|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 328-96 som vattenpumpen gick på! Har bytt topppackning, planat toppen monterat ihop hela skiten och allt har funkat perfekt I EN HEL MÅNAD! Nu är det så att jag fått fylla på alldeles för mycket kylarvätska för att det ska kännas OK. Hittar ingen läcka någonstans men vattnet försvinner ändå. Ser viss grå gägga på oljepåfyllningslocket och ser även en antydan till grått på oljestickan. Troligtvis för att jag kör till och från jobbet 7km enkel resa varje dag. Har haft bort oljefiltret men där ser oljan OK ut. Hur ser det ut om man får kylarvätska i oljan?? En del säger att den blir som chokladdryck men olja och vatten blandas väl inte? Tips och ideer mottages tacksamt. Bilen går kanonbra och tempmätaren ligger där den ska men som sagt får jag fylla på alldeles för mycket vatten/glycol //Micke | |
|
Spricka i toppen? Fel moment när du drog bultarna? Olja och kylarvätska blandar sig och bildar en grå gegga, ungefär som chokladgrädde. Det skall inte finnas någon antydan till grå gägga på oljepåfyllnadslocket eller på oljestickan. Du bör be verkstan provtrycka kylsystemet för att ta reda på om/var det läcker. Kylarvätska kan gå ut i cylindern och förångas / blandas med oljan där. Ibland kan man inte se med blotta ögat att det finns en spricka i toppen. Under tryck så tränger kylarvätskan fram, och det är bra tryck i ett kylsystem. E |
|
|
Toppen är provtryckt planad och OK! Bultarna dragna i rätt ordning och med rätt moment+gradtal. Blandar sig all olja med vattnet eller bara en del. Jag tycker att om jag skulle ha 1,5-2liter vatten i oljan skulle detta märkas. Avgasvärdena från besiktningen var OK! //Micke |
|
|
Kylarvätskan kan (observera kan) tryckas ut i cylindern och där kan den förångas. Det leder till att lite vatten går med bensinen ner i oljetråget. Små mängder vatten förångade i avgaserna påverkar kanske inte avgasvärde vid driftsvarm motor. Sen finns det fler ställen där kylarvätska kan tränga ut. Värmepaketet kan läcka lite grann. - Be verkstan provtrycka kylsystemet. De sätter på en tryckdosa där kylarlockat sitter och sen pumpar de upp "driftstryck" med motorn igång. Sen full värme i bilen med motorn igång så ser man på manometern om trycket minskar eller inte. Eftersom din bil tar vatten så borde trycket sakta minska - och då kan man börja undersöka var. E |
|
|
Mickemannen. Vintertid hade jag nästan ständigt LITE gulgrått klet under oljelocket (ej på stickan) på min 525i -91 men aldrig vid plusgrader. Detta även efter att jag bytt mitt topplock som var sprucket. Först tänkte jag att det var ju själve f-sen då man bytt till en frisk topp och allt va det innebär i arbete, men eftersom det aldrig uppstod vid plusgrader så körde jag lugnt vidare då bilen inte förbrukade kylarvätska. Det är troligen bara kondens som spökar! Kylvätskeläckaget kan komma från andra ställen som redan nämnts. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Tack för att Ni bryr Er!!! Jag var ute och körde bilen riktigt varm igår och körde in den i garaget för att försöka lokalisera läckan. När jag öppnar huven hör jag hur det pyser från locket till behållaren för kylarvätskan. Det ska det väl inte göra? Jag har även hållit koll på motoroljan och det verkar inte bli något mera klet i påfyllningslocket (puh). Antagligen är det kondens precis som du säger. Köpa nytt lock? Kan locket göra så att det försvinner 1,5-2 liter vatten på en månads körning? //Micke |
|
|
gör som jag gör .. före du ska i väg startar du bilen och låter den stå på tumgång en stund .. tänder en ciggarett .. o väntar .. sen kör man till jobbet ! .. så att blien blir lite varmare.. |
|
|
Röker du i BMW´n!? Fy f-sen... Mickemannen. Locket till expansionskärlet pyser om det släpper ut överflödig kylvätska, man kan säga att det är en slags övertrycks/övermängdsventil. Vet du om du slagit i lite för mycket kylvätska? Annars bör det inte pysa från locket såvida inte locket är defekt. Defekta kylarlock kan också vara bovar i draman där bilar drar kylvätska. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.