|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar precis som bäst på att låta eftermontera en motorvärmare till bilen. Jag har fått ett erbjudande där delar och arbete ingår, men med tilläggstexten "Exklusive besiktning". Innebär detta att bilen måste besiktigas efter att jag fixat till en värmare? | |
|
Låter som en standardparagraf som alltid hänger med, används ju tex vi montering av dragkrok. Men men, om bilen är nyare och helbilsgodkänd så får man ju igentligen inte ens byta askopp utan att besiktiga om, men inngen bryr sig ju i praktiken. |
|
|
Du får både montera värmare och byta askkopp utan att registreringsbesikta bilen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vad påverkas av helbilsgodkännadet Jesperado? Jag vet att ni ser genom fingrarna med mycket på bilprovningen, men vad gäller strikt enligt reglementet. Man får ju tex inte byta skivor, belägg, fälgar, kofångare, spoiler osv om dessa inte har helbilsgodkännade. Vad gäller enligt reglerna och vad bryr ni er om på beskktiningen? |
|
| Hur vet man om en bil är helbilsgodkänd ? | |
|
BMW_MAN: Precis som du säger omfattas det mesta på fordonet av helfordonsgodkännandet. Detta betyder dock inte att du inte får byta ut detaljer till likadana eller likvärdiga detaljer, det behöver alltså inte vara orginaldelar. Delar kan inte ha helfordonsgodkännande, bara fordon. Vid en kontrollbesiktning skiljer man inte på någon punkt på om en bil är helfordonsgodkänd eller inte, kontrollprogrammet är detsamma. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Igentligen är jag bara skitjobbig nu, Men Sorry...... Helbilsgodkännade innebär ju att tillverkaren har fått en massa mätpunkter certifierade hos respektive certifieringsinstitut. Det kan gälla, buller, miljö, prestanda som bromssträcka, säkerhet, krockskydd osv osv. För att vara säker så kan du inte byta till "likvärdig" del, utan du får bara byta till originaldel (som ju redan är certifierad). För att det ska vara lagligt att tex stoppa i bromsbelägg som är pirat krävs att pirattillverkaren har cerifierat de nya beläggen enligt helbilsgodkännadet så att inga faktorer som säkerhet, miljö, prestanda, ljud osv påverkas. Så enligt lagen får du inte byta ens askopp, det är bara original som är ok, om den den inte först går igenom alla dessa prov. Så ser det faktiskt ut rent paragrafmässigt. Att bara hoppas på att beläggen är "likvärdiga" eller att den nya askkoppen inte påverkar något räcker inte enligt stikt definition. Sen skiter ju alla i detta och det enda som kollas är hjuldimention, men det är ju en annan sak. |
|
|
BMW_MAN: Jag har inte läst hela stycket i lagtexterna om helfordonsgodkännande, så jag kan inte säga att du har fel i allt. Däremot har jag läst de delar av regelverket som används av Bilprovningen och polisen, och ingen av de instanserna (eller någon annan) har enligt sina kontrollplaner några befogenheter att underkänna en bil för att man t.ex. bytt till piratbromsbelägg eller bytt askkopp. De regler du nämner angående att man endast skulle tillåta orginaldelar som tillbehör och reservdelar har varit på tapeten för några år sedan, men lades ganska snabbt på hyllan. Det strider mot alldeles för många regler inom EU:s regelverk om fri handel mm... Hjuldimension kontrolleras inte vid en kontrollbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.