta ser man en MB gå på tvären,och hur ofta ser man en BMW inte gå på tvären (på vintern).
Visst har/hade MB en bra ihopskruvad bil men då ska man jämföra med en gubbägd BMW tycker jag.
Har själv ägt ägt MB 200,220,230,190 och en fenMB-66 diesel som hade gått 68000mil men gick som en klocka förutom lite sjungande klump.

Har förövrigt en 250T-80 som är i nära på nyskick som jag är grymt impad av den bilen andas fortfarande nybil sina 26år till trots.Tillomed hydraliken till nivåregleringen funkar med orginalgrejjor så visst är det nå visst med MB.
Fast urk såå tråkiga o köra.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Mercor rostar ju en kvart efter de lämnat handlarn.

Bilen: Länk
Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
(trucker) håller med dej lite där, en Merca handlades av status folk å äldre, medans BMW blev lite ungdomlig å mer sportig.

Kanske lite där av man får den där lite mer slitna kännslan..

/Danne
Det är inte ofta man ser fina bilar från 80-talet oavsett märke och tur är väl det, nu på vintern, såg för övrigt en extrem fin MB W126 280 SE-83, inne på Audi Östermalm/Stockholmsområde i sen höstas, sådant skick den var i, är bara väl omhändertagna/renoverade bilar.

Jag har inte alls uppfattningen att BMW åldras dåligt, min finaste 540, håller jämna steg på dom flesta punkter med bilar från detta årtusende, trots 194900km och drygt 10år, förarstolens insteg har lite nötningsskador, ska förhoppningsvis åtgärdas i år, men det är på grund av sportstolar, min andra har standardstolar och saknar dessa skador, trots nästan 30tkm längre körsträcka, jag är imponerad.

Angående träet i E32, valde inte första köparen högglans så ser träet matt ut, det ska se ut så.

Självklart skulle jag vilja se en ännu högre klass på BMW, andra märken likaså, Mercedes rostproblem är ytterst pinsamma, även om dom är bra igen, W211 får bra betyg av rostskyddsmetoder, som köpare förväntar jag mig att karossen saknar rost åtminstone till 10års dagen.

Mvh Stephan

Som nu idag börjat fundera på att plocka hem en rostfri VW Scirocco II från Tyskland, inget "nästan" går upp mot äldre bilar med nybilskänsla;)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
helt ärligt tycker jag tvärt om.. tycker BMW verkar vara bättre kvalitetsmässigt.. de gäller både gamla och nya bilar..
är inte så impad av W124an.. tycker dom allra flesta är rätt trötta och hängiga..

sedan är de väl absolut så att en BMW oftast lever ett mkt tuffare liv än motsvarande MB.. de gäller nog i synnerhet de motorstarkare alternativen som snabbt handlar i "fel" händer och missköts och misshandlas friskt.

när de gäller dom nyare är övergår ju rostproblemen allt annat.. nej MB nej tack! förutom en fin W140 iofs..

BMW CS #5139
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Tycker faktiskt att jag rätt ofta ser fina coupé-Mercor, 230CE-300CE från 80 talet/tidigt -90 tal. Verkar var en väl omhändertagen bil i flera fall och solidare än senare MB's.

Jag körde på en gatan i Hamburg i somras, vid den tvåfiliga gatan stod en tidig W210 parkerad med synlig rost, medan två stycken W124, en innan första facelift hösten 1989 och en efter, båda dom var rostfria, dock är det inte ovanligt med rostiga W124: or heller, trots brist på dessa två exemplar, precis bakom framblinkersena är ett problemområde, det är därför man köper 500E/E500 med plastframskärmar;)

Mvh Stephan
Grandy: som denna t.ex.? ;) Länk

Men visst finns det slitna mercor också, t.ex gamla 80-tals W126 som får tjäna som rollade pilsnerhäckar osv....

___
Mvh
Patrik N.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Bavarian Brat: Hur är det i dina BMW's då? Hur är kvalitén där? Eller t.ex. din lågmilade WH...? Den måste ju vara fräsch? Öppna inte dörrarna för mycket bara så att dom börjar knarra... ;)
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
På nyårshelgen satt jag i en merca E-klass '97 som gått 98 000 mil. Japp, nittioåtta tusen mil. Chaffisen förklarade att den gick allra sista körningarna under nyårskvällen. Sen skulle de sälja den för 50 tkr. I pirncip hade ingenting bytts på den och den kändes som en kärra som gått 20 000 mil.

DET är kvalitet. Men vad spelar det för roll när merca verkligen är astråkigt?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt jag säger det igen, BMW utsätts för mer stryk än MB rent generellt och det avspeglar sig. Jag har sett många välvårdade vagnar (inklusive min egen E34) och det är ingenting som känns "taffligt" sågott som allt fungerar och inget synbart slitage mer än lite på ratt + växelspaksknopp samt ytterst lite på förarstolen. Visst har den underhållits bra och bla skinnratt + knopp har smörjts in med vaselin för att slippa sprickor. Instegen syns det bara ett märbart slitage på förarsidan, annars ingenting.

Allt är original i stort sett efter 17 år och 24000mil, det enda jag har att klaga på är dörrlisterna i gummi runt förardörrarna som har spruckit lite, det gjorde de för några år sedan och känns lite dåligt. Sedan har vi ju det med fläkten som kan krångla lite och inte gå på alla lägen + glapp i vindrutetorkararmaturen.

Slutsats kör som folk, tvätta ofta och vaxa 2ggr per år, serva enligt intervall samt använd skydd för förarstol, smörj in dörrar + lås kontinuerligt och bilen ser fin ut och går bra efter 20år!!
Mycket snack om rost på MB men i ärlighetens namn är det lite stenkastning i glashus, BMW är inte långt före.
Vill man ha rostfria bilar är det Volvo eller Audi som gäller.
När det gäller W124 så håller den högre kvalitet än BMW e34 i alla avseenden förutom kamaxelns härdning. Däremot är den hopplöst tråkig att köra, men komfortabel.

Flåklypa
Är det något bilmärke som deklinerat totalt vad gäller byggkvalitet på senare tid så är det Mercedes. Farsan köpte sig en C 270CDI kombi för snart två år sedan. Nu, 7000mil senare börjar den kännas sliten i delar av inredningen. Bilen har dock rullat utan några komplikationer eller rost, men de E46 eller A4 som på motsvarande tid rullat lika långt har kännts betydligt fräschare.

MB har (tvärtemot vad BMW har) en rostskyddsgaranti som heter duga så länge bilen servas på märkesverkstad, men om man betänker vad nya karossdelar + lackering kostar är denna merkostnad på servicesidan liten i sammanhanget.

Tyvärr verkar det som att en del av E46s solida känsla har gått förlorad i nya E90, åtminstone är det känslan jag fått i de bilar jag provat.

Det är inget snack om saken att det är Audi och VAG som är bäst på kassaskåpskänslan i dagsläget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.